Friday, June 19, 2020

ဖက္ဒရယ္အေရးၾကီးပံု

ေ၀ါဟာရ အသံုးအႏႈန္း သတိျပဳရန္ႏွင့္ ဖက္ဒရယ္အေရးၾကီးပံု 
(နဲနဲရွည္တယ္  အခ်ိန္အား မွဖတ္ပါရန္၊ မဖတ္ခ်င္လဲ ေက်ာ္သြားလိုက္ပါ)
က်ေနာ့ရဲ႕ ပို႕စ္ေတြမွာ လူမ်ဳိးေရး နဲ႕ အမ်ဳိးသားေရး ဆိုတဲ့စကားလံုးေတြရွိပါတယ္။
လူမ်ဳိးေရး ဆိုတာက လူတမ်ဳိးတည္းရဲ႕အေရး ကို ေခၚဆိုတာျဖစ္ၿပီး။ အမ်ဳိးသားေရး ဆိုတာကေတာ့ ေဒသခံမူလ လူမ်ဳိးစံု ေရာေႏွာေနထိုင္တဲ့ ေဒသရဲ႕အေရးကို သတ္မွတ္ေခၚဆိုထားတာျဖစ္တယ္။ 
လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးတည္းေနထိုင္တဲ့ေဒသမွာျဖစ္ျဖစ္ လူမ်ဳိးစံုေရာေႏွာေနထိုင္တဲ့ေဒသမွာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ရွွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္းတခုဟာ မိမိဆိုင္ရာလူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးတည္းအတြက္ ရည္မွန္းလုပ္ေဆာင္တာျဖစ္ရင္ လူမ်ဳိးေရးလႈပ္ရွားမႈျဖစ္သလို လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးတည္းေနထိုင္တဲ့ေဒသမွာျဖစ္ျဖစ္ လူမ်ဳိးစံုေရာေႏွာေနထိုင္တဲ့ေဒသမွာဘဲျဖစ္ျဖစ္ ရွွိေနတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႕အစည္း အဖြဲ႕အစည္းတခုဟာ မိမိရဲ႕ရည္မွန္းခ်က္နယ္ေျမေဒသအတြင္းက လူမ်ဳိးစံုအတြက္ ရည္မွန္းလုပ္ေဆာင္တာကို ေတာ့ အမ်ဳိးသားေရး အဆင့္လႈပ္ရွားမႈလို႕ သတ္မွတ္ႏိုင္တာျဖစ္တယ္။ သူတို႕ရဲ႕ရည္မွန္းခ်က္နယ္ေျမဟာ ေလာေလာဆယ္ကာလမွာ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အာဏာရနယ္ေျမေသသအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းမခံရေသးတဲ့တိုင္ အမ်ဳိးသားေရးလႈပ္ရွားမႈေဘာင္၀င္ေေနတာျဖစ္တယ္။ ဥပမာ-ကရင္အမ်ဳိးသားေတာ္လွန္ေရးဆိုပါေတာ့။ ဒီေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႕အစည္းဟာ ကရင္ဆိုတဲ့လူမ်ုိးနာမယ္အစားေကာ္သူးေလဆိုတဲ့ ပထ၀ီနာမယ္ကို သံုးႏႈန္းတယ္ဆိုရင္ အေခအေ၀ၚအရ အဲဒီေကာ္သူးေလေခၚပထ၀ီနယ္ေျမတြင္းမွာ ေရာေႏွာေနထိုင္ၾကတဲ့ လူမ်ဳိးစံုကို ကိုယ္စားျပဳေနတာမို႕ လူမ်ဳိးေရးအဆင့္ကိုေက်ာ္လြန္တဲ့ အမ်ဳိးသားေရးအျဖစ္သက္ေရာက္ပါတယ္။ 
ေနာက္ဥပမာ- ရွမ္းျပည္တိုးတက္ေရးပါတီ (SSA) ဆိုရင္ နာမယ္အသီးသီးရွိၾကတဲ့ လူမ်ဳိးစုေပါင္း ၃၀ ေလာက္ ေရာေႏွာေနထိုင္တဲ့ ရွမ္းဆိုတဲ့ ပထ၀ီနာမယ္ကိုသံုးႏႈန္းထားတာေၾကာင့္ လူမ်ဳိးေရးထက္ျမင့္တဲ့ အမ်ဳိးသားေရးအဆင့္လႈပ္ရွားမႈအဆင့္ျဖစ္ေနတာပါဘဲ။ ေနာက္ၿပီး လူမ်ဳိးျခားဘာသာစကားျဖစ္တဲ့ ရွမ္းဆိုတဲ့ သီးသန္႕လူမ်ိဳးဆိုတာကလည္း မရွိတာမို႕ ဒီ ပထ၀ီအေခၚအေ၀ၚဟာ ေဒသတြင္းလူမ်ဳိးစုအားလံုးကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္တာျဖစ္တယ္။ မြန္ကေတာ့ မ်ဳိးကြဲမရွိတာမို႕ မြန္လူမ်ုိးနဲ႕ မြန္အမ်ဳိးသားဟာ တခုထဲျဖစ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ လူမ်ဳိးစံုေရာႏွာေနထိုင္တဲ့ ရာမညတိုင္းအေရးဆိုရင္ေတာ့ မြန္ဆိုတဲ့အေခၚအေ၀ၚဟာ ရာမညတိုင္းအမ်ိဳးသားေရးအဆင့္မွာရွိေနမွာမဟုတ္ျပန္ဘူး။လူမ်ဳိးေရးအဆင့္ဘဲျပန္ျဖစ္သြားတာပါ။


(ခု ေဖၚျပပါ လူမ်ဳိးေရးနဲ႕ အမ်ဳိးသားေရး အနက္အဓိပၸါယ္ကြာျခားခ်က္ကို ဂဃဏန ရွင္းရွင္းလင္းလင္းသေဘာေပါက္ၿပီဆိုရင္ လူမ်ဳိးစုတိုင္း ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရွိတဲ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္အတြက္ ႏွစ္ေပါင္း(၇၀) လံုး မညီမညြတ္ လႈပ္ရားရုန္းကန္ခဲ့ၾကတဲ့့ သံလြင္ ျဖစ္၀ွမ္းနဲ႕တနသၤာရီတိုင္းအေျခခံလူမ်ဳိးစု မ်ားျဖစ္တဲ့ ရွမ္း၊ ၀၊ ပအို၊ ကရင္နီ၊ ကရင္၊ မြန္နဲ႕ ထား၀ယ္ယမ္ လူမ်ဳိးစု နယ္ေျမအားလံုးေပါင္းၿပီး  “သံလြင္သာရီ” ဆိုတဲ့အမ်ဳိးသားေရးအဆင့္ ဖက္ဒရယ္စစ္စစ္ ျပည္ေထာင္စု ႏို္င္ငံ တစ္ႏိုင္ငံကို ပူးေပါင္းထူေထာင္ဖို႕မသင့္ေပဘူးလား လို႕ ဆန္းသစ္တည္ထါင္မႈရွိတဲ့ အေတြးနယ္ကြန္႕ျမဴးစရာေတြကို ေတြ႕လာရပါမယ္။ ဒီလိုေတြးဖို႕လိုေနတာကလည္း လက္ရွိကာလ ဗမာျပည္ဟာ ဗမာစကားေျပာ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားရဲ႕ လူမ်ဳိးနာမယ္ကို ႏို္င္ငံနာမယ္အျဖစ္လက္မလႊတ္စတန္းဆုတ္ကိုင္ထားေနတဲ့အေပၚ ျမန္မာျပည္ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရဟာ ဗမာလူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိးတည္းကို အတိအလင္း ကိုယ္စားျပဳေနတဲ့ ဗမာလူမ်ဳိးေရးအဆင့္သာျဖစ္ေနၿပီး အမ်ဳိးသားေရးအဆင့္ ဟုတ္မေနတာပါ။ တိုင္းရင္းသားအားလံုးပိုင္ဆိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ေျခဥ ပါဖြင့္ဆိုခ်က္ဟာ လက္ေတြ႕မွာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတိုင္းကိုု ဗမာလူမ်ဳိးအျဖစ္ ေရာသမၿပီးသတ္မွတ္လိုက္ျခင္းသာျဖစ္ေနတာပါ။ 
စစ္အုပ္စုကျဖစ္ေစ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္တဲ့ အဲန္အဲလ္ဒီပါတီ ဒီမိုကေရစီအုပ္စုကျဖစ္ေစ ဒီသေဘာထားကေတာ့ ကြဲကြဲျပားျပားမရွိပါဘူး။ ဒီေတာ့ က်န္လူမ်ဳိးစုမ်ားအတြက္ ဗမာဦးေဆာင္တဲ့   ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ဆိုတာတကယ္တန္းျဖစ္ေပၚေပါက္ပြားလာဖို႕လံုးး၀နီးပါး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မရွိတဲ့အေနအထားျဖစ္ေနတာပါ။ ခုအတိုင္းဘဲ အတုအေရာင္ျပည္ေထာငင္စုစနစ္ကို က်ားကုတ္က်ားခဲ ကာကြယ္ရင္း နည္းမ်ုိးစံုနဲ႕ က်န္တိုင္းရင္းသားေတြကို ကမၻာဆံုးတိုင္ေျခမႈန္းတိုက္သါာေနရဦးမွာျဖစ္တယ္။
ေနာက္မွတ္ခ်က္တခုေပးခ်င္တာက တခ်ဳိ႕ ေတြက ဘာဖက္ဒရယ္မွမလိုခ်င္ဘူး၊ သိးသန္႕လြတ္လပ္ေရးဘဲယူမယ္ ဆိုတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြရွိတာေတြ႕တယ္။ ကိုယ္တိုင္ကလဲ ႏို္င္ငံေရးကိုႏွံ႕ႏွံ႕စပ္စပ္နားမလည္ေသးတဲ့လူငယ္ဘ၀က အဲလိုဘဲ ခံစားခ်က္ရွိခဲ့တယ္။ 
တကယ္ေတာ့ႏိုင္ငံသစ္တႏိုင္ငံထူေထာင္ႏိုင္ဖို႕ ပထမဆံုးမရွိမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္ဟာ မိမိနယ္ေျမအားလံုးကို ရန္သူ႕လက္ကေန ျပန္လည္သိမ္းပိုက္အုပ္ခ်ဳပ္ထားႏိုင္ျခင္းရွိ မရွိဆိုတာျဖစ္တယ္။ စာရြက္ေပၚမွာ ပိုင္ဆိုင္မႈေျမပံု ဆြဲျပတတ္ယံုနဲ႕ ဘယ္ကိုမွ ခရီးမေပါက္ႏိုင္ဘူး။ ကုလသမဂၢကေနကိုယ္ျပတဲ့ေျမပံုကိုၾကည့္ၿပီး ကရင္ေတြ
ကိုဒီနယ္ေတြျပန္ေပးလုိက္ပါလို႕ ဗမာအစိုးရကို ညႊန္ၾကား အမိန္႕ေပးႏိုင္တဲ့အာဏာ လံုး၀ တျပားတခ်ပ္မွရွိမေနဘူး။ ကိုယ့္မွာနယ္ေျမေဒသေတြကို ကိုယ့္ဖါကိုယ္ သိမ္းပိုက္ႏိုင္တဲ့ စစ္အင္အားရွိဖို႕လိုတယ္။ သိမ္းပိုက္လို႕ရၿပီးမွ ႏို္ငံတႏိုင္ငံအျဖစ္ကိုယ့္ဖါကိုယ္ေက်ညာရမယ္။ ဘယ္သူမွကိုယ့္အစားလာလုပ္မေပးဘူး။ အဲဒီအဆင့္ကိုေက်ာ္မွ ေနာက္တဆင့္အေနနဲ႕ စူပါ ပါ၀ါအင္အားၾကိးးႏိ္ုင္ငံတႏိုင္ႏို္င္ငံက စအသိအမွတ္ျပဳလာမယ္။ အဲဒီႏို္င္ငံရဲ႕ မဟာမိတ္ႏိုင္ငံေတြကလည္း လိုက္ၿပီးအသိအမွတ္ျပဳလာမယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာဘဲ တခ်ားစူပါ ပါ၀ါႏို္င္ငံေတြက ဗမာအစိုးရဘက္ကေနၿပီး ႏိုင္ငံသစ္ခြဲထြက္မႈကို ကန္႕ကြက္တာေတြရွိလာမယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ေနာက္ ရာစုတခုေလာက္ၾကာတဲ့တိုင္ ဒီကိစၥလြန္ဆြဲပြဲက ၿပီးႏိုင္မွာမဟုတ္ေသးဘူး။ တိုင္၀မ္ ႏိုင္ငံ၊ အစၥေရး ပါလက္စတိုင္းျပသနာ စတာေတြ လက္ရွိေရာက္ေနတဲ့ဆင့္မ်ဳိးမွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဟိုမေရာက္ ဒီမေရာက္ျဖစ္ေနမယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္အၿပီးႏို္င္ငံသစ္ေတြေပၚလာတာကလည္း စူပါပါ၀ါႏိုုင္ငံၾကီးေတြရဲ႕ ကမၻာသစ္စည္းမ်ဥ္းခ်မွတ္ၾကတဲ့အတိုင္းျဖစ္လာခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ခုခ်ိန္မွာေတာ့ အဲလို ကမၻာံစည္းမ်ဥ္းေပာင္းလဲေစမဲ့ ကမၻာစစ္ျဖစ္ဖို႕မရွိေသးဘူး။ ဒီေတာ့ အမ်ုိးသားကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ရဖို႕ မိမိတို႕ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္စစ္အင္အားကို တတ္ႏိုင္သမွ် တိုးျမင့္ႏိုင္ၾကဖို႕လိုတယ္။ ကိုယ့္ဘက္က အင္အားဘယ္ေလာက္ရွီဖို႕လိုတယ္ဆိုတာကလဲ ရန္သူ႕ဘက္မွာ အင္အားဘယ္ေလာက္ရွိေနတယ္ဆိုတဲ့အေပၚ လံုး၀ တည္တယ္။ ကိုယ့္လူမ်ဳိးတမ်ဳိးထဲနဲ႕ ရန္သူ႕အင္အားကိုမမွီႏိုင္တဲ့အထားမွာ တျခား ဘ၀တူ၊ နယ္ေျမဆက္စပ္ေနတဲ့ ညီေနာင္လူမ်ဳိးစုေတြနဲ႕ အင္အားစုဖို႕လိုတယ္။ လူမ်ဳိးေပါင္းစံုရဲ႕ေထာက္ခံမႈနဲ႕ အင္အားေပါင္းစည္းပါ၀င္မႈကိုရဖို႕ဆိုတာက မြန္၊ ကရင္၊ကရင္နီ၊ ပအို၊ ၀ ရွမ္းဆိုတဲ့ လူမ်ုိးေရးေပၚလစီေတြနဲ႕ လံုး၀မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ဒီလူမ်ုိးအားလံုးပါ၀င္ႏိုင္မယ့္ ခြဲထြက္လိုက ဆိုင္ရာလူထုဆႏၵခံယူပြဲျဖင့္ စစ္တုိက္ဖို႕မလိုတဲ့ ခြဲထြက္ႏိုင္တဲ့ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္မူ၀ါဒကို သာလွ်င္ အင္အားစုရပ္အျဖစ္အသံုးျပဳလက္စြဲႏိုင္မွာျဖစ္တယ္။ ဒါပါဘဲ။ အဲလိုပူးေပါင္းၾကလို႕ ေအာင္ျမင္သြားၿပီးနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ခြဲထြက္မလား ဒါမွဟုတ္ စီးပြားေရး၊ လံုၿခံဳေရးပိုၿပီးေကာင္းလာေစမဲ့ တျခားႏိုင္ငံတခုခုကို ျပည္ေထာင္စုထဲ၀င္ခြင့္ေပးမလားဆိုတဲ့ အပိုင္းေတြကလည္း အားလံုးပူးေပါင္းစဥ္းစားပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အခင္းအက်င္းတခုအျဖစ္ ျဖစ္ရွိေနမွာျဖစ္တယ္။ ထားပါေတာ့ ဒါေတြျဖစ္လာဖို႕ဆိုတာက ရာစုႏွစ္တခု ဒါမွမဟုတ္ ကမၻာစစ္အသစ္တခုျဖစ္ပြားလာတဲ့အထိ ၾကာႏိုင္တာျဖစ္ေပမဲ့ ဘယ္ေလာက္ဘဲၾကာၾကာေအာင္ျမင္ႏိုင္တဲ့လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာရွိမေနတဲ့ လက္ရွိတကြဲတျပား သူ႕ဖါသူ ကိုယ့္ဖါကိုယ္ လုပ္ေနၾကတဲ့ က်ဳိးပမ္းမႈေတြရဲ႕ စာရင္ေတာ့ အမ်ားၾကီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရွိေနတာပါ။ တျခားတဘက္မွာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ုိးစုေတြကို ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အာဏာခြဲေ၀ေပးလိုတဲ့ဆႏၵမရွိတဲ့ ဗမာေတြအေနနဲ့ကလည္း ကမၻာဆံုးတဲ့အထိ ခုအေနအထားအတိုင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမတည္ၿငိမ္မႈေအာက္မွာ ဆင္းရဲနိမ့္က်စြာဆက္လက္ေနထိုင္သြားၾကရအုံးမွာဘဲျဖစ္တယ္။ ဆင္းရဲလား မဆင္းရဲလားဆိုတာကို ကိုယ့္ အိမ္ေဘးက လူေတြေလာက္နဲ႕ တိုင္းတာလို႕မရပါဘူး။ အိမ္နီးခ်င္းနို္င္ငံေတြနဲ႕တိုင္းရပါတယ္။ ဥပမာ ထုိင္း၊မေလး၊ စကၤပူမွာ ဆိုင္ကယ္၀ယ္မစီးႏိုင္တဲ့ ေန႕စားအလုပ္သမားဟာ မိမိကိုယ္မိမိ ဆင္းရဲတယ္လို႕သတ္မွတ္တယ္။ ကားမ၀ယ္စီးႏိုင္တဲ့ ရံုးလုလင္အဆင့္ အမႈထမ္း တေယာက္ဟာလဲ စီးပြားေရးအဆင္အေျပဘူးလို႕ခံယူတယ္။ ေန႕တိုင္း သား ငါး ဟင္းလ်ာနဲ့ ထမင္းမစားႏိုင္တဲ့ အေနအထားရွိသူေတြကလဲ ဆင္းရဲတယ္လို႕ခံယူၾကတယ္။ အ၀တ္အစားလွလွပပေတြ အခ်ိန္မေရြးလိုအပ္သလိုု မ၀တ္ဆင္ႏိုင္ရင္လဲ ဆင္းရဲတယ္လို႕ ခံယူၾကတယ္။ ကေလးကိုေက်ာင္းမထားႏိုင္ရင္ျဖစ္ျဖစ္ ဖ်ားနာတဲ့အခါေဆးရံုမတက္ႏိုင္တဲ့အဆင့္ဆိုရင္လဲ ဆင္းရဲတာပါဘဲ။ အင္တာနက္မတပ္ဆင္ထားတဲ့ အိမ္ဆိုရင္လဲ ဆင္းရဲသားစာရင္း၀င္တယ္၊ သူေတာင္းစားကအစ မရွိမျဖစ္တဲ့ စမတ္ဖုန္းမကိုင္ႏိုင္သူဆိုရင္လဲ  ဆင္းရဲတာပါဘဲ။ အခုဗမာျပည္မွာ ျပည္သူလူထုေတြ စား၀တ္ေနေရးအဆင္ေျပလာၾကၿပီဆိုကို ဘယ္လိုတိုင္းတာၾကလဲဲ။ 
ဒီေတာ့ တိုင္းျပည္ေအးခ်မ္းသြားေစမဲ့ ဖက္ဒရယ္အစစ္အမွန္ထူေထာင္ေရးကို ၀ိုင္းအားမျဖည့္ၾကဘဲ အတုအေရာင္ျပည္ေထာင္စုကိုဘဲ၀ိုင္း၀န္းဆြဲဆန္႕ထားရင္း ဒီအတိုင္းဆင္းရဲတြင္းနက္သြားၾကမွာလား ဆိုတဲ့ကိစၥ ကို အားလံုးေလးေလးနက္နက္၀ိုင္းစဥ္းစားဆံုးျဖတ္ၾကဖို႕လိုၿပီထင္တာပါဘဲ…

No comments:

Post a Comment

mr.kyaingtun@gmail.com