ကရင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ကို
ပ်က္စီးက်ဆံုးေစႏိုင္သည့္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳ တိုက္ဖ်က္ေရး အၾကံျပဳတင္ျပခ်က္
တကဘာလံုးေနရာတကာတြင္အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳမ်ားျဖစ္ပြားလွ်က္ရွိသည္မွာ လူသားမ်ားအသိညာဏ္စတင္တိုးတက္လာသည့္
ေရွးႏွစ္ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ယေန႕တိုင္ျဖစ္သည္။
ယင္းအက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳမ်ားကို လိုအပ္ေသာအတိုင္းအတာတခုအထိ ဆန္႕က်င္တိုက္ဖ်က္ ႏိုင္ေသာ အသိုင္းအ၀န္း တိုင္းႏိုင္ငံ
အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွာတျခားေသာႏိုင္ငံမ်ားထက္လူမွဳဘ၀တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းၾကၿပီးျမန္မာျပည္ကဲ့သို႕ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳကို သာမန္လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္သဖြယ္သေဘာထားတတ္ေသာ
ႏိုင္ငံမ်ားမွာမူ ေငြေၾကး၊ ပညာ၊ ရာထူးစသည့္ အာဏာမဲ့ သာမန္ျပည္သူမ်ားႏိုင္ငံတကာထက္
ပိုမိုဆင္းရဲေနၾကရသည္။ျမန္မာျပည္၏ အေတြးအေခၚအေလ့အထ အေငြ႕အသက္ၾသဇာၿခံစည္းရိုးအတြင္းတြင္သာလွ်င္ရွိေနေသာေကအဲန္ယူအပါအ၀င္ကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားအတြင္းတြင္လည္း အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳမ်ား မလြဲမေသြရွိေနႏိုင္သည္သာျဖစ္သည္။
အဘက္ဘက္ကအေနအထားမ်ားအရ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳအမ်ဳိးအစားမ်ားစြာအတြင္းမွ ႏိုင္ငံေရးအက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳသည္
ေကအဲန္ယူအပါအ၀င္ ကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားအားလံုးကို အေႏွးႏွင့္အျမန္ ပ်က္စီးက်ဆံုးသြားေစမည္ျဖစ္သျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာအက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳတိုက္ဖ်က္ေရး အဖြဲ႕မွ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳတိုက္ဖ်က္ေရး
အေျခခံမူမ်ားကို အေျခခံလွ်က္အၾကံျပဳလိုက္ရျခင္းျဖစ္သည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ေကအဲန္ယူအပါအ၀င္ ကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားအားလံုးလိုလိုသည္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္
ဗမာ့တပ္မေတာ္က ပူးေပါင္းဒိုမီနိပ္လုပ္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျဖစ္စင္
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေရေသအိုင္အတြင္းသို႕ခုန္ဆင္းသြားကတည္းက ႏိုင္ငံတကာႏိုင္ငံေရး ဖြင့္ဆိုသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအရ
ရန္သူအေနအထားမွန္မွ လုပ္ေဖၚပါတနာ ဟန္ေဆာင္အေနအထားသို႕ ေျပာင္းသြားခဲ့ျပီျဖစ္သည္။ ပါတနာမွ်သာျဖစ္ၿပီး
မိတ္ေဆြအဆင့္မေရာက္ေသးသည္ျဖစ္ရာ အျပန္အလွန္အသာစည္းယူ အႏိုင္ရေရးကိုသာ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ေနၾကသည့္ အဆင့္ျဖစ္သည္။
သမိုင္းအဆက္ဆက္အထင္အရွားျဖစ္ခဲ့ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ အားသာသည့္ဘက္က
အားနဲေသာဘက္မ်ားကို အစိတ္စိတ္အမွြာမြွာကြဲၿပဲေစရန္အတြက္ တဘက္ေခာင္းေဆာင္မ်ားအား ပုဂိုလ္ေရးအက်ိဳးအျမတ္လဘ္ထိုးသည့္နည္းမွာ
အသံုးအမ်ားဆံုးနည္းနာျဖစ္သည္။
တိုတိုႏွင့္လိုရင္းျဖတ္ေျပာရလွ်င္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစားပြဲေပါ္တြင္ ကိုယ္တပိုင္းတင္ထားၾကသည့္ေကအဲန္ယူႏွင့္ကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းအားလံုး၏ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္
တဘက္ကဓေလ့ထံုးတမ္းအတိုင္းလ်ွိ႕၀ွက္ထိုးေက်ြးေသာ လဘ္လာဘႏွင့္အခြင့္အေရးမ်ားကို
မိမိတို႕အတြက္ျဖစ္ေစ၊ေဆြမ်ဳိးမ်ားအတြက္ျဖစ္ေစ လက္ခံ ရယူေနၾကျခင္းရွိမရွိကို ႏိုင္ငံတကာကလက္ခံက်င့္သံုးေနသည့္
အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳ တိုက္ဖ်က္ေရး ဒီမိုကေရစီနည္းမူမ်ားအရ စတင္ကိုင္တြယ္စီစစ္ ၾကဖို႕အေရးတၾကီးလိုအပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္လည္း အေနာက္ႏို္င္ငံမ်ားႏ်င့္တရုပ္ႏိုင္ငံကဲ့သို႕
ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားအက်င့္ပ်က္ခ်စားမွဳကာကြယ္တိုက္ဖ်က္ေရးဥပေဒမ်ားခ်မွတ္က်င့္သံုးလွ်က္ရွိသည္။
ႏိုင္ငံေရးသမားတဦးသည္ ေရြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရကာ ၀န္ၾကီး တာ၀န္ကိုမယူခင္တြင္ပိုင္ဆိုင္ေသာ ေငြေၾကးဥစာ လယ္ယာေျမ တိုက္တာအေဆာက္အအံုႏွင့္စေတာ့ရွယ္ယာပိုင္ဆိုင္မွဳအားလံုး ကိုဘဏ္စာရင္းမ်ားျဖင့္စစ္ေဆးမွတ္တမ္းလုပ္သည္။
ဘဏ္ျပင္ပသို႕ေရာက္ေနေသာပိုင္ဆိုင္မွဳမ်ားကို ေငြေၾကးခ၀ါခ်မွႈဥပေဒျဖင့္စစ္ေဆးအေရးယူသည္။
ထို႕ေနာက္ ၀န္ၾကီးျဖစ္လာၿပီးေနာက္ တႏွစ္အတြင္းတြင္ လာရာလမ္းမရွိေသာ တိုးပြားလာသည့္ခ်မ္းသာမွဳမ်ားကို ထပ္မံစစ္ေဆးသည္။အတိုက္အခံပါတီသို႕မဟုတ္အက်င့္ပ်က္ျခစားမွႈေစာင့္ၾကပ္ေရးတာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ေနၾကသည့္ NGO တခုခုက စြဲခ်က္တင္လာလွ်င္လဲအမွဳဖြင့္အေရးယူေဆာင္ရြက္သည္။ ထိုမွ်အေသးစိတ္လုပ္ၾကသျဖင့္အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳက်ဴးလြန္ေသာႏိုင္ငံေရးသမားေဟာင္းမ်ားျပည္ပသို႕ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ၾကသည္လည္းမ်ားစြာရွိသည္။အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာကိုႏိုင္ငံတကာကအသိအမွတ္ျပဳထားေသာ ထိုသို႕ႏိုင္ငံၾကီးမ်ားစြာတြင္ျဖစ္ရွိေနသည့္
ျပည္တြင္းအက်င့္ပ်က္ခ်စားမွဳမ်ားသည္ ထိုႏိုင္ငံကို က်ဆံုး
ေပ်ာက္ကြယ္ပ်က္စီးေစႏိုင္ျခင္းမရွိေသာ္လည္း မည္သည့္ႏိုင္ငံကမွ
အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာကိုအသိအမွတ္ျပဳျခင္းမရွိေသးသည့္ ေကအဲန္ယူႏွင့္ ကရင့္လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းမ်ားအတြင္း
အက်င့္ပ်က္ခ်စားမႈမ်ားမွာမိမိလူမ်ဳိးကိုေဖ်ာက္ဖ်က္ပစ္မည့္ ရန္သူႏွင့္လဒ္ေပးလဒ္ယူလုပ္မွဳမ်ဳိး
ျဖစ္တတ္ေပရာ ထိမ္းသိမ္း ကာကြယ္တိုက္ဖ်က္ရမည့္ မူ၀ါဒဥပေဒႏွင့္အေရးယူမွုမ်ားမရွိလွ်င္
လူမ်ဳိးေပ်ာက္ဆံုးသြားႏိုင္သည္။ မေပ်ာက္ဆံုးလွ်င္လဲ လူမေလးေခြးမခန္႕
ဂါခ်လာလူမ်ဳိးတမ်ဳိးအျဖစ္သာက်န္ရွိမည္။ ထိုမွ်ၾကီးမားလွေသာတမ်ဳိးသားလံုးအတိုင္းအတာ
ဆံုးရွဳံးမွႈမျဖစ္ပြားရန္ ဒိမိုကေရစီနည္းျဖင့္ ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္ေကာ္မီတီမ်ား ဖြဲ႕ၿပီးအဖြဲ႕အစည္းေခါင္းေဆာင္မ်ားအတြင္း
အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳရွိမရွိကို အခ်ိန္မီ စတင္စစ္ေဆးအေရးယူၾကဖို႕ အၾကံျပဳလိုက္ပါသည္။
(ေအာက္တြင္ ႏိုင္ငံတကာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမွဳ ဆိုင္ရာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏မွတ္စုတခ်ဳိ့ကိုေဖါ္ျပထားပါသည္။
အေသးစိတ္ကို ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ၀က္ဆိုဒ္မ်ားတြင္ ရွာေဖြဖတ္ရွဳၾကပါရန္)
----------------
Corruption takes place in anywhere:
political reforms, including the financing of political parties and elections;economic reforms, regulating markets and the financial sector;financial controls: budget, bookkeeping, reporting;Public supervision: media, parliament, local administrators and councils,registration;
free access to information and data;
maintaining law and order;
improving and strengthening of the judicial system;
institutional reforms: Tax systems, customs, public administration in general;whistleblowers and civil society organisations (NGO’s).
Political parties are most corrupt institution worldwide according to TI Global Corruption Barometer 2004. Political corruption is the use of powers by
government(The leaders of organization) officials or their network contacts for illegitimate private gain.
Corruption affects us all. It threatens sustainable
economic development, ethical values and justice; it destabilizes our society (Organization)
and the rule of law. It undermines the institutions and values of our democracy.
The simplest definition corruption is the misuse of
public power (by elected politician or appointed civil servant) for private gain. ... Corruption is the misuse of entrusted power (by heritage, education,marriage, election, appointment or whatever else) for private gain. (Private
included relative and close friends)
Corruption is an improbity or decay in the
decision-making process in which a decision-maker consents to deviate or from the criterion which should rule his or her decision-making, in exchange for a reward or for the promise or expectation of a reward, while these motives influencing his or her decision-making cannot be part of the
justification of the decision.
No comments:
Post a Comment
mr.kyaingtun@gmail.com