Friday, June 19, 2020

Self-Determination History of Karen People FB post (4) ကရင့္ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ သမိုင္း

Self-Determination History of Karen People FB post (4)
ကရင့္ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ သမိုင္း
14 January 2017

ကရင္လူမ်ဳိးသည္ သမိုင္းမတင္မီေခတ္က ထြန္းကားခဲ့ဘူးေသာ ေရွးအက်ဆံုးလူမ်ိဳးတစ္မ်ဳိးျဖစ္သည္ဟု ၿဗိတိသွ်ေခတ္က ျပဳစုေရူသားထုတ္ေ၀ၾကေသာကရင္လူမ်ဳိးဆိုင္ရာ မွတ္တမ္းမ်ားစြာတြင္ ေတြ႕ရွိရသည္။
သမိုင္းမတိုင္မီခတ္ဟုဆိုၾကရျခင္းမွာ လူမ်ဳိးႏို္င္ငံမ်ားမရွိေသးေသာေခတ္ ျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ သမိုင္း မွတ္တမ္းမ်ားကိုေရးမွတ္မည့္ ပုဂၢိဳလ္လ္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားလဲ မရွိေသးေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ သမိုင္းေရးမွတ္မႈမ်ားစတင္ေပါက္လာရာ မိမိတို႕ မတိုင္မီက လူသားမ်ားထားရစ္ခဲ့သည့္ အသံုးအေဆာင္ပစၥည္းမ်ား၊ အေဆာက္အဦးပ်က္မ်ား၊ အရိုးစုမ်ားကိုေတြ႕ရွိၾကရာမွ တစ္ခ်ဳိ႕ကို မွတ္တမ္းတင္ထားခဲ့ၾကသည္လည္းရွိသလို မွတ္တမ္းမတင္ ခဲ့သည္မ်ားလဲရွိမွာမလြဲေပ။ ေက်ာက္စာ၊ၿမိဳ႕ရိုး၊ စသည့္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဆိုင္ရာ အေထာက္အထားမ်ားမရွိေတာ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို္ သမိုင္းတန္ဖိုး (Historical value) စံမမီွေတာ့ေသာ ေရွးအဆိုစကားမ်ားႏွင့္ပံုျပင္မ်ား အျဖစ္သာလွ်င္သတ္မွတ္ၾကေပသည္။ လူတစ္မ်ဳိးက မိမိတို႕လူမ်ဳိး၏သမိုင္းဟု ဆိုုေသာကိစၥ မ်ားစြာတို႕သည္လည္း တစ္ျခားလူမ်ဳိးတို႕က ၄င္းတို႕၏သမိုင္းဟုဆိုၾကသည္လည္းမ်ားစြာရွိပါသည္။ ယင္းသို႕သမိုင္းဆိုင္ရာ အညင္းပြားစရာကိစၥမ်ားကို ေက်ာ္လႊားနည္းမွာ အစိုးရအာဏာျဖင့္ တည္းျဖတ္ျပဳစုျပဌာန္းျခင္းသာလွ်င္ျဖစ္ေတာ့သည္။ ထိုနည္းျဖင့္ အမ်ဳိးသားၾသဇာ အာဏာမတည္ေဆာက္ႏို္င္ေသာလူမ်ုိးမ်ား၏သမိုင္းမ်ားေပ်ာက္ပ်က္ၾကရသည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းသည္လည္းထိုေလာကနိယာမတရား၏ေအာက္တြင္ပင္ရွိေနသည္။ သို႕ျဖစ္၍ အမ်ဳိးသားအာဏာမရွိေတာ့ေသာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုတို႕၏သမိုင္းမ်ားေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္လွ်က္ရွိသည္။
ကိုလိုနီေခတ္တြင္ ျဖစ္ပြားေသာ ထင္ရွားသည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ ေဒသခံမ်ားသာမက ျပည္ပသုေတသီမ်ား၏ မွတ္တမ္းတင္မႈကိုရရွိႏိုင္ၾကသျဖင့္ ျပည္တြင္းအာဏာလက္ေျပာင္းမႈက သမိုင္းကိုမေပ်ာက္ပ်က္ေစႏိုင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းကေဖ်ာက္ဖ်က္ေမွးမွိန္ထားေသာ အေရးၾကီးသမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ားမွာ ျပည္ပ မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ လက္ရွိကြန္ျပဴတာ အိုင္တီ ေခတ္တြင္ျဖစ္ပ်က္သမွ်ေသာအေရးအခင္းၾကီးမ်ားမူကား ရာသက္ပံေဖ်ာက္ဖ်က္၍မရေတာ့ေလၿပီ။




ကရင္ ့အမ်ုိးသားကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္သမိုင္းသည္ ျပည္တြင္းျပည္ပသုေတသီႏွင့္မီဒီယာမ်ား သိရွိ ၾကေသာ ပထမႏွင့္ဒုတိယကမၻာစစ္ကာလအတြင္း ထင္ရွားစြာ ကမၻာသိျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္ ကရင္လူမ်ုိးမ်ား၏ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ကရင့္သမိုင္းဗဟိုရ္ ခ်က္မ အျဖစ္ ထားရွိခါ ျပဳစုတင္ဆက္သြားမည္ျဖစ္သျဖင့္ အေၾကာင္းအရာ ပိုင္းတြင္ ခန္႕မွန္းခ်က္မ်ားပါမည္မဟုတ္ဘဲ မွတ္ခ်က္ခ်သည့္  အပိုင္းတြင္သာ အျခားသမိုင္းစာအုပ္မ်ား၏ မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ကြဲလြဲမႈရွိမည္ျဖစ္သည္။ မွတ္ခ်က္ကြဲလြဲမႈမ်ားမွာ အျဖစ္အပ်က္ကို ရႈျမင္သည့္ ရႈေထာင့္ မတူေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိျမန္မာ့သမိုင္းမွာ မ်က္ကန္း ရဦးအနက္ တစ္ဦး]အျမင္ကိုသာကိုယ္စာျပဳေဖၚေဆာင္ထားသည့္သမိုင္းအမ်ဳိးးအစားျဖစ္သည္။ ကရင္ ့အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္သမိုင္းသည္ မ်က္ကန္း ၇ ဦးလံုး၏ အျမင္ကို စုစည္း ေပါင္းစပ္ထားသည့္ နည္းစနစ္ကိုသံုးသည္။ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရးအေထာက္အကူျပဳႏိုင္ေရးရႈေထာင့္ကို အဓိကမထားဘဲ ၃၆၀ဒီဂရီေထာင့္ေပါင္းစံုမွ ၾကည့္လွ်က္ ျဖစ္ရပ္မွန္ကို စစ္ထုတ္သည့္နည္းအားလက္စြဲျပဳသည္။ သမိုင္းသံေရာင္လိုက္ျခင္းကိုေရွာင္သည္။
မွတ္ခ်က္-ပေဒသရာဇ္ေခတ္က ကရင္ႏွင့္တကြ အျခားစစ္ရႈံးလူမ်ုိးမ်ား လူမ်ုိးအရကၽြန္ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္ဆိုသည့္ မွတ္ခ်က္မွာ အမွန္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ထိုေခတ္သည္ ကမာၻတခြင္လံုးတြင္ စစ္ရႈံးေသာလူမ်ုိးမ်ားကို ကၽြန္လုပ္ေသာေခတ္ျဖစ္သည္။ ကၽြန္တို႕၏လုပ္အားျဖင့္ စစ္ႏိုင္သူတို႕၏ ၿမိဳ့ျပလမ္းပမ္းမ်ားကိုတည္ေဆာက္ျခင္း၊ လယ္ယာကိုင္းကႊန္းမ်ားထြန္ယက္ျခင္းျဖင့္ႏိုင္ငံကို တိုးတက္လာေစေသာေခတ္ျဖစ္သည္။ ေက်းကၽြန္စနစ္သည္ ကမၻာေပၚတြင္ေရွးကတည္းကရွိခဲ့သည္။
အာဖရိကႏို္င္ငံမ်ားႏွင့္ ဥေရာပကုန္သည္မ်ားကုန္သြယ္မႈစတင္ေသာေခတ္တြင္ အာဖရိကရွိေက်းကႊန္ေရာင္း၀ယ္ေရးစနစ္သည္ဥေရာပႏို္င္ငံမ်ားသို႕ပ်ံ႕ႏွံသည္။ အာဖရိကႏိုင္ငံမ်ားတြင္ေရာင္း၀ယ္လွ်က္ရွိေသာကၽြန္မ်ားကို ဥေရာပကုန္သည္္မ်ား၀ယ္ယူခါ မိမိတို႕ႏို္င္ငံသို႕ေခၚေဆာင္ခါ ကုန္ထုတ္ထုပ္လုပ္ေရး အဓိက ကရိယာမ်ားအျဖစ္အသံုးခ်သည္။
၁၆ရာစုအလယ္ပိုင္းက ကကၽြန္စနစ္စတင္ခဲ့ေသာ အေမရိကန္ျပည္မွာ ၁၈ရာစုအလယ္ေႏွာင္းပိုင္း သမတလင္ကြန္းလက္ထက္တြင္ ျပည္တြင္းစစ္ေအာင္ႏိုင္ျခင္းျဖင့္ ဖ်က္သိမ္းႏို္င္ခဲ့သည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ထိုင္းလက္ရွိနန္းဆက္၏ ဆဌမမင္းဆက္ျဖစ္ေသာ ရာမ ၅ ေခတ္က ၁၈၇၄ တြင္ အေနာက္ႏို္င္ငံမ်ား၏ ဖိအားေပးမႈမ်ားေၾကာင့္ ယင္းႏို္ငံမ်ား၏ ေခတ္ေျပာင္းစံမ်ားႏွင့္အညီ ကၽြန္စနစ္ကိုဖ်က္သိမ္းခဲ့သည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံက ကၽြန္စနစ္မ်ဳိးစံုကိုကို ၁၉၁၀ ခုႏွစ္တြင္ဖ်က္သိမ္းသည္။ အဂ္လန္တြင္ကၽႊန္ေရာင္း၀ယ္မႈကိုရာဇ၀တ္မႈအျဖစ္သတ္မွတ္ခါ ၁၈၀၇ ကတည္းက ဖ်က္သိမ္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။
ျမန္မာျပည္ကို အဂၤလိပ္တို႕ ၁၈၆၂ တြင္ အၿပီးအပိုင္သိမ္းပိုက္လိုက္ေသာအခါ ၌
မိမိတိ္ု႕ႏို္င္ငံက ဥပေဒအရ အင္းဒီးယားႏွင့္ ျမန္မာျပည္ရွိ ကၽြန္စနစ္ကိုပါ ဖ်က္သိမ္းပစ္လိုက္သည္။ ျမန္မာပေဒသရာ္ဇ္ေခတ္တြင္ ကၽြန္စနစ္ရွိခဲ့သည္ကို ျမန္မာအမ်ားအျပားက လက္ခံခ်င္ၾကမည္မဟုတ္ေသာ္လည္း ထင္ရွားေသာသက္ေသအေထာက္အထားမ်ားစြာရွိသည္။ အထင္ရွားဆံုးအေထာက္အထားမွာ “ကၽြန္ေတာ္-ကၽြန္မ”ဆိုသည့္ ယေန႕တိုင္တရား၀င္အသံုးျပဳေနေသးေသာနာမ္စားျဖစ္သည္။ ခင္ဗ်ားေခၚ သခင္ဘုရား ဟု ဘုရားထူးရျပန္သျဖင့္၂ထပ္ကြမ္း နိမ့္က်သည္။ ေခတ္သစ္အဂၤလန္တြင္ မာစတာဆိုသည့္အသံုးအႏွဳန္းမွာ သခင္ဆိုသည္ထက္ ဆရာၾကီး၊ အလုပ္တာ၀န္ခံ၊ ကၽြမ္းက်င္သူ၊ စသည္ျဖင့္ နားလည္ၾကၿပီး မည္သူမွ် မိမိနာမ္စားကို ကၽြန္ဟု သတ္မွတ္သံုးစြဲစရာမလိုေပ။ ကၽြန္ေခတ္ကေက်းကၽြန္ဆိုသည္မွာ အေမရိကားရွိလူမည္းေက်း ကၽြန္မ်ားကဲ႕သို႕ျဖစ္သည္။ အဂ္လိပ္ေခတ္ တြင္ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားကၽြန္ျဖစ္ရသည္ဆိုျခင္းမွာမူ နီးဂရိုးလူကၽြန္မ်ားကဲ့သို႕မဟုတ္ဘဲ ႏို္င္ငံေရးအရ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့့္မရွိျခင္း၊ ဗမာစာကိုအဓိက စာအျဖစ္ ရံုးသံုးေက်ာင္းသံုးမျပဳျခင္း စသည္တို႕ကို ရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္သည္။ လက္ရွိျမန္မာျပည္ရွိ ဗမာမဟုတ္ေသာ ကရင္အပါအ၀င္ အျခားလူမ်ဳိးးစုမ်ား ကၽြန္ျဖစ္သည္ဆိုသည္မွာလည္း နီဂရိုးကၽြန္မ်ားကဲ့သို႕မဟုတ္ဘဲ အဂၤလိပ္ေခတ္ ဗမာမ်ားကဲ့သို႕ႏို္င္ငံေရးသတ္မွတ္ခ်က္အရသာလွ်င္ ကၽြန္ျဖစ္ျခင္းျဖစ္သည္။ အဂ္လိပ္ေခတ္တြင္ လူမႈဘ၀၊ လူသားသိကၡာ၊ အသက္လံုၿခဳံမႈႏွင့္ လူသားခံစားခြင့္မ်ားမွာမူ ျမန္မာပေဒသရာဇ္ေခတ္ထက္ ၂ ဆမကအဆင္ေျပမႈမ်ားကို ခံစားစံစားခဲ့ၾကရသည္မွာ မကြယ္၀ွက္စေကင္းေသာသမိုင္းမွန္ျဖစ္သည္။
(သမိုင္းဆိုသည္ထက္ သမိုင္းသရုပ္မွန္သံုးသပ္ခ်က္ဟု သတ္မွတ္ပါက ပိုတည့္မည္ထင္ပါသည္။
မ်ားယြင္းသည့္ စာလံုးေပါင္မ်ားကိုေထာက္ျပေစလိုပါသည္။ဆက္ပါဦးမည္)

No comments:

Post a Comment

mr.kyaingtun@gmail.com