Friday, June 19, 2020

Muyeapae is not Suphankalyar မူယယ္ဖဲ သည္ စူဖန္းကလ်ာမဟုတ္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား..

Muyeapae is not Suphankalyar

မူယယ္ဖဲ သည္ စူဖန္းကလ်ာမဟုတ္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား..

 မူယယ္ဖဲ ပရိုဖိုင္း...
၁။ ကရင္သမိုင္းဆရာတစ္ခ်ဳိ႕က "မူယယ္ဖဲ" အေၾကာင္းကို စယမ္ (ယခု-ထိုင္း) ရာမာ(၅)က်ဴလာေလာင္ေကာင္မင္းလက္ထက္ကအျဖစ္အပ်က္တစ္ခုဟုေဖာ္ျပထားသည္။ 
၂။ ရာမာ (၅)၏ အမည္ကို "ဖားေက်ာ္လာေက်ာ"(Par Chu lar Chaw) ဟု မူယယ္ဖဲသမိုင္းတြင္ကရင္မႈျပဳထားသည္။ 
ခရစ္ယန္က်န္းစာကို ကရင္ဘာသာသို႔ျပန္ဆိုရာတြင္ က်န္းစာပါလူပုဂၢိဳလ္မ်ား၏နာမယ္အားလံုးကို ကရင္မႈျပဳထားသည့္နည္းအတိုင္းျဖစ္သည္။
၃။ ကရင္အေခၚဘုရင္ "ဖားက်ဴလာေက်ာ" သည္ ရတနကိုစင္ ဘန္ေကာက္ေခတ္ စယမ္ဘုရင္ "က်ဴလာေလာင္ေကာင္" ျဖစ္သည္။
၄။ "က်ဴလာေလာင္ေကာင္" ၏ သက္တမ္းသည္  ၁၈၅၃မွ ၁၉၁၀ျဖစ္သည္။
၅။ "က်ဴလာေလာင္ေကာင္"သည္ မိဘုရား ၁၅၂ ဦးရွိၿပီးထိုင္းရာဇဝင္တြင္ မိဘုရားအမ်ားဆံုးျဖစ္သည္။ မိဘုရားတစ္ဦးစီ၏အေၾကာင္းသမိုင္းမွတ္တမ္းမရွိသျဖင့္မူယယ္ဖဲသည္ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေျမာက္ျဖစ္သည္ဆိုသည္ကိုမသိႏိုင္ေပ။

စူဖန္းကလ်ာ ပရိုဖိုင္း
၁။ "စူဖန္းကလ်ာ" သည္ျမန္မာဘာသာျဖင့္"ျဗဣႏၵေဒဝီ" ျဖစ္သည္။ 
၂။ သူမ၏ သက္တမ္းမွာ ၁၅၆၇ မွ ၁၅၈၁အထိျဖစ္ၿပီး ဖိစနလို႔ မင္း "မဟာဓမၼရာဇာ"(Maha Thammaracha) ႏွင့္ မိဘုရားႀကီး "ဝိစြတ္ကစာတ္"
(Wisutkasat) ၏ သမီးႀကီးျဖစ္သကဲ့သို႔ ေနာင္တြင္ သူရဲေခါင္းမင္းတဆူျဖစ္လာေသာ "နေရစြမ္" (Naresuan the great)၏ အမႀကီးလဲျဖစ္သည္။ "နေရစြမ္"ကို ျမန္မာသမိုင္းတြင္ "ျဗတ္နရာဇ္" ဟုေခၚသည္။
၃။ စူဖန္းကလ်ာ၏ အဖိုးမွာ စူခိုးထိုင္းအင္ပါယာျပည့္ရွင္ "မဟာ ဧကရာဇ္မင္း" (Maha Chakkraphat) ျဖစ္သည္။
၄။ ဘုရင့္ေနာင္က အယုဒၵယကို တိုက္ခိုက္သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ၁၅၆၄ တြင္ စူဖန္းကလ်ာ၏ ခမည္းေတာ္ "မဟာဓမၼရာဇာ"(Maha Thammaracha) ကို အယုဒၵဘုရင္အျဖစ္ခတ့္အပ္တင္ေျမႇာက္သည္။ 
၅။ ၁၅၇၁ တြင္ အသက္ ၁၇ႏွစ္ရွိ"စူဖန္းကလ်ာ" ကို ဘုရင့္ေနာင္မင္းက မိဘုရားတဦးအျဖစ္တင္ေျမႇာက္ၿပီး တံဆာခံအျဖစ္ပဲခူးေနျပည္ေတာ္တြင္ေျခခ်ဳပ္ထားေသာ " ျဗတ္နရာဇ္မင္းသား"ကို အယုဒၵယသို႔ျပန္ခြင့္ေပးလိုက္သည္။


၆။ "စူဖန္းကလ်ာ"သည္ "ဘုရင့္ေနာင္" ႏွင့္ကေလး ၂ေယာက္ေမြးဖြားရရွိခဲ့သည္။
၇။ ၁၅၈၁ တြင္ ဘုရင့္ေနာင္နတ္ရြာစံေသာအခါ သားေတာ္ "နဒၵါဘုရင္"က စူဖန္းကလ်ာအားမိဘုရားအျဖစ္သိမ္းပိုက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ သတ္ပစ္လိုက္ကာ သူမ၏ဝိညာဥ္ ေမြးရပ္မျပန္ႏိုင္ရန္ေအာက္လမ္းဆရာမ်ားကို ေအာက္လမ္းပညာျဖင့္ဖမ္းခ်ဳပ္ထားေစသည္။ တကယ္ခ်ဳပ္ထား၍ရ မရဆိုသည္မွာ ဤပညာကိုယံုၾကည္သူတို႔၏ ကိစၥသာျဖစ္သည္။

အခ်ဳပ္......

အထက္ပါသမိုင္းအခ်ိန္ႏႈိင္းယွဥ္ခ်က္အရ မူယယ္ဖဲ သည္ ထိုင္းဘုရင္က်ဴလာေလာင္ေကာင္ရာမာ (၅) ေခတ္ျဖစ္သျဖင့္ သကၠရာဇ္အားျဖင့္ (၁၈၅၃-၁၉၁၀) အတြင္းျဖစ္ခါ.  
"စူဖန္းကလ်ာ"မွာ ဘုရင့္ေနာင္မင္းေခတ္သကၠရာဇ္ (၁၅၅၀ -၁၅၈၁) အတြင္းကအျဖစ္အပ်က္ျဖစ္ၿပီး  (၁၈၅၃- ၁၅၅၀= ၃၀၃) ႏွစ္ေပါင္း သံုးရာခန္႔အခ်ိန္အပိုင္းအျခားကြာဟေနသည္မွာထင္ရွားသျဖင့္ "မူယယ္ဖဲ" သည္ "စူဖန္းကလ်ာ"မဟုတ္သည္မွာ ညင္းပယ္၍မရႏိုင္ေသာ သမိုင္းမွန္ျဖစ္သည္။

ေရွာင္ရွားရန္ ...

ရန္သူမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကေသာ ျမန္မာႏွင့္ထိုင္းသမိုင္း ၂ခုလံုးတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိသည့္ သမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ားသည္ စူဖန္းကလ်ာ၏ ျဖစ္ရွိခဲ့မႈႏွင့္ အခ်ိန္ကာလကိုညင္း၍မရ ေကာင္းစြာသက္ေသခံထားသည္ျဖစ္ရာကရင့္အမ်ိဳးသားသမိုင္းသိကၡာကို ဝိုင္းဝန္းေဖာ္ထုတ္ ထိမ္းသိမ္းေရး အသိစိတ္ဓာတ္ျဖင့္
"စူဖန္းကလ်ာ"၏ ရုပ္ပံုမ်ားကို "မူယယ္ဖဲ"အျဖစ္ ယူသံုးထားသည့္ စာအုပ္မ်ား ယူက် ဳ ဗီြဒီယိုမ်ားပါရုပ္ပံုမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းပစ္ၾကရန္လိုအပ္သည္။ ထိုပံုမ်ားအစား မိမိတို႔၏ ပန္းခ်ီအႏုပညာရွင္မ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္စိတ္ကူးသရုပ္ေဖာ္ပံုမ်ားကိုေျပာင္းလဲ ထည့္သြင္းႏိုင္သည္။ စူဖန္းကလ်ာေခတ္က ကင္မရာမေပၚေသးသျဖင့္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုမ်ားသာရွိရျခင္းျဖစ္သည္။ မူယယ္ဖဲ ေခတ္မွာမူ ရာမာ (၅) ေခတ္ျဖစ္သျဖင့္ ကင္မရာရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ထိုေခတ္က စယမ္ႏိုင္ငံအတြင္းရိုက္ကူးေသာ ဓာတ္ပံု အားလံုးနီးပါးမွာ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကရိုက္ကူးပိုင္ဆိုင္ေသာပံုမ်ားျဖစ္သည္။ ရာမာ (၅) လက္ထက္ ၁၈၉၀- ၁၉၁၀ ကႏိုင္ငံျခားကင္မရာဆရာမ်ားရိုက္ကူးေသာဓာတ္ပံု ၁၅၀ သာရွိၿပီး Address: 939, Rama I Rd., Wang Mai, Bangkok 10330 Thailand ရွိ ဓာတ္ပံုျပတိုက္တြင္ျပသထားသည္။

မိဘုရား မူယယ္ဖဲ၏ဓာတ္ပံု ဟုဆိုေသာ ပံုတပံုရွိေသာ္လည္း ကရင့္သမိုင္းပါ မူယယ္ဖဲကဲ့သို႔ထူးျခားစြာလွပမႈမရွိျခင္းေၾကာင့္ ဒြဟျဖစ္ေနသည္။

Pic 1-Statue of Suphankalaya princess from Siam in Burmese temple
Pic 2- So called photo of Muyaephe (left end) 
Pic 3- Rama (5)photo taken by Henry Schuren in 1874.
Pic 4- Ascreen shot of the history of Suphankalya by a westernner historian.





No comments:

Post a Comment

mr.kyaingtun@gmail.com