Wednesday, December 19, 2012

လက္ပံေတာင္း ခေယာင္းလမ္း ျပန္မလည္မိေစဖို႔ / အိမ္လြမ္းစိတ္

Aung Oo shared Aye Chan Mon's photo.
လက္ပံေတာင္း ခေယာင္းလမ္း ျပန္မလည္မိေစဖို႔ 

အိမ္လြမ္းစိတ္

"ခင္ဗ်ားတို႔ အညာသားေတြက ေဒသစြဲ ႀကီးတယ္ေနာ္ ..."၊ ေအာက္သား မိတ္ေဆြေတြ ေျပာေနက် စကား။ စာေရးသူ မတုံ႔ျပန္ပါ။ ျပံဳးလို႔သာ ေနလိုက္သည္။ ကိုယ့္ရပ္၊ ကိုယ့္ရြာ၊ ကိုယ့္ေဒသကို စြဲလမ္း၊ တသ၊ သံေယာဇဥ္ ႀကီးတတ္ၾကသည္ကို စာေရးသူက အျပစ္ လို႔မျမင္။ သဘာဝက်ေသာ လူဆန္မႈဟု ထင္သည္။ ေျပာရလွ်င္ စာေရးသူတို႔ “မံုရြာ” ကလည္း မေမ့ရက္ စရာ။ အေရွ႕တစ္ေၾကာတြင္ အလယ္႐ိုးမ အဆက္ ေရႊျမင္တင္ေတာင္၊ ေက်ာက္ကာေတာင္ အေနာက္တစ္႐ိုးက ခ်င္းတြင္း ေရၾကည္။ ခ်င္းတြင္း အလြန္တြင္ကား၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္၊ ဖိုလ္ဝင္ေတာင္၊ ပံုေတာင္ပံုညာေတာင္တန္း။ အေနာက္႐ိုးမ၏ အဆြယ္အပြားမ်ား။ ဤ႐ိုးမႀကီး ႏွစ္သြယ္ၾကားမွ ျမစ္ဝွမ္း လြင္ျပင္ေလးမွာ ပူျပင္း ေျခာက္ေသြ႕လွေသာ ကႏၲာရထဲမွ အိုေအစစ္ ေလးပင္။

အမွန္စင္စစ္ မံုရြာမွာ စာေရးသူ ဇာတိ ျဖစ္သလို ပဝတၱိလည္းျဖစ္ သည္။ ဤေျမတြင္ ေမြး၍ ဤေျမမွာပင္၊ ပညာသင္ၾကားရင္း ႀကီးျပင္း အရြယ္ေရာက္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ ဘဝ၏ အတက္အက် အေကာက္အေကြ႕ ေလာကဓံလိႈင္း အမ်ားစုမွာ မံုရြာႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္သာျဖစ္သည္။ မိဘႏွစ္ပါးလံုး မံုရြာ ေဒသမွာပင္ ေခါင္းခ်ခဲ့ၾကသလို ပထမဆံုး ခ်စ္ဦးသူ ေနာက္ဘဝ လက္တြဲေဖာ္ သူတို႔ သူတို႔ေတြႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ ဆံုခဲ့ အေၾကာင္းပါခဲ့ သည္မွာလည္း မံုရြာ ပင္ျဖစ္သည္။ ဘယ္မွာ ေမ့ႏုိင္ ပါမည္နည္း၊ ဘယ္မွာ ေမ့ရက္ ပါမည္ နည္း။ ဤမွ် ေဒသတဏွာ အားႀကီးသူ တစ္ေယာက္ အေနႏွင့္ ဟိုးငယ္ ငယ္ကတည္းက မၾကာခဏ ဆိုသလို ပန္းခ်ီဆြဲ ခဲ့ဖူးေသာ ခ်င္းတြင္း တစ္ဖက္၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္ႀကီး ဤမဟာပထဝီ ေျမႀကီးထက္မွ အၿပီးတုိင္ကြယ္ ေပ်ာက္ေတာ့မည္ ဆုိေသာ အခါ ဘယ္မွာ ဝမ္းနည္း ဆုိ႔နင့္ ႏွေျမာတသ မျဖစ္ဘဲ ေနႏုိင္ ပါမည္နည္း။

သို႔ႏွင့္တုိင္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယခုခ်ိန္ထိ စာေရးသူ တစ္ခြန္း တစ္ပါဒမွ မဟခဲ့ပါ။ စာတစ္ညိဳ တစ္ထြာမွ် မေရးခဲ့ပါ။ စဥ္းစား ေထာက္ခ်င့္ စရာေတြ မ်ားလြန္းလွေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ မိမိခ်စ္ခင္ စြဲလမ္းရေသာ ေဒသထက္ ပို၍ တန္ဖိုးထား ျမတ္ႏိုးအပ္ေသာ တစ္ျပည္လံုး အေရး ဆိုရလွ်င္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစံု လူထုႀကီး၏ အႏွစ္ႏွစ္ အလလ ေတာင့္တ ရည္စူးခဲ့ရ ေသာ “အိပ္မက္”၊ ဒါေတြႏွင့္ ခ်ိန္စက္ၿပီး ေဝဒနာေတြ မေက်လည္စရာ ေတြကိုသာ ႀကိတ္မိွတ္ မ်ဳိခ် ေနခဲ့ရသည္။ ယခုေတာ့ မေနႏုိင္။ မေရး မျဖစ္ ေရးလုိက္ရပါၿပီ။ အစြဲသန္ေသာ အညာသား လူအိုလူမင္း တစ္ေယာက္၏ ေမတၱာရပ္ခံ ပန္ၾကားခ်က္ အျဖစ္သာ မွတ္ယူၾကပါေတာ့။

ဆိုးေမြ

တကယ္ေတာ့ ျပႆနာ၏ အစမွာ မေဝးလွေသးေသာ အတိတ္ တြင္ သေႏၶတည္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ မရွိခဲ့ေသာ စနစ္ေဟာင္း၏ ဆုိးေမြပင္ျဖစ္သည္။ အစကတည္း ကသာ သက္ဆုိင္ရာ လူထု၏ သေဘာဆႏၵကို ထည့္သြင္း စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ရေကာင္းမွန္း သိခဲ့ၾကလွ်င္ ဤမွ် အက်ယ္အက်ယ္၊ အျငင္းပြား ဖြယ္ရာမရွိ။ ဤသို႔ဆုိသည္ႏွင့္ ယခင္ အစိုးရေဟာင္းကို တစ္ဖက္သတ္ အျပစ္တင္ ေနသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ေရြးခ်ယ္စရာ မရွိေတာ့ ေအာင္ တြန္းပို႔သလုိ ျဖစ္ခဲ့ေသာ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔မႈ ေပၚလစီမ်ား၏ ေဘးထြက္ ဆိုးက်ဳိးမ်ား ကိုလည္း အေၾကာင္းတစ္ခု အျဖစ္ထည့္သြင္း စဥ္းစားၾကဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။

ထို႔ထက္ ေျပာင္းလဲလာေသာ ေခတ္ေရစီးကိုပါ ဆင္ျခင္သင့္သည္ဟု လည္းသေဘာရသည္။ တ႐ုတ္ျပည္ႀကီး တံခါးေတြဖြင့္၍ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ အားသြန္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေသာ ၁၉၇၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားမွာ ယေန႔ ၂၁ ရာစုေခတ္ဦးႏွင့္ ဘယ္လိုမွ မတူႏုိင္ေတာ့။ စဥ္းစား ေတြးေခၚပံု ကအစ တစ္ဆစ္ ခ်ဳိးေျပာင္းသြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ကေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သည္သာ အရာရာ။ လတ္တေလာ စီးပြားျဖစ္ ဖို႔က ပထမ ဦးစားေပး။ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ယုိယြင္းမႈ အပါအဝင္ အျခား ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ေနာက္မွ ရွင္းမည္ဟု ခပ္လြယ္လြယ္ သေဘာ ယူခဲ့ၾကသည္။ “ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး” ဆုိသည့္ ေရွ႕တြင္ “ေရရွည္ တည္တံ့ ခုိင္ၿမဲေသာ” (Sustainable) ဆိုေသာ နာမဝိေသသနကို ထည့္စဥ္းစားရ ေကာင္းမွန္း မသိခဲ့ၾက။ သဘာဝတရား ၏ ရက္ရက္စက္စက္ တုံ႔ျပန္ လက္စားေခ်မႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳရေတာ့မွ မ်က္ကလူး ဆန္ပ်ာ ျဖစ္ရ ေတာ့သည္။ 

ဤတြင္ ေဆြမ်ဳိးမေတာ္ေသာ ေပါက္ေဖာ္ႀကီးမ်ားက အႏၲရာယ္ မကင္းေသာ လုပ္ငန္းအခ်ဳိ႕ကို “အျပင္ထြက္ ရင္းျမစ္ရွာ” (Outsourcing) ခဲ့ၾကဟန္ တူပါသည္။ ဤအေကြ႕တြင္ သူတို႔ ေရြးခ်ယ္ ခဲ့ၾကသည္က စကားမေျပာတတ္ေသာ သို႔မဟုတ္ စကားေျပာခြင့္ မရွိေသာ “ေတမိ”ႏုိင္ငံမ်ား ...။

ခ်ိန္ခါသင့္ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ၂၁ ရာစု ေခတ္ဦးမွာပင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္က အိပ္မက္ဆုိးႀကီးမွ ႏုိးထလာသည္။ သည္ေတာ့လည္း သဘာဝက်စြာပင္ ေျပာေရးရွိေတာ့ ေျပာလာၾကသည္။ သို႔တေစ ႏုိင္ငံ ေရးဆုိသည္မွာ ခက္လွ ပါဘိေတာင္း။ ဆႏၵႏွင့္ဘဝ တစ္ထပ္တည္း မက်သည္က မ်ားသည္။ အမွန္တရားပင္ ျဖစ္ေစဦး၊ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ခ်ိန္စက္ရသည္မ်ား ရွိတတ္သည္။ လက္ပံေတာင္း ကိစၥသာမက ယေန႔ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနၾကရေသာ လိပ္ခဲတည္းလည္း အေျခအေနမ်ားကို အနည္းဆံုး ႐ႈေထာင့္သံုးမ်ဳိးျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ဖုိ႔ လုိလိမ့္မည္ ထင္သည္။ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ အပါအဝင္ လူမႈေရး ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိင္ရာ ထိခိုက္ နစ္နာႏုိင္စရာ ရွိမႈမ်ား ၿပီးေတာ့ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရး။ တ႐ုတ္ျပည္ ဆုိသည္က မေတာ္ခ်င္၊ မေခၚခ်င္လုိ႔ မရေသာ အိမ္နီး ခ်င္း။ ထိုထက္ အေရးႀကီးသည္မွာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ အလွမ္းေဝးေနဆဲ ဆူပါ-ပါဝါ။ သမုိင္းႏွင့္ ခ်ိန္ဆၿပီး ပစၥဳပၸန္ေပၚလစီ ညႇိၾက ရပါလိမ့္မည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ အနာဂတ္လွဖုိ႔ လံုၿခံဳ စိတ္ခ် အႏၲရာယ္ကင္းစြာ ေရွ႕ဆက္ႏိုင္ဖုိ႔ ...။

စစ္ေအးအရိပ္

ကမၻာေပၚတြင္ စစ္ေအးတုိက္ပြဲ ၿပီးဆံုး ခဲ့သည္မွာ အႏွစ္အစိတ္ နီးၿပီ ျဖစ္သည့္တုိင္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး တြင္မူ စစ္ေအးေခတ္ ဓေလ့စ႐ိုက္ အျပဳအမူႏွင့္ စဥ္းစားပံုေတြကို ယေန႔ထက္တုိင္ မနည္းမေနာ ေတြ႔ေန ရဆဲရွိသည္။ စစ္ေအး အရိပ္ မလြတ္တတ္ေသးဟု ဆုိခ်င္သည္။ အားလံုးသိၾကသည့္ အတုိင္း စစ္ေအး ဆုိသည္မွာ ကမၻာလံုးခ်ီ အုပ္စု ဖြဲ႕၍ အႀကီးအက်ယ္ ရန္ျဖစ္ၾကသည့္ ဇာတ္႐ႈပ္ႀကီး။ စစ္ေအးေခတ္ ႏုိင္ငံအမ်ားစု၏ ျပည္တြင္းေရးကို ၾကည့္လုိက္လွ်င္ အစိုးရမ်ားက တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူမ်ားကို နန္းလုဖက္ဟု ျမင္သည္။ တက္ၾကြလႈပ္ ရွားသူမ်ား ဘက္ကလည္း သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရမ်ားကို မျပဳတ္ျပဳတ္ ေအာင္ ျဖဳတ္ခ်ဖုိ႔ သႏၷိ႒ာန္ ခ်ထားဟန္ ရွိသည္။ “ဆန္႔က်င္ဘက္ အခ်င္း ခ်င္း အျပန္အလွန္ ဖယ္ထုတ္ဖုိ႔” ႀကိဳးပမ္းၾကေသာ ေလာဂ်စ္ျဖင့္ ေမာင္းသည့္ “ခ်” သမိုင္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

စစ္ေအးလြန္ ေခတ္ကား ဤသို႔ မဟုတ္ေတာ့ၿပီ။ “ဆန္႔က်င္ဘက္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ တည္ရွိခြင့္ကို သိမွတ္ လက္ခံၿပီး လူထုအဆံုး အျဖတ္ကို ခံယူၾကရမည့္” ဒီမုိကရက္တစ္ ေလာဂ်စ္ျဖစ္ဖို႔ လိုသည္။ ဒီမိုကေရစီ စနစ္တြင္ ”တရားဝင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ကို ဥပေဒေၾကာင္း အရ ခြင့္ျပဳ ထားရသည့္တိုင္ ဥပေဒႏွင့္ အညီ ေျပာဆို ျပဳမူ လုပ္ကိုင္ တတ္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။ “ရရင္ရ၊ မရရင္ခ်” ဆိုေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံျဖင့္ “သပိတ္စံု သူပုန္ထၾကဖို႔” မဟုတ္။ မတူ ေသာသေဘာထား အျမင္မ်ားကို ဒီမိုကေရစီ နည္းက် ညႇိႏိႈင္း အေျဖရွာၾကဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ အစိုးရ မ်ား ဘက္မွလည္း အက်င့္ပါ အ႐ိုးစြဲ ေနေသာ အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲမႈ အမူအက်င့္ေတြကို ခဝါ ခ်ၾကရ ပါလိမ့္မည္။ ဒီမိုကေရစီေရးတြင္ “တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး” မွာ အေရးႀကီးသည္ မွန္ေသာ္လည္း “ၿငိမ္ဝပ္ ပိျပားေရး” မျဖစ္ေစဖို႔ သတိခ်ပ္ ရသည္။

ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဆိုရလွ်င္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ သပိတ္ စခန္း အေရးအခင္းမ်ားမွာ ဘယ္ဘက္က ၾကည့္ၾကည့္ မျဖစ္သင့္ပါ ေခ်။ ျပန္လည္ တည့္မတ္ ခါစ တိုင္းျပည္ ဥပဓိကို ထိခိုက္ ေစသလို အေျခတည္စ ဒီမိုကေရစီေရး အတြက္လည္း အစဥ္အလာေကာင္း မဟုတ္ပါ။ ဆယ္စုမ်ားစြာ ဒီမိုကရက္တစ္ အေတြ႔အႀကံဳ ပါးရွား ခဲ့ရ၍ ႏွစ္ဖက္လံုးကို နားလည္ ေပးႏိုင္သည့္တိုင္ အစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ား ဘက္မွ ပို၍ ဆင္ျခင္ဖို႔ လိုလိမ့္မည္ သေဘာရသည္။

ဥပေဒ၏ ရည္မွန္းခ်က္မွာ ႀကီးေသာ အမႈငယ္ေစ၊ ငယ္ေသာ အမႈပ်က္ျပယ္ေစ ဆိုသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ေရႊေဖာ့႐ိုးျဖင့္ ႐ိုက္ဆံုးမ ရမည့္ ကိစၥ၊ ဝါးရင္းတုတ္ျဖင့္ မေသမခ်င္း ႐ိုက္သတ္ၾကလွ်င္ ရာဇဝင္ စာတင္ခဲ့ရ သလို ဇာတ္နာ သြားပါလိမ့္မည္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ားစု မွီတင္း ေနထိုင္ၾကရာ ႏိုင္ငံမ်ဳိးတြင္ ဘုရားသားေတာ္မ်ားကို အနာတရ ျဖစ္ေစလွ်င္ ႏွလံုးသားကို ေျခမြ ခံရသလို နာတတ္သည္ကို သတိျပဳ ဆင္ျခင္ ေစခ်င္သည္။ စြပ္စြဲျပစ္တင္သည္ မဟုတ္။ ေနာင္ မမွားၾကဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္

အဆိုးထဲက အေကာင္း ဆိုရသည္လား မသိ။ ယခုအေရးတြင္ အနာဂတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေရာင္ျခည္ကို ျပက္ျပက္ထင္ထင္ ျမင္လိုက္ ရ၍ ေျဖသာပါသည္။ အျခားမဟုတ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ရပ္တည္ခ်က္ပင္။ စာေရးသူမွာ တစ္ေခတ္ တစ္ခါက “အဘ၊ အဘ” ဆိုသူ မ်ားထဲတြင္ မပါခဲ့သလို ယခုေခတ္ ယခုအခါ “အမ၊ အမ” ဆိုသူမ်ားထဲ တြင္လည္း ပါသူ မဟုတ္ပါ။ တစ္သက္တာ တန္ဖိုးထား ထိန္းသိမ္း လာ ခဲ့ေသာ “လိပ္ျပာသန္႔စိတ္” ျဖင့္ ႐ိုးသားစြာ ဆိုပါမည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ၏ ရပ္တည္မႈသည္ပင္ ျပႆနာ၏ အေျဖဟု ယံုၾကည္သည္။ ယခုျပႆနာမွ် မက ေနာင္ေတြ႔ႀကံဳလာ တန္ရာသည့္ ျပႆနာမ်ား အတြက္ အၫႊန္းျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ၾကည့္ပါ။

"ဒီမိုကေရစီရဲ႕အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္က ဘာလဲဆိုေတာ့ အခက္ အခဲေတြရွိရင္၊ မေျပလည္တာေတြ ရွိရင္ ညႇိညႇိႏိႈင္းႏိႈင္း၊ တိုင္တိုင္ ပင္ပင္နဲ႔ ေျပလည္မႈ ရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းၾကရမယ့္ တာဝန္ပဲ ...။"
(ကံကုန္းေက်းရြာတြင္ ေျပာေသာ မိန္႔ခြန္းမွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)

ဤသည္ပင္ အ႐ိုးစြဲေနေသာ စစ္ေအးေခတ္ စဥ္းစားပံုႏွင့္ လံုးဝ မတူသည့္ ဒီမိုကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈဟု သေဘာရပါသည္။ အမွန္စင္စစ္ မေဗဒါကို ဒုကၡေပးေနသည္မွာ ဘဲအုပ္ေတြသာ မက (ရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ) ဒိုက္သေရာေတြ ပါ ပါသည္။ စာေရးသူက ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ေရစီးတြင္ ဘဲအုပ္ေတြ ဝင္မ႐ႈပ္ေစခ်င္။ ဒိုက္သေရာေတြလည္း ကင္းေစခ်င္သည္။ 

သို႔မွသာ ေရစီးေရလာ ေကာင္းပါလိမ့္မည္။ ေနာက္မျပန္တမ္း ေရွ႕ဆက္ႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ မေဗဒါ အသက္ရာေက်ာ္ ရွည္၍ တစ္သက္တာ ပန္းပန္ ႏိုင္ပါေစသတည္း။

ေက်ာ္ဝင္း

ေအးခ်မ္းမြန္မွ  The Voice Weekly တြင္ေဖာ္ျပေသာ သတင္းကို မူရင္းအတိုင္းမွ်ေ၀ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
Photo From :Google
လက္ပံေတာင္း ခေယာင္းလမ္း ျပန္မလည္မိေစဖို႔

အိမ္လြမ္းစိတ္

"ခင္ဗ်ားတို႔ အညာသားေတြက ေဒသစြဲ ႀကီးတယ္ေနာ္ ..."၊ ေအာက္သား မိတ္ေဆြေတြ ေျပာေနက် စကား။ စာေရးသူ မတုံ႔ျပန္ပါ။ ျပံဳးလို႔သာ ေနလိုက္သည္။ ကိုယ့္ရပ္၊ ကိုယ့္ရြာ၊ ကိုယ့္ေဒသကို စြဲလမ္း၊ တသ၊ သံေယာဇဥ္ ႀကီးတတ္ၾကသည္ကို စာေရးသူက အျပစ္ လို႔မျမင္။ သဘာဝက်ေသာ လူဆန္မႈဟု ထင္သည္။ ေျပာရလွ်င္ စာေရးသူတို႔ “မံုရြာ” ကလည္း မေမ့ရက္ စရာ။ အေရွ႕တစ္ေၾကာတြင္ အလယ္႐ိုးမ အဆက္ ေရႊျမင္တင္ေတာင္၊ ေက်ာက္ကာေတာင္ အေနာက္တစ္႐ိုးက ခ်င္းတြင္း ေရၾကည္။ ခ်င္းတြင္း အလြန္တြင္ကား၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္၊ ဖိုလ္ဝင္ေတာင္၊ ပံုေတာင္ပံုညာေတာင္တန္း။ အေနာက္႐ိုးမ၏ အဆြယ္အပြားမ်ား။ ဤ႐ိုးမႀကီး ႏွစ္သြယ္ၾကားမွ ျမစ္ဝွမ္း လြင္ျပင္ေလးမွာ ပူျပင္း ေျခာက္ေသြ႕လွေသာ ကႏၲာရထဲမွ အိုေအစစ္ ေလးပင္။

အမွန္စင္စစ္ မံုရြာမွာ စာေရးသူ ဇာတိ ျဖစ္သလို ပဝတၱိလည္းျဖစ္ သည္။ ဤေျမတြင္ ေမြး၍ ဤေျမမွာပင္၊ ပညာသင္ၾကားရင္း ႀကီးျပင္း အရြယ္ေရာက္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ ဘဝ၏ အတက္အက် အေကာက္အေကြ႕ ေလာကဓံလိႈင္း အမ်ားစုမွာ မံုရြာႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္သာျဖစ္သည္။ မိဘႏွစ္ပါးလံုး မံုရြာ ေဒသမွာပင္ ေခါင္းခ်ခဲ့ၾကသလို ပထမဆံုး ခ်စ္ဦးသူ ေနာက္ဘဝ လက္တြဲေဖာ္ သူတို႔ သူတို႔ေတြႏွင့္ ႀကံဳခဲ့ ဆံုခဲ့ အေၾကာင္းပါခဲ့ သည္မွာလည္း မံုရြာ ပင္ျဖစ္သည္။ ဘယ္မွာ ေမ့ႏုိင္ ပါမည္နည္း၊ ဘယ္မွာ ေမ့ရက္ ပါမည္ နည္း။ ဤမွ် ေဒသတဏွာ အားႀကီးသူ တစ္ေယာက္ အေနႏွင့္ ဟိုးငယ္ ငယ္ကတည္းက မၾကာခဏ ဆိုသလို ပန္းခ်ီဆြဲ ခဲ့ဖူးေသာ ခ်င္းတြင္း တစ္ဖက္၊ လက္ပံေတာင္းေတာင္ႀကီး ဤမဟာပထဝီ ေျမႀကီးထက္မွ အၿပီးတုိင္ကြယ္ ေပ်ာက္ေတာ့မည္ ဆုိေသာ အခါ ဘယ္မွာ ဝမ္းနည္း ဆုိ႔နင့္ ႏွေျမာတသ မျဖစ္ဘဲ ေနႏုိင္ ပါမည္နည္း။

သို႔ႏွင့္တုိင္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ယခုခ်ိန္ထိ စာေရးသူ တစ္ခြန္း တစ္ပါဒမွ မဟခဲ့ပါ။ စာတစ္ညိဳ တစ္ထြာမွ် မေရးခဲ့ပါ။ စဥ္းစား ေထာက္ခ်င့္ စရာေတြ မ်ားလြန္းလွေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ မိမိခ်စ္ခင္ စြဲလမ္းရေသာ ေဒသထက္ ပို၍ တန္ဖိုးထား ျမတ္ႏိုးအပ္ေသာ တစ္ျပည္လံုး အေရး ဆိုရလွ်င္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစံု လူထုႀကီး၏ အႏွစ္ႏွစ္ အလလ ေတာင့္တ ရည္စူးခဲ့ရ ေသာ “အိပ္မက္”၊ ဒါေတြႏွင့္ ခ်ိန္စက္ၿပီး ေဝဒနာေတြ မေက်လည္စရာ ေတြကိုသာ ႀကိတ္မိွတ္ မ်ဳိခ် ေနခဲ့ရသည္။ ယခုေတာ့ မေနႏုိင္။ မေရး မျဖစ္ ေရးလုိက္ရပါၿပီ။ အစြဲသန္ေသာ အညာသား လူအိုလူမင္း တစ္ေယာက္၏ ေမတၱာရပ္ခံ ပန္ၾကားခ်က္ အျဖစ္သာ မွတ္ယူၾကပါေတာ့။

ဆိုးေမြ

တကယ္ေတာ့ ျပႆနာ၏ အစမွာ မေဝးလွေသးေသာ အတိတ္ တြင္ သေႏၶတည္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ မရွိခဲ့ေသာ စနစ္ေဟာင္း၏ ဆုိးေမြပင္ျဖစ္သည္။ အစကတည္း ကသာ သက္ဆုိင္ရာ လူထု၏ သေဘာဆႏၵကို ထည့္သြင္း စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ရေကာင္းမွန္း သိခဲ့ၾကလွ်င္ ဤမွ် အက်ယ္အက်ယ္၊ အျငင္းပြား ဖြယ္ရာမရွိ။ ဤသို႔ဆုိသည္ႏွင့္ ယခင္ အစိုးရေဟာင္းကို တစ္ဖက္သတ္ အျပစ္တင္ ေနသည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ေရြးခ်ယ္စရာ မရွိေတာ့ ေအာင္ တြန္းပို႔သလုိ ျဖစ္ခဲ့ေသာ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔မႈ ေပၚလစီမ်ား၏ ေဘးထြက္ ဆိုးက်ဳိးမ်ား ကိုလည္း အေၾကာင္းတစ္ခု အျဖစ္ထည့္သြင္း စဥ္းစားၾကဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။

ထို႔ထက္ ေျပာင္းလဲလာေသာ ေခတ္ေရစီးကိုပါ ဆင္ျခင္သင့္သည္ဟု လည္းသေဘာရသည္။ တ႐ုတ္ျပည္ႀကီး တံခါးေတြဖြင့္၍ ဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး အတြက္ အားသြန္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေသာ ၁၉၇၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားမွာ ယေန႔ ၂၁ ရာစုေခတ္ဦးႏွင့္ ဘယ္လိုမွ မတူႏုိင္ေတာ့။ စဥ္းစား ေတြးေခၚပံု ကအစ တစ္ဆစ္ ခ်ဳိးေျပာင္းသြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ကေတာ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး သည္သာ အရာရာ။ လတ္တေလာ စီးပြားျဖစ္ ဖို႔က ပထမ ဦးစားေပး။ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ယုိယြင္းမႈ အပါအဝင္ အျခား ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ေနာက္မွ ရွင္းမည္ဟု ခပ္လြယ္လြယ္ သေဘာ ယူခဲ့ၾကသည္။ “ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး” ဆုိသည့္ ေရွ႕တြင္ “ေရရွည္ တည္တံ့ ခုိင္ၿမဲေသာ” (Sustainable) ဆိုေသာ နာမဝိေသသနကို ထည့္စဥ္းစားရ ေကာင္းမွန္း မသိခဲ့ၾက။ သဘာဝတရား ၏ ရက္ရက္စက္စက္ တုံ႔ျပန္ လက္စားေခ်မႈမ်ားႏွင့္ ႀကံဳရေတာ့မွ မ်က္ကလူး ဆန္ပ်ာ ျဖစ္ရ ေတာ့သည္။

ဤတြင္ ေဆြမ်ဳိးမေတာ္ေသာ ေပါက္ေဖာ္ႀကီးမ်ားက အႏၲရာယ္ မကင္းေသာ လုပ္ငန္းအခ်ဳိ႕ကို “အျပင္ထြက္ ရင္းျမစ္ရွာ” (Outsourcing) ခဲ့ၾကဟန္ တူပါသည္။ ဤအေကြ႕တြင္ သူတို႔ ေရြးခ်ယ္ ခဲ့ၾကသည္က စကားမေျပာတတ္ေသာ သို႔မဟုတ္ စကားေျပာခြင့္ မရွိေသာ “ေတမိ”ႏုိင္ငံမ်ား ...။

ခ်ိန္ခါသင့္ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ၂၁ ရာစု ေခတ္ဦးမွာပင္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ တုိင္းျပည္က အိပ္မက္ဆုိးႀကီးမွ ႏုိးထလာသည္။ သည္ေတာ့လည္း သဘာဝက်စြာပင္ ေျပာေရးရွိေတာ့ ေျပာလာၾကသည္။ သို႔တေစ ႏုိင္ငံ ေရးဆုိသည္မွာ ခက္လွ ပါဘိေတာင္း။ ဆႏၵႏွင့္ဘဝ တစ္ထပ္တည္း မက်သည္က မ်ားသည္။ အမွန္တရားပင္ ျဖစ္ေစဦး၊ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ခ်ိန္စက္ရသည္မ်ား ရွိတတ္သည္။ လက္ပံေတာင္း ကိစၥသာမက ယေန႔ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနၾကရေသာ လိပ္ခဲတည္းလည္း အေျခအေနမ်ားကို အနည္းဆံုး ႐ႈေထာင့္သံုးမ်ဳိးျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ဖုိ႔ လုိလိမ့္မည္ ထင္သည္။ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ အပါအဝင္ လူမႈေရး ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိင္ရာ ထိခိုက္ နစ္နာႏုိင္စရာ ရွိမႈမ်ား ၿပီးေတာ့ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရး။ တ႐ုတ္ျပည္ ဆုိသည္က မေတာ္ခ်င္၊ မေခၚခ်င္လုိ႔ မရေသာ အိမ္နီး ခ်င္း။ ထိုထက္ အေရးႀကီးသည္မွာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ အလွမ္းေဝးေနဆဲ ဆူပါ-ပါဝါ။ သမုိင္းႏွင့္ ခ်ိန္ဆၿပီး ပစၥဳပၸန္ေပၚလစီ ညႇိၾက ရပါလိမ့္မည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ အနာဂတ္လွဖုိ႔ လံုၿခံဳ စိတ္ခ် အႏၲရာယ္ကင္းစြာ ေရွ႕ဆက္ႏိုင္ဖုိ႔ ...။

စစ္ေအးအရိပ္

ကမၻာေပၚတြင္ စစ္ေအးတုိက္ပြဲ ၿပီးဆံုး ခဲ့သည္မွာ အႏွစ္အစိတ္ နီးၿပီ ျဖစ္သည့္တုိင္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး တြင္မူ စစ္ေအးေခတ္ ဓေလ့စ႐ိုက္ အျပဳအမူႏွင့္ စဥ္းစားပံုေတြကို ယေန႔ထက္တုိင္ မနည္းမေနာ ေတြ႔ေန ရဆဲရွိသည္။ စစ္ေအး အရိပ္ မလြတ္တတ္ေသးဟု ဆုိခ်င္သည္။ အားလံုးသိၾကသည့္ အတုိင္း စစ္ေအး ဆုိသည္မွာ ကမၻာလံုးခ်ီ အုပ္စု ဖြဲ႕၍ အႀကီးအက်ယ္ ရန္ျဖစ္ၾကသည့္ ဇာတ္႐ႈပ္ႀကီး။ စစ္ေအးေခတ္ ႏုိင္ငံအမ်ားစု၏ ျပည္တြင္းေရးကို ၾကည့္လုိက္လွ်င္ အစိုးရမ်ားက တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူမ်ားကို နန္းလုဖက္ဟု ျမင္သည္။ တက္ၾကြလႈပ္ ရွားသူမ်ား ဘက္ကလည္း သက္ဆုိင္ရာ အစိုးရမ်ားကို မျပဳတ္ျပဳတ္ ေအာင္ ျဖဳတ္ခ်ဖုိ႔ သႏၷိ႒ာန္ ခ်ထားဟန္ ရွိသည္။ “ဆန္႔က်င္ဘက္ အခ်င္း ခ်င္း အျပန္အလွန္ ဖယ္ထုတ္ဖုိ႔” ႀကိဳးပမ္းၾကေသာ ေလာဂ်စ္ျဖင့္ ေမာင္းသည့္ “ခ်” သမိုင္းေတြ ျဖစ္ခဲ့ရသည္။

စစ္ေအးလြန္ ေခတ္ကား ဤသို႔ မဟုတ္ေတာ့ၿပီ။ “ဆန္႔က်င္ဘက္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ တည္ရွိခြင့္ကို သိမွတ္ လက္ခံၿပီး လူထုအဆံုး အျဖတ္ကို ခံယူၾကရမည့္” ဒီမုိကရက္တစ္ ေလာဂ်စ္ျဖစ္ဖို႔ လိုသည္။ ဒီမိုကေရစီ စနစ္တြင္ ”တရားဝင္ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ကို ဥပေဒေၾကာင္း အရ ခြင့္ျပဳ ထားရသည့္တိုင္ ဥပေဒႏွင့္ အညီ ေျပာဆို ျပဳမူ လုပ္ကိုင္ တတ္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မည္။ “ရရင္ရ၊ မရရင္ခ်” ဆိုေသာ ေၾကြးေၾကာ္သံျဖင့္ “သပိတ္စံု သူပုန္ထၾကဖို႔” မဟုတ္။ မတူ ေသာသေဘာထား အျမင္မ်ားကို ဒီမိုကေရစီ နည္းက် ညႇိႏိႈင္း အေျဖရွာၾကဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ အစိုးရ မ်ား ဘက္မွလည္း အက်င့္ပါ အ႐ိုးစြဲ ေနေသာ အၾကမ္းဖက္ၿဖိဳခြဲမႈ အမူအက်င့္ေတြကို ခဝါ ခ်ၾကရ ပါလိမ့္မည္။ ဒီမိုကေရစီေရးတြင္ “တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး” မွာ အေရးႀကီးသည္ မွန္ေသာ္လည္း “ၿငိမ္ဝပ္ ပိျပားေရး” မျဖစ္ေစဖို႔ သတိခ်ပ္ ရသည္။

ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ဆိုရလွ်င္ လက္ပံေတာင္းေတာင္ သပိတ္ စခန္း အေရးအခင္းမ်ားမွာ ဘယ္ဘက္က ၾကည့္ၾကည့္ မျဖစ္သင့္ပါ ေခ်။ ျပန္လည္ တည့္မတ္ ခါစ တိုင္းျပည္ ဥပဓိကို ထိခိုက္ ေစသလို အေျခတည္စ ဒီမိုကေရစီေရး အတြက္လည္း အစဥ္အလာေကာင္း မဟုတ္ပါ။ ဆယ္စုမ်ားစြာ ဒီမိုကရက္တစ္ အေတြ႔အႀကံဳ ပါးရွား ခဲ့ရ၍ ႏွစ္ဖက္လံုးကို နားလည္ ေပးႏိုင္သည့္တိုင္ အစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ား ဘက္မွ ပို၍ ဆင္ျခင္ဖို႔ လိုလိမ့္မည္ သေဘာရသည္။

ဥပေဒ၏ ရည္မွန္းခ်က္မွာ ႀကီးေသာ အမႈငယ္ေစ၊ ငယ္ေသာ အမႈပ်က္ျပယ္ေစ ဆိုသည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ေရႊေဖာ့႐ိုးျဖင့္ ႐ိုက္ဆံုးမ ရမည့္ ကိစၥ၊ ဝါးရင္းတုတ္ျဖင့္ မေသမခ်င္း ႐ိုက္သတ္ၾကလွ်င္ ရာဇဝင္ စာတင္ခဲ့ရ သလို ဇာတ္နာ သြားပါလိမ့္မည္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမ်ားစု မွီတင္း ေနထိုင္ၾကရာ ႏိုင္ငံမ်ဳိးတြင္ ဘုရားသားေတာ္မ်ားကို အနာတရ ျဖစ္ေစလွ်င္ ႏွလံုးသားကို ေျခမြ ခံရသလို နာတတ္သည္ကို သတိျပဳ ဆင္ျခင္ ေစခ်င္သည္။ စြပ္စြဲျပစ္တင္သည္ မဟုတ္။ ေနာင္ မမွားၾကဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္

အဆိုးထဲက အေကာင္း ဆိုရသည္လား မသိ။ ယခုအေရးတြင္ အနာဂတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေရာင္ျခည္ကို ျပက္ျပက္ထင္ထင္ ျမင္လိုက္ ရ၍ ေျဖသာပါသည္။ အျခားမဟုတ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ရပ္တည္ခ်က္ပင္။ စာေရးသူမွာ တစ္ေခတ္ တစ္ခါက “အဘ၊ အဘ” ဆိုသူ မ်ားထဲတြင္ မပါခဲ့သလို ယခုေခတ္ ယခုအခါ “အမ၊ အမ” ဆိုသူမ်ားထဲ တြင္လည္း ပါသူ မဟုတ္ပါ။ တစ္သက္တာ တန္ဖိုးထား ထိန္းသိမ္း လာ ခဲ့ေသာ “လိပ္ျပာသန္႔စိတ္” ျဖင့္ ႐ိုးသားစြာ ဆိုပါမည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ၏ ရပ္တည္မႈသည္ပင္ ျပႆနာ၏ အေျဖဟု ယံုၾကည္သည္။ ယခုျပႆနာမွ် မက ေနာင္ေတြ႔ႀကံဳလာ တန္ရာသည့္ ျပႆနာမ်ား အတြက္ အၫႊန္းျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ဆိုခ်င္သည္။ ၾကည့္ပါ။

"ဒီမိုကေရစီရဲ႕အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္က ဘာလဲဆိုေတာ့ အခက္ အခဲေတြရွိရင္၊ မေျပလည္တာေတြ ရွိရင္ ညႇိညႇိႏိႈင္းႏိႈင္း၊ တိုင္တိုင္ ပင္ပင္နဲ႔ ေျပလည္မႈ ရေအာင္ ႀကိဳးပမ္းၾကရမယ့္ တာဝန္ပဲ ...။"
(ကံကုန္းေက်းရြာတြင္ ေျပာေသာ မိန္႔ခြန္းမွ ေကာက္ႏုတ္ခ်က္)

ဤသည္ပင္ အ႐ိုးစြဲေနေသာ စစ္ေအးေခတ္ စဥ္းစားပံုႏွင့္ လံုးဝ မတူသည့္ ဒီမိုကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈဟု သေဘာရပါသည္။ အမွန္စင္စစ္ မေဗဒါကို ဒုကၡေပးေနသည္မွာ ဘဲအုပ္ေတြသာ မက (ရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မရည္ရြယ္သည္ျဖစ္ေစ) ဒိုက္သေရာေတြ ပါ ပါသည္။ စာေရးသူက ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ေရစီးတြင္ ဘဲအုပ္ေတြ ဝင္မ႐ႈပ္ေစခ်င္။ ဒိုက္သေရာေတြလည္း ကင္းေစခ်င္သည္။

သို႔မွသာ ေရစီးေရလာ ေကာင္းပါလိမ့္မည္။ ေနာက္မျပန္တမ္း ေရွ႕ဆက္ႏိုင္ပါ လိမ့္မည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔၏ မေဗဒါ အသက္ရာေက်ာ္ ရွည္၍ တစ္သက္တာ ပန္းပန္ ႏိုင္ပါေစသတည္း။

ေက်ာ္ဝင္း

ေအးခ်မ္းမြန္မွ The Voice Weekly တြင္ေဖာ္ျပေသာ သတင္းကို မူရင္းအတိုင္းမွ်ေ၀ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
Photo From :Google

No comments:

Post a Comment

mr.kyaingtun@gmail.com