Friday, June 19, 2020

အင္းစိန္တိုက္ပြဲတေထာင့္တေနရာမွ…

အင္းစိန္တိုက္ပြဲတေထာင့္တေနရာမွ….. 
၁၉၄၉ ဇန္န၀ါရီလ ေႏွာင္းပိုင္းတြင္ အင္းစိန္၊သမိုင္း၊ၾကိဳ ့ကုန္းဘက္တြင္ ေကအဲန္ဒီအို ႏွင့္ ဗိုလ္ၾကီးေအးသာေက်ာ္ ဦးေဆာင္ေသာ UMP တပ္ဖြဲ ့ပူးေပါင္းအင္အား ႏွစ္ရာေက်ာ္ရွိသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အင္းစိန္ သမိုင္းလမ္းရွိ ကရင္တို ့ထံမွ လက္နက္သိမ္းယူရန္ ဖဆပလအစိုးရတပ္ဖြဲ ့ အင္အားႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ခန္ ့ခ်ထားသည္။ 

မဂၤလာဒံုတြင္ ဗမာ့တပ္မေတာ္အေျမာက္တပ္မွ ဗိုလ္မွဴးေအာင္စိန္ဦးစီးေသာ ကရင္လက္နက္ကိုင္တပ္ခြဲ (၂)ခဲြႏွင့္ ဗမာ့တပ္မေတာ္ အခ်က္ျပဆက္သြယ္ေရးတပ္ခြဲမွကရင္တပ္သားမ်ားရွိေနျပီး ဖဆပလအစိုးရအမွဳထမ္းအျဖစ္သာရွိေနေသးသည္။ ကရင့္ရိုင္ဖယ္တပ္ရင္း(၂)မွ တပ္စုတစုလည္း သမိုင္းရပ္ကြက္သို ့ဇန္န၀ါရီလ ၂၉-၃၀ ေလာက္က ရိကၡာထုတ္ရန္ေရာက္ရွိေနသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ကရင္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားလည္း အင္းစိန္သို ေျပာင္းေရြွ ့လာၾကသည္။

၁၉၄၉ ဇန္န၀ါရီလ(၃၁)ရက္ေန ့ညေန(၆)နာရီတြင္ သမိုင္းခ၀ဲျခံကို ဖဆပလ အစိုးရတပ္ကစတိုက္သည္။ ခ၀ဲျခံရွိ KNDO တပ္မ်ားကျပင္းျပင္းထန္ထန္ခုခံတိုက္ခိုက္သျဖင့္ ဖဆပလအစိုးရတပ္မ်ားဖရိုဖရဲျဖစ္လွ်က္ဆုတ္ခြာသြားၾကသည္။
ကရင္ရပ္ကြက္မ်ားကို အစိုးရမွစတင္တိုက္ခိုက္ျပီဆိုသည္ႏွင့္ဗိုလ္မွဴးေအာင္စိန္ဦးစီးေသာ ကရင္လက္နက္ကိုင္တပ္က
KNDO ဘက္က ပါ၀င္တိုက္ခိုက္လာသည္။ ညပိုင္းတြင္ KNDO၊ဗိုလ္မွဴးေအာင္စိန္ဦးစီးေသာ ကရင္လက္နက္ကိုင္တပ္ႏွင့္ ဗမာ့တပ္မေတာ္ အခ်က္ျပဆက္သြယ္ေရးတပ္ခြဲမွကရင္တပ္သားမ်ား ပူးေပါင္း၍ မဂၤလာဒံုရွိ ဖဆပလအစိုးရစစ္လက္နက္တိုက္ကို တိုက္ခိုက္စီးနင္းျပီး လက္နက္ခဲယမ္းမီးေက်ာက္မ်ားကို သိမ္းယူခဲ့သည္။ မဂၤလာဒံုကိုတိုက္ျပီးေနာက္အင္းစိန္စုရပ္သို ့ျပန္လာၾကသည္။
အစိုးရတပ္ တိုက္ပြဲေၾကာင့္ ခ၀ဲျခံႏွင့္သမိုင္းမွ အရပ္သူ အရပ္သားမ်ားကလဲ အင္းစိန္သို ့ေရြွ ့ေျပာင္းေရွာင္ရွားလာၾကသည္။ မဂၤလာဒံုလက္နက္တိုက္မွသိမ္းဆည္းခဲ့သည့္ လက္နက္မ်ားကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား၊ အင္းစိန္က်န္းစာေက်ာင္းသားမ်ား
ႏွင့္အရပ္သူအရပ္သားမ်ားကို တပ္ဆင္ေပးလိုက္သျဖင့္ ကရင္လက္နက္ကိုင္အင္အား တေထာင္ခန္ ့ရွိလာသည္။

ကရင္လူထုႏွင့္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ ့မ်ားအတြက္ ရိကၡာျပသနာေျဖရွင္းႏိုင္ရန္ အင္းစိန္ျမိဳ့သိမ္းပြဲလုပ္ရန္ျဖစ္လာသည္။
အင္းစိန္တြင္ ဆန္စက္(၈)လံုးႏ်င့္ ဆန္ဂိုေဒါင္ (၁၀)လံုးရွိသျဖင့္ ဆန္အိပ္ ငါးေသာင္းေက်ာ္ႏွင့္ ဘိုကိတ္ပဲမ်ားစြာရွိသည္။
အင္းစိန္ျမိဳ ့တြင္းတြင္ ကရင္ကိုတိုက္ရန္ ဖဆပလႏွင့္ လဲဗီးတပ္မ်ားအင္အားႏွစ္ေထာင္ရွိေနသည္။
တခ်ိန္တည္းတြင္ ရန္ကုန္ျမိဳ ့တြင္ ကရင္မ်ားနည္းတူ တျခားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ ့မ်ားကလဲ ဖဆပလ တပ္ကို အလစ္အငိုက္၀ိုင္းတိုက္ၾကသည္။ အင္းစိန္ေစ်းၾကီးလဲ တိုက္ပြဲတြင္မီးေလာင္သြားသည္။ ဖဆပလတပ္ဖြဲ ့မ်ားေျခမွဳန္းျခင္းခံရျပီး တပ္ပ်က္ထြက္ေျပးကုန္သျဖင့္ ေဖေဖၚ၀ါရီလ မနက္(၈)နာရီတြင္ တိုက္ပြဲျပီးဆုံးသည္။ေကအဲန္ဒီအိုႏွင့္ကရင္လူထုတပ္မ်ားက အင္းစိန္ျမဳိ ့ကိုသိမ္းပိုက္သည္။ အစိုးရဆန္ဂိုလ္ေဒါင္မ်ားမွ ဆန္မ်ားျဖင့္ အင္းစိန္ျမိဳ ့စစ္ေဘးဒုကၡသည္လူထုအား KNDO က လႏွင့္ခ်ီေ၀မွ်ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ခဲ့သည္။------(ဆက္ရန္)

ကရင္လူမ်ိဳးသတ္ျဖတ္ခံရျခင္း

ျဖစ္၀က်ြႏ္းေပၚတြင္ BIA က ကရင္မ်ားကိုသတ္ျဖတ္ခဲ့သည့္အေၾကာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေက်ာ္ေဇာေျပာၾကားခ်က္--
“ကရင္ျပသနာစလာတဲ့အခါမွာ ဗိုလ္မိုးၾကိဳး(BIA တပ္စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဂ်ပန္ ဗိုလ္မွဴးၾကီး စူဇူကီး)က ျပသနာကိုသူကိုယ္တိုင္တိုက္ရိုက္ကိုင္တြယ္ဖို ့ဆံုးျဖတ္ျပီး ဗိုလ္မွဴးၾကီး အိုင္ဂ်ီမာ နဲ့ က်ေနာ့့္ရဲ ့BIA 
တပ္စု(၂)စုကို ေျမာင္းျမပို ့လိုက္တယ္။ အဲဒီကေန ၁၉၄၂ ေမလဆန္း ညတညမွာ ဗိုလ္မိုးၾကိဳးဆီက ဂ်ပန္စစ္သား(၂)ဦးက က်ေနာ့ကိုလာႏွဳိးျပီး အဂ္လိပ္ေထာက္ကူထားတဲ့ ကရင္ေပ်ာက္က်ားေတြ ကျခံဳခိုတိုက္ခိုက္လို ့ေျမာင္းျမခရိုင္မွာဂ်ပန္ဗိုလ္မွဴးတဦးက်ဆံုးေၾကာင္း ေရဒီယိုနယူးေဒလီက 
ခုဘဲေၾကညာတယ္လို ့ေျပာပါတယ္။ ဒီဗိုလ္မွဴးၾကီးအိုင္ဂ်ီမာက်ဆံုးမွဳကိုတိုက်ဳိကသိရွိျပီး လက္စားေျခဖို ့
ဗိုလ္မိုးၾကိဳး ကိုအမိန့္ေပးထားျပီျဖစ္ေၾကာင္းသူတို ့ကက်ေနာ့ကိုအသိေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ေနာက္ေန ့မွာ
က်ေနာ္ BIA တပ္စု(၃)စုက ဗိုလ္မိုးၾကိဳးနဲ့အတူ ေျမာင္းျမကိုခ်ီတက္ပါတယ္။ က်န္ရွိတဲ့ ဗိုလ္မွဴး အိုင္ဂ်ီမာရဲ ့
တပ္ေတြကို ျပန္ကယ္ႏိုင္ခဲ့ျပီး ကရင္္ေပ်ာက္က်ားေတြကို အားေပးတယ္လို ့သိရတဲ့ ကရင္ရြာေတြကို (၂)ပတ္ 
ၾကာတိုက္ခိုက္ခဲ့ပါတယ္။

ေကာ္သူးေလ ဆိုသည့္ေ၀ါဟာရ သမိုင္း

ေကာ္သူးေလ ဆိုသည့္ေ၀ါဟာရ သမိုင္း
ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၉၀၀ တြင္ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားေနထိုင္ရာတိုင္းေဒသသည္ေကာ္လားဟုတြင္ခဲ့သည္။ 
ေကာ္လားဆိုသည္မွာ စိန္းလန္းေသာတိုင္းျပည္ျဖစ္သည္။ ၁၉၃၂ တြင္ရိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေ၀သည့္ ေစာေအာင္လွေရးသားျပဳစုေသာ ကရင္သမိုင္းစာအုပ္တြင္ ကရင္တို ့ေရွးကေနထိုင္ရာခဲ့တိုင္းျပည္ကို “ေကာ္သူးေလ” ဟုေရးသားေဖၚျပထားသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ အေမွာင္မဲ့ေဒသ၊ သို ့မဟုတ္ ဖလံေတာင္ေ၀ွးပင္မ်ားေပါက္ေရာက္ရာေဒသျဖစ္သည္။ ေဖၚျပခ်က္အရ ေကာ္သူးေလ တိုင္းမွာ ျမန္မာျပည္လက္ေအာက္ခံ သို မဟုတ္တစိတ္တပိုင္းမဟုတ္ဘဲ သီးျခားလြတ္လပ္စြာဧဧခ်မ္းခ်မ္းရွိခ့ဲေသာ နယ္ေျမတခုျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို၁၉၃၂ခုႏွစ္သည္ ဒုတိယကမၻာစစ္စေသာႏွစ္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္သည္လည္း ဘရစ္တစ္ျမန္မာႏိုင္ငံအျဖစ္ အဂၤလိပ္အစိုးရ ဘုရင္ခံေမာင့္ဘက္တန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလတြင္အာရွတိုက္၏ ေခတ္မီအတိုးတက္ဆံုးႏိုင္ငံျဖစ္ ေနခဲ့ေသာအခ်ိန္ျဖစ္သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ ့ ဦးေစာ

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ ့ ဦးေစာဟာ ၂ဦးလံုးဟာ တခ်က္ခုတ္ ၂ခ်က္ျပတ္ နည္းနဲ့ ျပိဳင္တူ အရွင္းခံလိုက္ၾကတာဆိုတဲ့အေထာက္အထားတခ်ဳိ ့ရွိေနတာေတြ ရပါတယ္။ 

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ့ဦးေစာ အၾကား ရန္ျဖစ္ခဲ့ၾကတာကို အခြင့္ေကာင္းယူျပီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ကိုသတ္ ဦးေစာကို အေထာက္အထားအတုလုပ္ျပီးဖမ္းဆၤီးေသဒဏ္ေပးခဲ့တာျဖစ္လို ့ ၾကံစည္သူမ်ားဟာ ၂ဦးလံုးကိုရွင္းပစ္ခ်င္တဲ့ တတိယလက္ျဖစ္သာ အျဖ္္စ္ႏိုင္ဆံုးျဖစ္ေၾကာင္း စံုစမ္းေထာက္လွန္းေရးပညာရွင္ေတြက ေျပာဆိုထားတာေတြလဲရွိပါတယ္။ 
ႏိုင္ငံေရးနည္းနဲ့ တြက္ရင္ေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေသဆံုးတဲ့အတြက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေနရာကိုရလာသူ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကိုလဲ မလိုလားသူ တိုင္းရင္းသားကိုယ္ပိုင္ျပ
ဌာန္းခြင့္ကိုလဲအသိအမွတ္မျပဳသူ အဲဒီအခ်ိန္က ကရင့္ အမ်ဳိးသားေရး ဒီေရအလား တဟုန္ထိုးတိုးတက္လာေနတာကိုရပ္ပစ္ခ်င္သူ ဦးႏုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ဦးႏု လက္ကအာဏာကိုတဆင့္လက္ကမ္းယူခဲ့သူက ေန၀င္းျဖစ္လို ့ပါဘဲ။ 
ဦးေစာ ရဲ ့အမွဳစစ္ေဆးခ်က္ေတြထဲမွာ လုပ္ၾကံမွုမွာ ပါ၀င္တယ္လို ့တပ္အပ္ဆိုႏိုင္တဲ့ အေထာက္အထားမေတြ ့ရပါ။ လုပ္ၾကံမွဳမွာသံုးတဲ့ လက္နက္ေတြကို ဦးေစာနဲ ့မကင္းတဲ့ 
ေနရာတခုမွာေတြ ့ရတာဟာ ဦးေစာကိုလုပ္ၾကံတာျဖစ္ေၾကာင္းထင္ရွားတယ္လို ့သံးသပ္မွဳလဲရွိပါတယ္။
ဦးေစာရဲ ့က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ သားသမီးေတြအတြက္ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိလို ့ ဒါကို Post လိုက္တာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ ့အခ်င္ခ်င္းအေပၚရက္စက္မွဳ ေကာက္က်စ္မွဳေတြဟာ ျပိဳင္စံရွားလွပါတယ္။ စံုစမ္းေတြ ့ရွိခ်က္ စာတန္းက တပုဒ္ကို ေအာက္မွာ တင္ထားေပးပါတယ္...ရွည္တဲ့အတြက္ ဆက္ျပီးေထာက္ျပထားတဲ့ အျပည့္အစံုေတာ့ မတင္ေသးပါ.

Strong evidence exists that the trial and conviction of U Saw was a frame-up, designed to turn attention from the real conspirators. If U Saw was framed, who really murdered Burma's independence leader? Is there any truth to persisting rumours that General Ne Win, Prime Minister U Nu and others may have been involved? ...........

ႏိုင္ငံေရးကို ႏို္င္ငံေရး Professional နည္းနာျဖင့္ ရွဳျမင္က်င့္သံုးရန္--

ႏိုင္ငံေရးကို ႏို္င္ငံေရး Professional နည္းနာျဖင့္ ရွဳျမင္က်င့္သံုးရန္--

ေကအဲန္ယူလက္ရွိေခါင္းေဆာင္တခ်ဳိ ့၏ ကိုယ္ပိုင္မူမ်ားအရ ဘ၀တူတိုင္းရင္းသားအဖြဲ ့ အစည္းမ်ားႏွင့္က်စ္လစ္စြာပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းကို အဖြဲ ့ အစည္းအခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏာ ထိခိုက္သည္ဟုယူဆခ်က္မ်ားရွိေနသည္။သို ့ဆိုလွ်င္ ကရင္အမ်ဳိးသား အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ျမန္မာအစိုးရအစား ဘ၀တူတိုင္းရင္းသားမ်ားက ပိုင္စိုးထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုလိုသည့္သေဘာျဖစ္သျဖင့္ အူေၾကာင္ေၾကာင္ႏိုင္လွသည္။ ဤသေဘာထားဆိုးသည္ ျမန္မာအစိုးရကို ညီညြတ္စြာလက္တြဲ တြန္းလွန္ေရးအစား မိမိတို ့တစုတဖြဲ ့ အခြင့္အေရးအတြက္ အစိုးရထံမ်က္ႏွာသာရေရး တိုင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္းသစၥာေဖါက္လဲ့စားေျခမွဳမ်ားကို ဆင့္ကဲဆင့္ကဲျဖစ္ေစႏိုင္သည္။ ဤသေဘာထားမ်ဳိးသည္ က်ြန္လူမ်ဳိးတို ့ တြင္ရွိေသာ လကၡဏာျဖစ္သျဖင့္ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀န္းကအထင္ျမင္ေသးေစသည္။ သို ့ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံတကာက ၀င္ေရာက္ ကူညီေနေသာ လက္ရွိ ျငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ေရး သေဘာထားမူ၀ါဒမ်ားမွာလဲ တိုင္းရင္းသားတို ့အေပၚအထင္ျမင္ေသးမွဳကိုအေျခခံသည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ားက ျမန္မာအစိုးရလက္ေအာက္ အညံ့ခံ အရွဴံးေပးေရးအတြက္ ျမန္မာအစိုးရက ေခြးအီးနံ ့ေပး လမ္းစဥ္ကိုပိုမိုက်င့္သံုးလာေစရန္ ၀ိုင္း၀န္းအၾကံေပးျခင္း ေငြေၾကးေထာက္ပံ့ျခင္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စု အျဖစ္ေျပာင္းလဲမွသာ အားလံုးအတြက္တရားမ်ွတမွဳမ်ားေပၚေပါက္လာျပီး အလိုအေလွ်ာက္ျခိမ္းခ်မ္းသြားမည္ဆိုသည့္ သေဘာတရားကို လက္ခံသူပညာရွင္တခ်ဳိ ့ သာရွိျပီး ထိုပညာရွင္မ်ားမွာ ထိုသေဘာတရားကို မေလးနက္သူအလွဴရွင္မ်ား၏ အေထာက္အပံ့ခံမ်ားသာျဖစ္ၾကသျဖင့္ မထိေရာက္ေပ။ ျမန္မာျပည္ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အရင္းအႏွီးထုတ္ ပါ၀င္ကူညီေနေသာႏိုင္ငံၾကီးမ်ားမွာ ထိုရင္းႏွီးေငြမ်ားအလဟသဆံုးရွဳံးသြား ရျခင္းမရွိေစေရးကို နံပတ္(၁) အေရးအၾကီးဆံုးအျဖစ္ထားရွိသည္။ သူတို ့သည္ႏို္င္ငံတကာ ကို၀င္ေေရာက္ကူညီမွဳမ်ားတြင္ ခါးသီးေသာ အေတြ ့အၾကံဳမ်ားစြာရွိခဲ့ၾကျပီးျဖစ္သည္။


(သမိုင္းသုတ) ေၾကးဖါးစည္သမိုင္းအပိုင္းအစ

(သမိုင္းသုတ) ေၾကးဖါးစည္သမိုင္းအပိုင္းအစ
တရုတ္ျပည္သူ ့သမတႏိုင္ငံစတင္ထူေထာင္သည့္ ၁၉၄၉ ႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ကိုေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ခြဲလိုက္ေသာ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ တရုတ္သုေတသီမ်ားကေရာ ဗီယက္နမ္သုေတသီမ်ားကပါ ေၾကးဖါးစည္သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို အျပိဳင္အဆိုင္လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ႏွစ္ဘက္လံုးကေၾကးဖါးစည္ကို မိမိတို ့ႏိုင္ငံတြင္ အရင္စလုပ္သည္ဟုေရးသားေဖၚျပၾကသည္။ ၁၉၇၀-၁၉၈၀ ႏွစ္မ်ားတြင္ တရုတ္ေရာဗီယက္နမ္ကပါ ေၾကးဖါးစည္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ စာအုပ္စာတန္းမ်ားစြာပံုႏွိပ္ထုတ္ေ၀ၾကသည္။
၁၉၈၀ မတ္လ၌ တရုတ္ျပည္ Guangxi ျပည္နယ္ျမိဳ ့ေတာ္နန္နင္း Nanning တြင္ ပထမအၾကိမ္ေရွးေဟာင္းေၾကးဖါးစည္ စီမီနာတရပ္ကိုက်င္းပျပီး The Chinese Association for Ancient Bronze Drum Studies ZGTY ကိုထူေထာင္ခဲ့သည္။ ၁၉၈၄ တြင္ယူနန္ျပည္နယ္ကူမင္ျမိဳ ့ေတာ္တြင္လည္း ေရွးေဟာင္းေၾကးဖါးစည္ စီမီနာတရပ္ကိုက်င္းပခ့ဲျပန္သည္။ ၁၉၈၇ တြင္ဗီယက္နမ္သုေတသီမ်ားက The Dong Son Drum ဆိုသည့္စာအုပ္ကိုထုတ္ေ၀ဖ်န္ ့ခ်ီျပီးတရုတ္တို ့၏ေတြ ့ရွိခ်က္မ်ားကို ေကာင္တာလုပ္သည္။ ၁၉၈၈တြင္The Chinese Association for Ancient Bronze Drum Studies ZGTY ကလည္း The Ancient Bronze Drums of China ဆိုသည့္စာအုပ္ျဖင့္ဗီယက္နမ္၏ ေၾကးဖါးစည္သမိုင္းကို တန္ျပန္ေခ်ဖ်က္ခဲ့ျပန္သည္။ထိုႏွစ္တြင္Yunan ျပည္နယ္ရွိ Guangxi Zhuang ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသ ျပတိုက္တြင္ ေရွးေဟာင္းေၾကးဖါးစည္ ၁၄၆၀ လံုးခန္ ့ရွိျပီး ၁၉၈၀ႏွစ္မ်ားအတြင္း ဗီယက္နမ္တြင္ရွာေဖြေတြ ့ရွိသည့္ေရွးေဟာင္းဖါးစည္စုစုေပါင္း၃၆၀ရွိသည္။

ၾသစေၾတးရီးယန္း ေရွးေဟာင္းသုေတသီ F.Heger က ၁၉၀၂ ခုႏွစ္တြင္ ေရွးေဟာင္းေၾကးဖါးစည္ ၁၆၅ လံုးကို သုေတသနျပဳခဲ့ရာဒီဇိုင္းပံုစံ၊ ျပန္ ့ႏွံ့မွဳ၊ ခန္းနားမွဳ၊ ဓါတုပစၥည္းပါ၀င္မွဳ အလိုက္ ၄မ်ဳိးမကခြဲခ်ားေတြ ့ရွိခဲ့သည္။ ပထမအမ်ဳိးအစားသည္ ဗီယက္နမ္ Dong Son ေခတ္က ဖါးစည္မ်ားျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။
ဗီယက္နမ္ေရွးေဟာင္းသုေတသနပညာရွင္မ်ားက F.Heger ၏ ေၾကးဖါးစည္ ၄မ်ဳိးမွ မ်ဳိးကြဲမ်ားစြာကိုထပ္မံပိုင္းျခားခဲ့သည္။ဗီယက္နမ္သုေတသီမ်ားက ေၾကးဖါးစည္သည္ေျမာက္ဗီယက္နမ္ျမစ္နီႏွင့္ ျမစ္မဲ ျဖစ္၀ွမ္းေဒသရွိဗီယက္နမ္လူမ်ဳိးဘိုးေဘးဘီဘင္တို ့ႏွင့္အေနေ၀းေသာ Lac Viet တို ့ကစတင္ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ Lac မွာေရအိုင္ကို ျပင္သစ္ဘာသာျဖင့္ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုေဒသမွတဆင့္ အေရွ ့ေတာင္အာရွႏွင့္တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းသို ့ျပန္ ့ႏွံ ့သြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟုလဲဆိုသည္။ တျပိဳင္တည္းတြင္ တရုတ္သုေတသီမ်ားကလည္း ဖါးစည္ကို တရုတ္ျပည္ေတာင္ပိုင္းရွိ Pu ဟုေခၚေသာေရွးေဟာင္းလူမ်ဳိးစုတစုကစတင္တည္ထြင္ခဲ့ျပီး Lac Viet တို ့ရွိရာျမစ္နီျမစ္၀ွမ္းေဒသႏွင့္ အနီးအနားရွိတျခားလူမ်ဳိးစုမ်ားထံသို ျပန္ ့ပြားသြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။


History of the karen (အင္းဒီးယားႏို္င္ငံမွတ္တမ္းမွ ကရင္အေၾကာင္း)

(Histrory fact) သမိုင္းမွန္သုတ

History of the karen (အင္းဒီးယားႏို္င္ငံမွတ္တမ္းမွ  ကရင္အေၾကာင္း)

သမိုင္းသုေတသီမ်ားအေနႏွင့္ အန္ဒမန္ကၽြန္းရွိ မာယာဘန္ဒါ ထက္စီလ္ ရွိ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ မူလက မြန္ဂိုးလီးယား တြင္ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ မြန္ုဂိုမင္းမ်ား၏ ရက္စက္ၾကမ္းတမ္းသည့္ သဘာ၀ေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းေရးကိုခ်စ္ျမတ္ႏုိးေသာ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ေတာင္ပိုင္းရွိ တာကစ္စတန္ ႏွင့္တရုတ္ဘက္သို႕ ခရစ္မတိုင္မီ ဘီစီီ ၂၀၁၇-၁၃ ခန္႕တြင္ ေျပာင္းေရႊ႕သြားၾကသည္။ ထိုမွတဆင့္ ဘီစီ ၁၈၆၄ တြင္ တိဗက္သို႕ေရာက္လာၾကသည္။ မည္သို႕ဆိုေစ တရုတ္မင္း ေဂၚဆင္ (Ghaw Hsin) ၏ မေကာင္းေသာ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ကရင္မ်ားဘီစီ ၁၁၂၅ တြင္ စယမ္(ထိုင္း)၊ ျမန္မာ၊ကန္ေဘာဒီးယားႏွင့္ ဗီယက္နမ္သို႕ တိမ္းေရွာင္သြားၾကရျပန္သည္။ 

ထိုေဒသမ်ားရွိ္ ျမန္မာျပည္အေရွ႕ပိုင္းေတာင္တန္းေဒသမ်ား တြင္ အေျခခ်ေနထိုင္ၾကရာမွ ၿဗိတိသွ်အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအရ အင္းဒီးယားႏိုင္ငံ၏ အစိတ္ အပိုင္းတခုျဖစ္လာသည္။ 
၁၉၄၂ ခုတြင္ အင္းစိန္ ကရင္က်မ္းစာေက်ာင္းအုပ္ ေဒါက္တာ အိတ္ခ္်အိုင္ မာရွယ္လ္ က အေမရိကန္မွအျပန္တြင္ အန္ဒမန္ႏွင့္ နိကိုဘားကၽြန္း ၏ေကာ္မစ္ရွင္နာခ်ဳပ္ျဖစ္ေသာ ၀မ္းကြဲျဖစ္သူ ဗိုလ္မႈးၾကီး ဖယ္ရာ ႏွင့္ေတြ႕ရန္ ဘလဲဆိပ္ကမ္း၌ ရပ္တန္႕ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ဗိုလ္မႈးၾကီး ဖယ္ရာက သစ္ေတာသန္႕ရွင္းေရး၊ သစ္ပင္ျဖတ္လွဲျခင္း၊ ကၽြန္းသစ္မ်ားကို သစ္စက္သို႕ ပို႕ေဆာင္ျခင္း ႏွင့္ ဆင္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ စီစဥ္ျခင္း စသည့္ အလုပ္တာ၀န္မ်ားကို ေျပာင္းေရႊ႕အေျခခ်လာသူမ်ားအတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ ျဖစ္ေစရန္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက စီစဥ္ထားေၾကာင္း ေဒါက္တာမာရွယ္လ္အားသတင္းေပးခဲ့သည္။ ေဒါက္တာမာရွယ္က အလုပ္က်ဳိးစားၿပီး ေအးခ်မ္းစြာေနထိုင္တတ္ေသာ ႏြမ္းပါးသည့္ ျမန္မာျပည္ရွိ ကရင္မ်ားအတြက္ ယင္းအခြင့္အေရးေကာင္းမ်ားကို ယူေဆာင္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္သို႕ေရာက္ေသာအခါ မိုးေသာက္ၾကယ္ ဟုအဓိပါယ္ရေသာ ဆာတူေ၀ၚ ေခၚ ကရင္သတင္းစာတြင္ ထိုသတင္းကို ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ ခဲ့သည္။ 

အဆိုပါသတင္းကိုဖတ္ရႈရၿပီးေနာက္တြင္ သိက ၡာရဆရာေတာ္ ကရင္တရားေဟာဆရာ လူၾကီးက ယင္းကို အထူးအခြင့္အေရးတခုအျဖစ္ဆံုးျဖတ္သည္။ ၁၉၂၅ ခုႏွစ္တြင္ သူ၏ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ၁၃မိသားစု အန္ဒမန္ကၽြန္းသို႕ေရာက္ရွိလာၾကသည္။ ၁၉၂၆ တြင္ ကရင္မိသားစု ၅၀ ဒုတိယအသုတ္အျဖစ္ေရာက္ရွိလာၾကၿပီး ေ၀ဘီ ( Webi )ေခၚ ပထမဆံုးကရင္ရြာကို ထူေထာင္ခဲ့သည္။ ထိုမွတဖန္ကရင္အေျခခ်ေက်းရြာေပါင္း(၈) ရြာ ဆက္လက္ထူေထာင္ၾကသည္။ ထိုရြာမ်ားမွာ 
1) Webi village (hidden city) originally named by the Karens
2) Lataw village (in Karen leh Toh, meaning “Go Up”
3) Lucknow village (formerly called “Burmadera”- Burmese settlement area)
4) Deopur village (formerly called “Base-Camp”)
5) Karmatang 9 village
6) Karmatang 10 village
7) Borang village
8) Chipo village တို႕ျဖစ္ၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္မွစၿပီး ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ အန္ဒမန္ကၽြန္းကို သူတို႕၏ အၿမဲတမ္းေနရပ္အျဖစ္ ျပဳလုပ္ခါ အင္းဒီးယားႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရေသာအခါတြင္ အင္းဒီးယားႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ေရြးေကာက္ျခင္းခံရသည္။
ယခုအခါတြင္ လူဦးေရနဲပါးေသာ္လည္း ကၽြန္း၏ အေရးပါေသာ အသိုင္းအ၀ိုင္း ျဖစ္သည့္ကရင္မ်ားသည္ သူတို႕၏ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့မႈအတိုင္း အင္းဒီးယားႏိုင္ငံ၏ လူမ်ဳိးစုတစုအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရသည္။  သူတို႕၏လက္ရွိလူဦးေရမွာ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ရွိၿပီး ၁၉၅၁ခု တြင္သန္းေကာင္စာရင္းအရ ၃၈၄ဦးရွိခဲ့သည္။

သူ ့ဘဝအေၾကာင္း

"လက္ပံပြင့္ေတြ ေလတိုက္ေၾကြလိုက္တဲ့အခါ ..တ၀ဲ၀ဲလြင့္ခါ ေလယဥ္ပမာ......"ဆိုတဲ့သီခ်င္းေရဒီယိုကေန လာတဲ့အခါ အေမဟာ ေက်ကြဲလြမ္းလို ့ခ်ဳ ဳံးပြဲခ်ငိုတယ္ ဆိုျပီး ၁၀ႏွစ္ေလာက္ကတည္းက ဆံုးသြားျပီျဖစ္တဲ့ အကိုၾကီးရဲ ့တေစာင္တည္းေသာစာမွာပါလာတယ္...
ဒိသိခ်င္းကို က်ေနာ္ငယ္ငယ္က အေမ့ကိုေရတြင္းမွာေရခတ္ေပးရင္းနဲ့ ေအာ္ဆိုေလ့ရွိခဲ့တာပါ...
၁၉၇၆ ရက္စက္ၾကမ္းက်ဳတ္လွတဲ့ ျဖတ္ ၄ျဖတ္ကာလမွာေတာင္ အေမဟာ ေတာေတာင္အသြယ္သြယ္ကို စမ္းတ၀ါး၀ါး ျဖတ္ေက်ာ္လာျပီး
ငွက္ဖ်ားနဲ့ေကြးေနတဲ့ က်ေနာ့္ရွိရာေရာက္ခဲ့ပါေသးတယ္...
၁၉၈၀ ၀မ္းခါတိုက္ပြဲကာလမွာလဲ အေမဟာ အသက္ေဘးကို မေတြးႏိုင္ဘဲ အေရာက္လာခဲ့ပါတယ္....၁၉၈၃ မယ္တရစ္တိုက္ပြဲအျပီးမွာ အေမေနာက္ဆံုးအၾကိမ္လာခဲ့ေပမဲ့ က်ေနာ္ဆံုးျပီဆိုတဲ့ သတင္းဆိုးကိုဘဲၾကားလိုက္ရျပီး ရင္ကြဲစြာ ျပန္သြားရရွာတယ္...
အေမက်ေနာ့္သတင္းအတိအက်ကိုမရလိုက္ပါဘူး..အဲဒိတုန္းကက်ေနာ့္နဲ ့ရင္းႏွီးတဲ့ ရဲေဘာ္ေတြ မိတ္ေဆြေတြလဲ က်ဆံုးကုန္ၾကျပီမို့ျဖစ္ပါလိမၼယ္.

က်ေနာ့္လိုဘဲ လူငယ္လူရြယ္ေတြအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ စနစ္ဆိုးၾကီးကိုတြန္းလွန္ျဖိဳခ်ဖို ့ဆိုတဲ့ ပ်င္းထန္တဲ့ခံယူခ်က္ေတြနဲ ့ ေတာေတာင္ေတြထဲေရာက္ခဲ့ၾကပါတယ္...
ေတာေကာင္ေတြရဲ ့ဘ၀မ်ဳိးနဲ့ ပုန္းလွဳိးကြယ္လ်ဳိး လူမျမင္သူမျမင္ေတာၾကိဳေတာင္ၾကားမွာ ငတ္တလွည့္ ျပတ္တလွည့္အသက္ရွင္ခဲ့ၾကရပါတယ္။။။ဒါေတြထက္ဆိုးတာက အေဖအေမ အကို အမ နဲ့ ေက်ာင္းေနဘက္သူငယ္ခ်င္းေတြကို တအားေအာင့္ေမ့တဲ့အခါေတြပါ...
တခ်ဳိ ့ကေတာ့ ျပန္လည္ဆံုစည္းရျခင္းမရွိခင္မွာဘဲ ထာ၀ရေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကပါျပီ...
ေန ့လည္ခင္းငိုက္ကနဲအိပ္ေပ်ာ္သြားခ်ိန္မွာ အတိတ္ကျမင္ကြင္းတခ်ဳ ိ့ ဒီေန ့ျဖစ္ေနသလိုျမင္ရတတ္တယ္..အဲလိုအခါမ်ဳိးမွာ ခ်က္ျခင္းအိပ္ယာထလိုက္ျပီး ေဆြးေျမ့မွဳကိုျဖတ္ေတာက္ရပါတယ္...

ကရင္လက္နက္ကိုင္အင္အားစု အားလံုးႏွင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပကရင္လူထု အစုအဖြဲ႕အားလံုးသို႕ ပန္ၾကားခ်က္။

ကရင္လက္နက္ကိုင္အင္အားစု အားလံုးႏွင့္ ျပည္တြင္းျပည္ပကရင္လူထု အစုအဖြဲ႕အားလံုးသို႕ ပန္ၾကားခ်က္။
ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က ေကအိုင္ေအကို ယခုႏွစ္ဦးမွစ၍ ထိုးစစ္စတင္ခဲ့သည္။ စစ္ဆင္ေရးမ်ား၏ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားအရ ေျခမႈန္းေရးထိုးစစ္ေအာ္ပေရးရွင္းကို မိုးရာသီအစပိုင္းတြင္အဆံုးသပ္ရမည္ျဖစ္သည္။
မိမိ၏တပ္သားမ်ားအေပၚစာနာစိတ္ထားရွိေသာမည္သည့္တပ္မေတာ္ကမွ်မိမိ၏ စစ္သည္မ်ား ၃-၄ဆပိုမို ေသေက်က်ဳိးကန္းၾကရမည့္ မိုးရာသီတြင္ထိုးစစ္မဆင္္ၾကပါ။ျမန္မာ့တပ္မေတာ္၏ ေအာက္ေျခအၾကပ္တပ္သား အားလံုးနီးပါးသည္ မရွိဆင္းရဲ အေျခခံလူတန္းစား အလုပ္သမား လယ္သမားမ်ား၏ ခ်စ္ေသာရင္ေသြး သားငယ္ မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ သို႕ျဖစ္သျဖင့္ ျမန္မာ့တပ္မေတ္သည္ တိုင္းရင္းသားမ်ား အေပၚရက္စက္ၾကမ္းက်ဳတ္လူမဆန္သည့္တိုင္ မိမိ၏တပ္သားမ်ားအတံုးအရံုးေသဆံုးက်ဳိးကန္းၾကရမည့္ စစ္အမ်ဳိးအစားကိုေတာ့ ေရွာင္က်ဥ္ၾကမည္သာျဖစ္ပါသည္။  

ျမန္မာ့တပ္မေတာ္မွ တပ္သားမ်ားသည္ ေကအိုင္ေအ၏ၾကံ႕ ၾက႕ံံခံတုံျပန္တိုက္ခိုက္မႈျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္စစ္ပြဲတြင္ တြက္ခ်က္ထားသည္ထက္ ၂ဆမက အတံုးအရံုးက်ဳိးကန္း ေသေက်လွ်က္ရွိေသာေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း စစ္ခ်ီစစ္ခင္းရန္အဆင္မေျပေတာ့ေသာ မိုးရာသီသို႕၀င္လာၿပီျဖစ္သည္ကတေၾကာင္းတို႕ေၾကာင့္ ကခ်င္ထိုးစစ္ကို တ၀က္တပ်က္ျဖင့္ ေခတၱရပ္နားထားရမည့္အေနအထားျဖစ္ပါသည္။

မြန္သမိုင္း တပိုင္းတစ-

မြန္သမိုင္း တပိုင္းတစ-
ျမန္မာေနာက္ဆံုးဘုရင္တို ့နိဂုဏ္းခ်ဳပ္ေသာ ေျမာက္ပိုင္းအမာခံေဒသမွ ေျမာက္ျမားစြာေသာ ဗမာလူမ်ဳိးစုလူထုသည္ ၁၉၀၀ ခု
ႏွစ္မွအစျပဳ၍ ျဗိတိသ်ွတို ့အုပ္ခ်ဳပ္ရာ ေတာင္ပိုင္းေဒသသို ့စတင္ေရြွ့ေျပာင္းလာၾကသည္။ လူဦးေရနဲပါးေသာ ေတာနက္မ်ားကိုခုတ္
ထြင္ရွင္းလင္းခါ လယ္ယာစိုက္ပ်ဳိးၾကသည္။ မူလဧရာ၀တီျမစ္၀က်ြန္းေပၚေဒသတြင္လြမ္းျခဳံေနထိုင္လွ်က္ရွိသည့္ ေဒသခံ မြန္ႏွင့္ ကရင္မ်ားႏွင့္အျပိဳင္ ေဒသကိုစတင္လြွမ္းျခဳံ ေနထိုင္လာၾကသည္။ အထက္မွဗမာျပည္သူလူထုသည္ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာေအာက္နယ္သို ့အလံုးအရင္းေျပာင္းေရြွ ့လာၾကျခင္းမွာ အထက္ျမန္မာျပည္တြင္ သစ္ေတာျပဳန္းတီးရာမွ မိုးေခါင္ေရရွားသျဖင့္ လယ္ယာ ေကာင္းစြာမစိုက္ပ်ဳိးႏိုင္ေတာ့သည္ကတေၾကာင္း၊ အဂၤလိပ္ပိုင္ေအာက္ျပည္ေအာက္ရြာတြင္ မူရင္းရာသီဥတုႏွင့္သဘာ၀မိုးေလ၀သအေျခအေနမ်ားေကာင္းသည့္အျပင္ ေျမၾသဇာလဲ အလြန္ေကာင္းသည္ျဖစ္၍တေၾကာင္း၊ အဂ္လိပ္အစိုးရႏွင့္ အေရွ ့အိႏၵယကုပၼဏီက ေဒသထြက္ဆန္စပါးမ်ားကိုႏိုင္ငံျခားေစ်းကြက္သို ့ထုတ္ကုန္အျဖစ္အလွ်ံပယ္ ေရာင္းထုတ္ႏိုင္သည္ကတေၾကာင္းတို ့ေၾကာင္းျဖစ္သည္။
၁၈၂၆ ခုႏွစ္မွ ၁၈၇၂ အထိ တနသၤာရီတိုင္း လူဦးေရမွာ ၇ ေသာင္းမွ ၂၅၇,၄၀၄ အထိတိုးလာသည္။ ၁၈၅၅ မွ ၁၈၇၂ အထိ ပဲခူးတြင္ လူဦးေရ ၈၇,၇၄၂မွ ၁,၆၆၂,၀၅၈ သို ့တိုးလာျပီး မုတၱမတြင္ ၂၀၅,၉၁၃ ဦးတိုးလာသည္။