ဖါးစည္သမိုင္းအပိုင္းအစ (၂)
ထိုင္းႏိုင္ငံ သမိုင္းစာတန္းတေစာင္တြင္ ဖါးစည္ကို စယမ္(Siam) တို ့၏ ပထမဆံုးျမဳိ ့ေတာ္ျဖစ္သည့္ စူခိိုထိုင္းတြင္စတင္အသံုးျပဳခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ စူခိုထိုင္းေခတ္မတိုင္မီက စယမ္သည္ မြန္လူမ်ဳိးတို ့၏ ဒြာရာ၀တီ(Dvaravati) အင္ပါယာျဖစ္ခဲ့ျပီးမြန္တို ့ႏွင့္ပါလာသည့္အိႏၵိယ ယဥ္က်းမွဳလြမ္းမိုးခဲ့သည္။ ေအဒီ ၇၀၀ေလာက္တြင္ မြန္တို ့၏ ဟရီပြန္ခိ်ဳင္းေခတ္ (Hariphunchai)ေထရ၀ါဒစတင္ထြန္းကားသည္။ ထိုမြန္ေခတ္သည္ မြန္တို ့၏ သထံု နန္းဆက္ႏွင့္လဲဆက္စပ္သည္ဟု ထိုင္းသမိုင္းတြင္ပါရွိသည္။ လာဗို(Lavo) ယေန ့အေခၚလြတ္ဘူရီ မြန္ ခမာတို ့၏ျမိဳ ့ေတာ္တခုျဖစ္ခဲ့သည္။
ေအဒီ ၁၂၃၈ တြင္ စယမ္လူမ်ဳိးမ်ားအားေကာင္းလာျပီး မြန္ႏွင့္ခမာတို ့ေအာက္မွလြတ္
လပ္ေသာ စယမ္တို ့၏ပထမဆံုးထီးနန္းကိုစိုက္ထူသည္။ ယင္းကိုစူခိိုထိုင္း(Sukhothai) ဟုေခၚသည္။
ဖါးစည္ကို မင္းခန္းမင္းနားမ်ားတြင္တီးခတ္သည္။ (ယေန ့တိုင္ ဘုရင့္နန္းႏြယ္မ်ားကို မင္းခန္းမင္းနားႏွင့္ၾကိဳဆိုရာတြင္ ဖါးစည္တီးျခင္းကိုျပဳေနၾကဆဲျဖစ္ျပီး ထိုင္းတီဗီြသတင္းမ်ား၌တခါတရံေတြ ့ရသည္)။
စူခိုထိုင္းေခတ္ဖါးစည္မ်ားသည္ကရင္လူမ်ဳိး(ကရင္နီ)မ်ားထံမွ လာသည္ဟု ထိုင္းသမိုင္းတြင္ပါရွိသည္။ ထိုေခတ္ကကရင္(ကရင္နီ)မ်ားကလည္း ဖါးစည္ကို ယြန္းလူမ်ဳိးမ်ားအားငွားရမ္းလုပ္ခိုင္းသည္ဟုလဲဆိုျပီး ထိုယြန္းလူမ်ဳိးမွာ ရွမ္းေခၚ တိုင္းအႏြယ္စု၀င္မ်ားျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။ ယြန္းလူမ်ဳိးသည္ မ်က္ေမွာက္အခ်ိန္တြင္ ျမန္မာျပည္၌မ်ဳိးေပ်ာက္လုျပီျဖစ္ေသာ္လည္း ထိုင္းတြင္ ၂ေသာင္းေက်ာ္ႏွင့္ လာအိုတြင္ ၆သန္းခန္ ့ရွိ ေနေသးသည္ကို ထိုင္းသန္းေခါင္စာရင္းတြင္ ေဖၚျပထားသည္။
ေရွးေခတ္တရုတ္လူမ်ဳိးမတိုင္မီက Shang လူမ်ဳိးတို ့၏ေခတ္ဦးစြာေပၚေပါက္ခဲ့သည္ဟု တရုတ္ႏိင္ငံသမိုင္းတြင္ ပါရွိသည္။ ထိုShang မ်ား၏၀တ္စားဆင္ယဥ္ထံုးဖြဲ ့မွဳမွာ ျမန္မာျပည္ကရွမ္းတို ့ႏွင့္ဆင္သည္။ Shan ေခတ္သည္ ေၾကးနီေခတ္ျဖစ္သည္။ Shang တို ့သည္ ေၾကးသြန္းအတတ္ကိုက်ြမ္းက်င္ၾကသည္။ Shang ေခတ္မွ Zhou ေခတ္ေရာက္သည္။Zhou မ်ားက Shang ပညာရွင္မ်ားက ဖါးစည္လုပ္ ေပးသည္။ Zhou သည္ ကရင္လူမ်ဳိးကိုတရုတ္ဘာသာျဖင့္ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္ဟု ထိုင္းသမိုင္းစာတန္းတြင္ေဖၚျပျပီး(ခ်ဳိ) ဟုအသံထြက္သည္။ယန္မွာမူ တရုတျပည္ရွမ္းနန္းဆက္နန္ခ်ဳိေခတ္က ကရင္မ်ားကို ရွမ္းဘာသာျဖင့္ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ယခင္ကနားလည္ခဲ့သကဲ့သို ့ တရုတ္ဘာသာမဟုတ္ေပ။
တရုတ္ျပည္တြင္ ခ်ဳိလူမ်ဳိးမ်ားမရွိေတာ့ေပ။ ရွိေနေသးလွ်င္လဲ ျမန္မာျပည္မွ ကရင္မ်ားကို သူတို ့၏အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေၾကညင္းသီခ်င္မွသိမည္။ ျမန္မာျပည္တျပည္ထဲတြင္ပင္ နာမယ္အမ်ဳိးမ်ဳိးမွည့္ေခၚခံရေသာ ကရင္သည္ ေရာက္ရာအရပ္တြင္ နာမည္အၾကိမ္ၾကိမ္နွင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာင္းခံရေသာလူမ်ဳိးတမ်ဳိးျဖစ္သည္မွာ သံသယျဖစ္ဖြယ္မရွိေပ။
(ဆက္ပါဦးမည္)