Friday, November 9, 2012

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပႆနာရဲ႕ သမုိင္းေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း by ဂါ မဏိ on Friday, November 9, 2012 at 10:21am ·



                         တဖက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား လုိက္နာရန္ . . .
(၂ဝဝ၄ ခု ေမလထုတ္ မိုးႀကိဳးစာေစာင္ အမွတ္ ၅၁ မွာေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါတယ္။)

           ၁၉၈၉ ခုဧၿပီ ၁၇ ရက္မွာ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီရဲ႔ လက္နက္ကုိင္အင္အားစုျဖစ္တဲ့ ‘ျပည္သူ႔တပ္မေတာ္’ ထဲက ပင္မမ႑ဳိင္ ဝလူမ်ဳိးစုတပ္သားေတြဟာ ပုန္ကန္ထႂကြၿပီး တ႐ုတ္-ဗမာနယ္စပ္မွာရွိတဲ့ ဗကပ ဗဟုိဌာနခ်ဳပ္ ပန္ဆန္းမွာ အာဏာသိမ္းပြဲတခုကုိ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္နဲ႔ အလြယ္တကူ ဆင္ႏႊဲႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။ လအနည္းငယ္အတြင္း တုိက္ရည္ခုိက္ရည္ျပည့္ဝလွတဲ့ ဗကပတပ္ အားလုံးနီးပါး ဗကပထဲက ခြဲထြက္ကုန္ၾကပါတယ္။
           ဗမာအစုိးရကုိ ပုန္ကန္တုိက္ခုိက္ေနတဲ့ အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံေသာ လက္နက္ကုိင္သူပုန္မ်ားထဲမွာ ကြန္ျမဴနစ္ေတြဟာ စစ္အင္အားအရဘဲၾကည့္ၾကည့္၊ ႏုိင္ငံေရးအရွိန္အဝါ ဂုဏ္သိကၡာအရဘဲေျပာေျပာ အင္အားအႀကီးဆုံး ၾသဇာအရွိဆုံး ျဖစ္လုိ႔ ဗမာျပည္ ျပည္တြင္းစစ္ရဲ႕ ႐ုပ္ပုံလႊာဟာ ဘယ္လုိမွ မလႊဲမေရွာင္သာဘဲ ထူးျခားႀကီးမားစြာ ေျပာင္းလဲသြားပါ ေတာ့တယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ၁၉၈၉ ခု သၾကၤန္ခ်ိန္ခါ ျမန္မာ့ႏွစ္ဆန္းက ဗမာျပည္ရဲ႕ ရာစုႏွစ္တဝက္ၾကာျပည္တြင္းစစ္ တစတစနဲ႔ နိဂုံးခ်ဳပ္တဲ့ ေခတ္တေခတ္ကုိ ေမြးဖြားေပးလုိက္ၿပီး ႏွစ္ေဟာင္းကေန ႏွစ္သစ္အကူးမွာ ဘဝခရီးသစ္ကုိ စခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္းစစ္ၿပီးဆုံးျခင္း ဆုိတဲ့ ရွည္လ်ားလွတဲ့ ဒီျဖစ္စဥ္ဟာ ဗကပထဲက ဝ ေတြ ခြဲထြက္ပုန္ကန္မႈ တခုထဲေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရတာေတာ့ မဟုတ္ပါ။
           ဝ အာဏာသိမ္းမႈမျဖစ္မီ ရွစ္လအလုိမွာ၊ ေက်ာင္းသားေတြက ေရွးဦးပထမ ဆင္ႏႊဲေခါင္းေဆာင္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပုိင္း လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေစာင္းမက်န္ တတုိင္းတျပည္လုံး ပါဝင္ဆင္ႏႊဲၾကတဲ့ ဒီမုိကေရစီ ေတာင္းဆုိဆႏၵျပအုံႂကြမႈေတြ အႀကီးအက်ယ္ေပါက္ကြဲ ေပၚထြက္ခဲ့တဲ့အခါ လပုိင္းအတြင္း သမတ သုံးေယာက္ ျပဳတ္က်သြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ၈ ေလးလုံး အုံႂကြမႈႀကီး ျဖစ္ၿပီးေနာက္မွာေတာ့ ဗမာျပည္ဟာ အရင္နဲ႔ ဘယ္လုိမွမတူေတာ့ပါ။ ျပည္သူလူထုတရပ္လုံးဟာ ဒီမုိကေရစီ တည္ေထာင္ေရး၊ အမ်ားဆႏၵနဲ႔ ေရြးေကာက္တဲ့အစုိးရ ေပၚထြန္းေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚ ေနာက္ျပန္မလွည့္စတမ္း ခုိင္ခုိင္မာမာ တက္လွမ္းသြားၾကၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကုိ ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲက ဥပေဒေၾကာင္းအရ တရားဝင္ေအာင္နဲ႔ ဘယ္လုိမွျငင္းမရေအာင္ အတည္ျပဳေပးလုိက္ပါတယ္။

ေကာသလမင္းအိမ္မက္(၁၆)ခ်က္။by ကိုရင္ ၾသ


မသိေသးေသာသူမ်ားအတြက္ပါ....

ေကာသလမင္းအိမ္မက္(၁၆)ခ်က္

ဘုရားရွင္ လက္ထက္ေတာ္မွာ ေကာသလမင္းၾကီးက အိပ္မက္ ၁၆ခ်က္ မက္ေတာ့ ဘုရားရွင္ထံ ေမးျမန္းရာ
ဘုရားရွင္က ျပန္လည္ေျဖၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
အဆိုပါ အခ်က္ ၁၆ခ်က္က ေနာင္အနာဂတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာမယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ အခုဆိုရင္ အခ်ဳိ႕ အခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚေနၿပီလို႕ ဆိုႏိုင္ေနပါတယ္။
အဆိုပါ ၁၆ ခ်က္ကေတာ့ . . .

(၁) အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ ေလးခုေသာ ႏြားလား ဥသဘတို႔သည္ လာလတ္၍ မင္းရင္ျပင္၌ ေဝွ႔မည္ဟု တြန္ျမည္ ၾကံဳးဝါးလ်က္ မေဝွ႔ပဲသာလွ်င္ ဖဲေလကုန္၏။

ေနာင္အခါ တရားမေစာင့္ေသာ မင္းတို႔ လက္ထက္၌ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ မိုးတို႔သည္ ရြာအံသကဲ့သို႔ ထစ္ႀကိဳးလ်က္ မရြာပဲသာလွ်င္ ေပ်ာက္ပ်က္ ကုန္လတၱံ႔။ ထိုအခါ ကာက္ပဲသီးႏွံတို႔ ပ်က္ဆီး၍ လူတို႔၌ အစာေရစာ ရွားပါး ငတ္မြတ္ျခင္း ျဖစ္လတၱံ႔။

(၂) ႏုနယ္ေသးငယ္စြာေသာ အပင္တို႔သည္ ပြင့္ၾက သီးၾကကုန္၏။
ေနာင္အခါ ဆုတ္ယုတ္ေသာကာလ လူတို႔ အသက္တန္း တိုေသာ ကာလ၌ ေယာကၤ်ား မိန္းမတို႔သည္ ထက္သန္ ျပင္းေသာ ရာဂ ရိွကုန္သည္ ျဖစ္၍ ငယ္ရြယ္စဥ္ အခါ၌ပင္ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း၊ သားေမြးျခင္း တို႔ကို ျပဳကုန္လတၱံ႔။

(၃) ႏြားမႀကီးတို႔သည္ မိမိတို႔ ေမြးစျဖစ္ေသာ ႏြားမငယ္တို႔၏ ႏို႔ကို စို႔သည္ဟု ျမင္မက္ပါသည္။
ေနာင္အခါ ႀကီးေသာသူတို႔အား အ႐ိုအေသျပဳျခင္း ေပ်ာက္ကြယ္ေသာ ကာလ၌ အမိအဖ၊ ေယာကၡမ စသူတို႔သည္ ကိုးကြယ္ရာ မရိွကုန္သည္ ျဖစ္သျဖင့္ မိမိတို႔၏ သားသမီး သားမက္ ေခၽြးမ စသူတို႔ထံ၌ ကပ္ရပ္၍ ၿငိဳျငင္ ညိႇဳးငယ္စြာ အသက္ေမြးရကုန္လတၱံ႔။

(၄) လွည္းတို႔၌ ဝန္ကို ေဆာင္ႏိုင္ေသာ ႏြားႀကီးတို႔ကို မကမူ၍ ႏြားငယ္တုိ႔ကိုသာ ကေစကုန္၏။ ႏြားငယ္တို႔လည္း ဝန္ကို မႏိုင္၍
လွည္းတို႔ကိုလည္း ဆြဲျခင္းငွာ မတတ္ႏိုင္ကုန္၏။

ေနာင္ တရားမေစာင့္ေသာ မင္းတို႔ လက္ထက္၌ အသက္ႀကီး ဝါႀကီး ပညာရိွကုန္ေသာ သူတို႔အား အမတ္၊ တရားသူႀကီး စေသာ ရာထူးစည္းစိမ္တို႔၌ မခန္႔ထားမူ၍ အသက္၊ ၀ါ၊ ပညာ ငယ္ကုန္ေသာ လူငယ္တို႔အားသာ ခန္႔ထားၾကလတၱံ႔။ ထိုအခါ
အခြင့္အေရးမသိ၊ မေတာ္ မမွန္ျဖစ္၍ အမႈ မၿပီး၊ အက်ဳိးမၿပီး ရိွေသာအခါ လူငယ္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ ရာထူး စည္းစိမ္ကို စြန္႔ၾကလတၱံ႔။
လူႀကီးတို႔သည္လည္း ငါတို႔မွာ ျပင္ပကသာ ျဖစ္၏ဟု လ်စ္လွ်ဳျပဳ၍ ေနၾကလကုန္လတၱံ႔။ သို႔ျဖစ္၍ တရားမေစာင့္ အမႈမၿပီးၾကသည္ႏွင့္ မင္းႏွင့္တကြ တိုင္းျပည္ပါ ဆုတ္ယုတ္ ပ်က္ဆီးၾကလတၱံ႔။

(၅) ခံတြင္း ႏွစ္ခုရွိေသာ ျမင္းသည္ ေကၽြးလာေသာ မုေယာစပါး စသည္တို႔ကို ခံတြင္းႏွစ္ခုျဖင့္ပင္ စားကုန္၏။
ေနာင္ တရားမေစာင့္ေသာ မင္းတို႔လက္ထက္၌ တရားမေစာင့္ေသာ တရားသူႀကီးတို႔သည္ ႏွစ္ဖက္ေသာ အမႈသည္တို႔မွ ေပးေသာ တံစိုးလက္ေဆာင္တို႔ကို စား၍ အမႈတို႔ကို မွန္မကန္ ဆံုးျဖတ္ၾကကုန္လတၱံ႔။

႐ိုဟင္ဂ်ာ အက္သနစ္ ဟုတ္ မဟုတ္/by Gypsy Byrd.

႐ိုဟင္ဂ်ာ အက္သနစ္ ဟုတ္ မဟုတ္

ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ ျပသနာရဲ ့ အရင္းအျမစ္ဟာ အက္သနစ္ (Ethnic) ကို တိုင္းရင္းသားလို ့ဘာသာျပန္ဆို (သို႕မဟုတ္) နားလည္သေဘာေပါက္ တာက စတယ္လို ့ျမင္ပါတယ္။ အက္သနစ္ ကို ျမန္မာလို တိုင္းရင္းသား လို ့ဘာသာျပန္ဆိုလိုက္တာနဲ ့ေအာ္တိုမစ္တစ္ တြဲပါလာတာက မူရင္းဌာေနလူမ်ိဳး ဆိုတဲ့ အဓိပၺါယ္ ပါပဲ။ မူရင္းဌာေနလူမ်ိဳးဆိုတာကေတာ့ Native (or) Indigenous ပါပဲ။ အမွန္က အက္သနစ္ နဲ ့မူရင္း ဌာေနလူမ်ိဳးဆိုတာကြာပါတယ္။ ဒီ ၂ ခုကို ၁ ခုတည္း အေနနဲ ့ တိုင္းရင္းသား ဆိုျပီး ျပန္ဆိုလိုက္တဲ့ေနရာမွာ ေရာေထြးျပီး ရိုဟင္ဂ်ာ အက္ သနစ္ ဟုတ္မဟုတ္ကေန ျမန္မာျပည္ရဲ ့ လူမ်ိဳး ဟုတ္မဟုတ္၊ တိုင္းျပည္ရဲ ့ အရင္း ဟုတ္မဟုတ္၊ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ နာမည္ရွိမရွိ ဆိုတာေတြျဖစ္လာပါတယ္။

ဒီ concepts ေတြကို အႀကမ္းအားျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္

(၁) အက္သနစ္ ဆိုတာ လူစု (Cultural group) ပါပဲ။ လူတစုမွာ ဘာသာ၊ စကား၊ စသျဖင့္ အုပ္စုတစ္ခု ရဲ ့သြင္ျပင္လကၡာေတြရွိမယ္၊ လူအစုအေ၀း အေနနဲ ့ျပစရာရွိမယ္ဆိုရင္ သူဟာ အက္သနစ္ (သို ့) ကာခ်ရာဂရုပါပဲ။ အက္သနစ္ သြင္ျပင္လကၡဏာဟာ တသက္လံုး တည္ျငိမ္မွဳမ ရွိႏိုင္ပါဘူး။ သူ ့သေဘာသဘာ၀အရ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စသျဖင့္ လိုအပ္ခ်က္ေပၚမူတည္ျပီး အက္သနစ္သြင္ျပင္ေတြ ကို ေျပာင္း လဲျခင္း၊ ျပင္ျခင္းျခင္း၊ အသစ္သြင္းျခင္း၊ ထုတ္ျပစ္ျခင္း စသျဖင့္လုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ျမန္မာျပည္က ကခ်င္လူမ်ိဳးေတြ အေႀကာင္း ေလ့လာတဲ့ Edmond Leach က ၁၉၅၀ ေလာက္ကတည္းက ဒီအခ်က္ကို ေထာက္ျပထားပါတယ္။ ခ်င္းနဲ ့ ကယားလူမ်ိဳးေတြအေႀကာင္းေလ့လာတဲ့ Dr. FK Lehman (aka) Chit Hlaing ကလည္း ၁၉၇၀ ေလာက္ကတည္းက ဒီလိုပဲဆိုပါတယ္။ အက္သနစ္နဲ့ပတ္သက္ျပီး ေလ့လာသူတိုင္း ဒီအခ်က္ကို နားလည္ပါတယ္။

Thursday, November 8, 2012

ရခိုင္အေရး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ႏႈတ္ဆိတ္ေနမႈ ကို လန္ဒန္သုေတသီ တစ္ဦး ေဝဖန္ေျပာၾကား ေခါင္းႀကီးသတင္း — ႏို၀င္ဘာလ ၀၇၊ ၂၀၁၂


ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဘက္စြန္း ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း ျဖစ္ေပၚေနေသာ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သေဘာထား တစ္စံုတစ္ရာ ထုတ္ျပန္ျခင္းမရွိဘဲ၊ ေရငံုႏႈတ္ပိတ္ ေနသည့္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီ ျပယုဂ္ လည္း ျဖစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ထူးျခား ထင္ရွားေသာ အတိုက္အခံ ေခါင္းေဆာင္လည္းျဖစ္သည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ထင္ရွားေက်ာ္ေစာမႈတို႔သည္ လ်င္ျမန္စြာ ဆုတ္ယုတ္ က်ဆင္းလ်က္ ရွိေပသည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
“ထိတ္လန္႔ ေၾကာက္ရြံ႕စရာ အျဖစ္အပ်က္ေတြ အေပၚ ႏႈတ္ဆိတ္ေနတာေၾကာင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေပၚ ယံုၾကည္ ကိုးစားမႈေတြ ေတာ္ေတာ့္ကို က်ဆင္းခဲ့ရပါတယ္” ဟု လန္ဒန္ၿမိဳ႕ရွိ  SOAS University မွ သုေတသီ Guy Horton က The Week သတင္းစာေစာင္ သို႔ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ “ဒီကေန႔ ကမၻာမွာ အဆိုးရြားဆံုးလူ႔ အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဒီကိစၥေတြအေပၚ သူ႔ ရဲ႕ပါးနပ္လိမၼာတဲ့ ေရွာင္ကြင္းမႈက သူအျမဲလို တစ္နင့္တစ္ပိုး ရရွိေနက် ကိုယ္က်င့္တရား အခြင့္အာဏာကို ဆံုး႐ံႈးေစခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္”ဟု Horton က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
Horton သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္ျခမ္းေဒသမ်ားမွ လူ႔ အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား အေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည့္ Dying Alive အမည္ရစာအုပ္ကို ေရးသားျပဳစုခဲ့ သူျဖစ္သည္။ Dying Alive သည္ ကုလသမဂၢ လံုျခံဳေရး ေကာင္စီက ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္အတြင္း ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ Burma: A Threat to Peace အမည္ရ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ရပ္တြင္ ထည့္သြင္းၫႊန္းဆို ေဖာ္ျပျခင္း ခံခဲ့ရသည့္ စာအုပ္ျဖစ္သည္။
ဝါရင့္ ဆြီဒင္စာနယ္ဇင္းသမား စာေရးဆရာ Bertil Lintner က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ မတိုးသာ မဆုတ္သာ အက်ပ္အတည္းကို ရွင္း ျပခဲ့သည္။ မြတ္စလင္မ်ားအား တိုက္ခိုက္ျခင္းကို ႐ႈတ္ခ်မည္ ဆိုပါက သူ၏ မဲဆႏၵနယ္ ေျမမွ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားက သူ႔ကို ေက်ာခိုင္းသြားၾကမည္ ျဖစ္သလို တစ္စံုတစ္ရာ ေျပာၾကား ျခင္းမရွိပါကလည္း ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္း၌ ယံုၾကည္ကိုးစားမႈ ေလ်ာ့က် ဆံုး႐ံႈးလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္ဟု Bertil Lintner က The Week သတင္းဌာနသို႔ ရွင္းျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
“သူက ဒုတိယအခ်က္ကို ေရြးလိုက္ပံုရပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲ အျဖစ္အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာ လူ႔အခြင့္အေရး အဖြဲ႕အ စည္းေတြနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး လႈပ္ရွားသူေတြၾကားမွာ သူ႔ အေပၚေဝဖန္ေျပာၾကားမႈေတြ ေပၚေပါက္လာ ခဲ့တာပဲျဖစ္ ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ႐ႈေထာင့္ကေနၾကည့္ရင္ေတာ့၊ သူ႔ ကိုေက်ာခိုင္းသြားေစမယ့္ ျပည္တြင္းက ဘဂၤါလီ ဆန္႔က်င္ေရး သေဘာထားေတြ ကိုပဲ လက္ခံရတာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္” ဟု Lintner က ဆိုသည္။
Lintner သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေၾကာင္း စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရးသားခဲ့သူ ျဖစ္ကာ ယခုလ အေစာပိုင္းက လည္း ေနျပည္ေတာ္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ဆံုေတြ႕ခဲ့သည္။ Lintner က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သည္ ျပည္တြင္း၌လည္း ဖိအားမ်ား သက္ေရာက္ခံေနရပါေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။ “ျပႆနာကေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ ပဋိပကၡေတြအေပၚႏႈတ္ ဆိတ္ေနတာနဲ႔၊ ႏိုင္ငံေျမာက္ပိုင္းမွာ ကခ်င္ေတြကို အစိုးရတပ္ေတြက ထိုးစစ္ဆင္ေနတာေတြပဲ။ ဒါေတြက သူ႔အေပၚလူထုေထာက္ခံမႈက်ဆင္း ေစတာပါ”ဟု ဆိုသည္။

Tuesday, November 6, 2012

ႏိုင္ငံႀကီးသားမ်ား အတြက္ ျပည္သူ႔ နီတိ/ by Saya Myo Win


ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာေပၚရွိ ႏိုင္ငံ အားလုံးႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လွ်င္ အက်ယ္အဝန္း အရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူဦးေရ အရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံငယ္ကေလး တစ္ခု မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံထက္ အရြယ္အစား အားျဖင့္ ႀကီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ ၃၉ ႏိုင္ငံသာ ရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ထက္ ေသးေသာ ႏုိင္ငံမွာ ၂ဝ၉ ႏိုင္ငံ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ လူဦးေရအားျဖင့္ ဆိုလွ်င္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံထက္ မ်ားေသာ ႏိုင္င
ံမွာ ၂၅ ႏိုင္ငံသာ ရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံထက္ လူဦးေရ နည္းေသာႏိုင္ငံ စုစုေပါင္း ၂၁၆ ႏိုင္ငံ ရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အေနႏွင့္ မိမိတို႔ ကိုယ္ကို မိမိႏိုင္ငံငယ္ကေလး တစ္ခုက ႏိုင္ငံသားမ်ား အျဖစ္ မမွတ္ယူ ေစလို ဘဲ ႏိုင္ငံႀကီးသားမ်ား အျဖစ္ မွတ္ယူကာ ႏိုင္ငံႀကီးသားမ်ား၏ ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္ ထိုက္တန္သူမ်ား အျဖစ္ မိမိတို႔ဘာသာ တည္ေဆာက္ျမႇင့္တင္ ထားသင့္ေၾကာင္း အြန္လိုင္း ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။

မွန္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈအရ ေသာ္ လည္းေကာင္း ႏိုင္ငံတကာ တြင္ ေအာက္ တန္း ေနာက္တန္း က ရွိခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံတစ္ခု မဟုတ္ခဲ့ေပ။ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ အရည္အခ်င္း ည့ံဖ်င္းေသာေၾကာင့္ မဟုတ္ဘဲ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း က်င့္သုံး အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ စနစ္ဆိုးေၾကာင့္ အမ်ား အထင္ေသးခံ ရသည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိ သြားခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

မ်က္ေမွာက္ ျမင္ေတြ႔ေနရသည့္ စည္းကမ္းမဲ့မႈမ်ား၊ အျပစ္တင္စိတ္ကဲေသာ ႐ႈျမင္ သုံးသပ္မႈမ်ား၊ ပုဂၢိဳလ္ေရး သက္သက္ ခ်ဳိးႏွိမ္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား၊ ကိုယ္က်ဳိးသက္သက္ ၾကည့္ကာ အမ်ားအက်ဳိး လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈမ်ား၊ အေခ်ာင္စီးပြားျဖစ္ လိုသူမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲ ကို မသိသူမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲကို အခုအခံ ႀကီးႀကီးျဖင့္ ကာဆီး လိုသူမ်ား၊ အာဏာ ဖက္တြယ္လိုသူမ်ား စသည့္ ႏိုင္ငံႀကီးသားမ်ား၏ ဂုဏ္အဂၤါႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနမႈ မ်ားသည္ ႏွစ္ ၅၀ ကာလ က်င့္သုံးခဲ့ေသာ စနစ္ဆိုး၏ အလြဲၾသဇာ သက္ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ပါသည္။

"ဒီစကား" ေအာင္ဆန္းစုၾကည္ by Myat Thi Ha


ကႏၱာရခရီးလမ္းကို ပန္းခင္းထားတဲ့ စတားလမ္းလို႔ မထင္မိၾကပါေစနဲ႔။
Browse › Home › ေဆာင္းပါး » "ဒီစကား" ေအာင္ဆန္းစုၾကည္
(အတြဲ (၁)၊ အမွတ္ (၄၁)၊ ေအာက္တိုဘာ ၂၉၊ ၂၀၁၂ ထုတ္ ဒီလိႈင္း ဂ်ာနယ္မွာ ပါတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ရဲ႕ "ဒီစကား" စာကို သေဘာက် လြန္းလို႔ စာရိုက္ျပီး ေ၀ငွလိုက္ ရပါတယ္။ စာအက် အေပါက္မ်ား ပါ၀င္ပါက ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ တာ၀န္သာ ျဖစ္ပါတယ္။)

"ဒီစကား" ေအာင္ဆန္းစုၾကည္

တစ္ေန႔ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ မ်က္မွန္ကို စာေရးခံုေပၚမွာ ကိုင္ထားတုန္း ငံု႔ၾကည့္ လိုက္တဲ့အခါ ခန္းမ အထက္ မ်က္ႏွာၾကက္က မီးလံုးမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာဟာ မ်က္မွန္ရဲ႕ မွန္သား ေတြေပၚမွာ ၾကယ္ကေလးမ်ား ေတာက္ပ သလို လင္းလက္ေနတာ ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။ ၾကည္ႏူးဖြယ္ရာ ျမင္ကြင္းေလးမို႔ လႊတ္ေတာ္အတြင္း ဘာေတြေျပာေန ၾကတယ္ ဆိုတာကို သတိမျပဳႏိုင္ေတာ့ဘဲ ၾကယ္ကေလးမ်ား အေၾကာင္းကို အေတြးေရာက္ သြားပါတယ္။

“ၾကယ္ကေလးေတြ” လို႔ေျပာလိုက္ေပမဲ့ ၾကယ္ေတြဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ၾကီးမားတဲ့ ျဂိဳလ္ကမၻာၾကီးေတြျဖစ္ပါတယ္။ မီးလွ်ံေတြဟုန္းဟုန္းေတာက္ေနလို႔ ကၽြန္မတို႔ ကမၻာက ၾကည့္လိုက္ေတာ့ လင္းလက္ေနတာပါ။ စၾကာ၀႒ာၾကီးရဲ႕ ေ၀းလံလွေသာ တစ္ေနရာမွာရွိေနတဲ့ ၾကယ္ၾကီးအခ်ဳိ႕ရဲ႕ မီးလွ်ံေတြဟာ ျငိမ္းသြားတာၾကာလွပါျပီ။ ဒါေပမယ့္ အလင္းေရာင္ရဲ႕ အျမန္ႏႈန္းနဲ႔ေတာင္ အင္မတန္ၾကာတဲ့ခရီးကိုျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ရတာေၾကာင့္ ဇစ္ျမစ္ျဖစ္တဲ့ၾကယ္ၾကီးေတြ ေလာင္ကၽြမ္းေပ်ာက္ကြယ္သြားသည့္တိုင္ ကၽြန္မတို႔အျမင္မွာေတာ့ ေတာက္ပဆဲအလင္းပြင့္ေလးမ်ားလို ျမင္ေနရပါတယ္။

Friday, November 2, 2012

ABSDF -ေက်ာင္းသားရဲေဘာ္-ဗဟိုေကာ္မတီ၀င္ေဟာင္း ရဲလင္းရဲ႕ ေျမာက္ပိုင္း ခရီး(၁၀) by May Thingyan Hein on Friday, November 2, 2012 at 11:21am ·


ေမသၾကၤန္ဟိန္(ျမစ္မခ)
ႏို၀င္ဘာ ၃၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။

အပိုင္း(၁၀)

ေထာင္ထဲမွာ စားရတာကလည္း အဟာရ မရွိေတာ႕ က်ေနာ္တို႕ အက်ဥ္းက်ခံေနရတဲ႕ သူေတြမွာ အဟာရ ေတြျပတ္ၾကတယ္။က်ေနာ္တုိ႕ကို ထားတဲ႕ ေနရာမွာလည္း  ၇၀ေက်ာ္ ၈၀ ေလာက္ကိုပဲ ဒီအတိုင္း ထားထားတဲ႕ အေနအထားေတြလည္း ရွိေတာ႕ က်န္းမာေရးေတြလည္း ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး ထိခိုက္ၾကတာေတြလည္းရွိတယ္။

အဲလိုအေနအထားမ်ိဳးနဲ႕ ေနေနတုန္း တရက္မွာေတာ႕ က်ေနာ္တုိ႕ကို ညေန  ၃နာရီေလာက္ပဲ ရွိေသးတယ္ အလုပ္ေစာေစာသိမ္းခိုင္းတယ္။ က်ေနာ္ရယ္ ဘိုဘိုရယ္ ကိုေက်ာ္ႏိုင္ဦးတုိ႕ရယ္က တဖြဲ႕ေပါ႕၊ ေနာက္ကိုယ္စီကိုယ္စီ အလုပ္သြားလုပ္ၾကရတဲ႕ သူေတြကလည္း တဖြဲဖြဲျပန္ေရာက္လာၾကတာေပါ႕။

အဲဒီလိုအခ်ိန္မွာပဲ ရဲေဘာ္ ၃ ေယာက္က ေပါက္တူးေတြ ေဂၚျပားေတြ လာယူတယ္။ ရွိတဲ႕ ေပါက္တူးေတြ ေဂၚျပားေတြ ယူသြားရံုနဲ႕တင္ မေလာက္ေသးဘူး ဆိုေတာ႕ ဟာ က်ေနာ္႕ စိတ္ထဲ တခုခုပဲေပါ႕ ထင္႔သြားတယ္။

ရဲေဘာ္ေတြကေတာ႕ ထင္းခြဲတဲ႕ ေနရာေတြ မငယ္တို႕ မခင္ခ်ိဳဦးတုိ႕ ထမင္းခ်က္နဲ႕ ေနရာေတြမွာပါ ၀င္ရွာ ၿပီးေတာ႕ အားလံုး ယူသြားၾကတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္မွာ အကုန္လံုးကို ထံုးစံအတိုင္း မ်က္နွာေတြစည္း၊ နံရံဘက္ကိုလည္႔ၿပီးေတာ႕ လက္ေနာက္ျပန္ၾကိဳးတုတ္ေပါ႕ေလ။ အဲဒီေန႕က လက္ျပန္ၾကိဳးတုတ္တာလည္း ေတာ္ေတာ္နာတယ္။ မခံႏိုင္ေအာင္ကို တင္းၾကပ္ေနေအာင္ကို ခ်ည္ထားတာ။ ခါတုိင္းေန႕နဲ႕ကို မတူဘူး။
က်ေနာ္႕ စိတ္ထဲမွာလည္း တခုခုေတာ႕ျဖစ္ေနၿပီ ငါတုိ႕ကို တခုခုေတာ႕ လုပ္ေတာ႕မွာပဲ ဆိုၿပီး အေတြးကလည္း ၀င္ေနၿပီ။ နားကလည္း စြင္႔ထားေတာ႕ ကုန္းေပၚကလည္း ၀ီစီမႈတ္သံေတြ လူစုတဲ႕ အသံေတြ ၾကားေနရတယ္ေပါ႕ေလ။

ေနာက္ ညေန ၄ နာရီေက်ာ္ ၅ နာရီ၀န္းက်င္ေလာက္ရွိမယ္ထင္တယ္၊ က်ေနာ္တို႕ ဆီကို လူ ၁၀ ဦးေက်ာ္ေလာက္ လာတဲ႕ အသံေတြကို ၾကားေနရတယ္။ လွဆိုင္းက ေထာင္ေျပာင္းမယ္ေဟ႕လို႕ ေျပာၿပီး ၀င္လာတာ။ နာမည္ေခၚတဲ႕ သူေတြ ထ ဆိုၿပီးေတာ႕ေျပာၿပီး နာမည္ေခၚတယ္။

က်ေနာ္တို႕မွာကလည္း မ်က္ႏွာကလည္း စည္းထားတယ္၊ လက္ကိုလည္း တင္းၾကပ္ေနေအာင္ေနာက္ျပန္ၾကိဳးတုပ္ၿပီး ခ်ည္ထားတယ္၊ ေျခေထာက္မွာလည္း သံေျခက်င္းေတြနဲ႕ ဆိုေတာ႕ ဘာပဲ လုပ္လုပ္ လြယ္တာက မလြယ္ဘူး၊ ထဆိုရင္လည္း မလြယ္ဘူး၊ လွဲရ ျပဳရတာကလည္း တကယ္ကို မလြယ္ပါဘူး။

အဲဒီမွာ က်ေနာ္႕နားကို တေယာက္ေယာက္လာၿပီးေတာ႕ လက္ျပန္ၾကိဳးတုပ္ထားတဲ႕ ၾကိဳးကို လာျဖည္တယ္။ က်ေနာ္႕စိတ္ထဲ လွစ္ခနဲ ၀မ္းသာသြားမိတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႕လဲ ဆိုေတာ႕ က်ေနာ္႕လက္ေတြ အရမ္းနာေနၿပီ။ လက္ကို ၾကိဳးေျဖေပးလိုက္တဲ႕ အခ်ိ္န္မွာ အနာေလး နည္းနည္းသက္သာသြားလို႕ က်ေနာ္ ၀မ္းသာသြားတယ္။

က်ေနာ္တို႕ကို တကယ္ကို ေကာင္းတဲ႕ ေနရာေျပာင္းေပးမယ္လို႕ ရိုးရိုးသားသား ထင္ေနခဲ႕တာ၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ေနာက္ထပ္ ရဲေဘာ္တေယာက္အနားေရာက္လာၿပီး ဟာ သူ မပါဘူး။ သူမပါဘူး လို႕ လာေျပာတယ္။

We are Rakkhapureans 16 hours ago “ကမန္ (သို႔မဟုတ္) ကုလား၀င္ေပါက္”


“အမွန္က ႏွစ္ေသာင္းေလာက္ရွိတဲ့ ကမန္လူမ်ိဳးဟာ ႏွစ္သိန္းေလာက္ျဖစ္ေနလို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ကိုလည္း ခရီးသြားလာခြင့္ ပိတ္ပင္ထားတယ္၊ ကုလားကို ကမန္ျဖစ္ေအာင္ လ၀က ကပဲ လာဒ္စားၿပီး လုပ္ေပးေနတာ၊ ခံရတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကမန္ေတြပ
ဲ”လို႔ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ႕နယ္က “ကမန္”တစ္ေယာက္ BBC ေက်းတမာနဲ႔ေပဖူးလႊာက႑ကေန ၂၀၀၄-ခုႏွစ္ေလာက္က ထေအာ္တာကို ၾကားလိုက္ရေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကိုယ္ေတြ႔ ကမန္အသြင္ေျပာင္းလဲမႈကို တင္ျပခ်င္ေနခဲ့တယ္။
ခုအေျခအေနမွာ လိုအပ္ခ်က္ကလည့္ ရွိေနၿပီမို႔ အုပ္စိုးသူအပါအ၀င္၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ ျမန္မာရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူျပည္သားေတြ စဥ္းစားခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္ေအာင္ တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
၁၉၉၂-ခုႏွစ္ ပတ္၀န္းက်င္၊ ဒဂံုၿမိဳ႕သစ္ေတာင္ပိုင္း၊ သိမ္ေက်ာင္းရြာထိပ္မွာ ကၽြန္ေတာ္က သစ္စက္လုပ္ငန္းလုပ္ေနတယ္။ တေန႔မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ကပ္ရက္ ကုန္ေျခာက္ဆိုင္ကို ေစ်း၀ယ္ဖို႔သြားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔ အထူးခင္မင္ရင္းႏွီးေနတဲ့ ဆိုင္ရွင္အေဒၚႀကီးက “ဒါမင္းတို႔ရခိုင္ျပည္က ကမန္လူမ်ိဳးေတြပဲ”လို႔ လူစိမ္းငါးေယာက္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးတယ္။
ကၽြန္ေတာ္က “မင္းတို႔ဘယ္ကလဲ”လို႔ ရခိုင္စကားနဲ႔ေမးလိုက္ေတာ့၊ လ၀က ပံုစံစာရြက္ေတြ ျဖည့္ေနသူတစ္ဦးက “ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ကပါ”လို႔ ရခိုင္စကားနဲ႔ျပန္ေျပာတယ္။ “ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ ဘယ္ရပ္ကြက္ကလဲ”လို႔ ထပ္ေမးေတာ့ “ေရႊဂူေတာင္ကပါ”တဲ့။ “ငါေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သားပဲ၊ ေရႊဂူေတာင္မွာ ကုလားပဲနည္းနည္းပါးပါးရွိတယ္၊ ကမန္မွမရွိတာ”လို႔ ျပန္ေျပာလိုက္ေတာ့ သူၿငိမ္သြားတယ္။ က်န္ေလးေယာက္ကို “မင္းတို႔ကေကာဘယ္ကလဲ”လို႔ ရခိုင္လိုေမးေတာ့ နားမလည္သလို ျပန္ၾကည့္ေနလို႔၊ ဗမာစကားနဲ႔ ေမးလိုက္ေတာ့လဲ နားမလည္ၾက။ ပထမဆံုး ရခိုင္လိုေျဖခဲ့တဲ့လူကိုပဲ ကုလားလိုေမးေနၾကတယ္။ အဲဒီလူက သူတို႔ကို ကုလားလိုျပန္ေျပာလိုက္ေတာ့ ေၾကာက္ေၾကာက္လန္႔လန္႔မ်က္ႏွာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကို ေငးၾကည့္ေနၾကတယ္။ အဲဒီ ၄-ေယာက္က ရခိုင္ျပည္မွာပင္ မေနဖူးပဲ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္က တိုက္ရိုက္၀င္လာသူေတြဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္သေဘာေပါက္လိုက္တယ္။
“သူတို႔ခမ်ာ ျမန္မာစာလည္းမေရးတတ္ေတာ့ ငါကပဲဒီပံုစံေတြကို ျဖည့္ေပး၊ တို႔ေရွ႕က လ၀က နဲ႔ ဆက္သြယ္ေပး လုပ္ေနရတယ္။ လ၀က က တစ္ေယာက္ကို သံုးေထာင္က်ပ္ႏႈံးယူတယ္၊ အေဒၚ့ကိုေတာ့ လၻက္ရည္ဖိုးေလာက္ပဲေပးတယ္။ ဒါေပမဲ့ လာလုပ္တဲ့ ကမန္ေတြကမ်ားေတာ့ အိမ္စရိတ္ နည္းနည္းပါးပါး ကာမိတာေပါ့”လို႔ ဆိုင္ရွင္အေဒၚႀကီးကေျပာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သစ္စက္ေရွ႕မွာရွိတဲ့ လ၀က ရံုးကလူႀကီးေတြ ညဘက္မွာလည့္ အိမ္မျပန္ၾကပဲ စားၾကေသာက္ၾက၊ တရုန္းရုန္းနဲ႔ မိန္းမပ်က္ေတြနဲ႔ ေပ်ာ္ပါးေနၾကတာ ဒီ၀င္ေငြေၾကာင့္ပဲလို႔ နားလည္လိုက္တယ္။
စစ္အစိုးရက ႏိုင္ငံအႏံွ႔ ၿမိဳ႕သစ္ေတြေဖၚေပးေနတယ္၊ က်ဴးေက်ာ္ရပ္ကြက္ေတြကိုပါ ၿမိဳ႕သစ္ေတြမွာ ေနရာခ်ထားေပးေတာ့ သန္းေခါင္စာရင္းေပ်ာက္တဲ့လူနဲ႔ မွတ္ပံုတင္မရွိတဲ့လူေတြ အမ်ားႀကီးဆိုေတာ့၊ သန္းေခါင္စာရင္းနဲ႔ မွတ္ပံုတင္လုပ္ေပးတာကို ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့နဲ႔ လုပ္ေပးေနခဲ့တယ္။ ဒီအကြက္ကို ကုလားေတြက ေကာင္းေကာင္းအသံုးခ်ၿပီး လွိမ့္၀င္လာတာေတြ အကုန္လံုး ၿမိဳ႕သစ္ေတြမွာလာၿပီး မွတ္ပံုတင္လုပ္ၾကတယ္။ မွတ္ပံုတင္မွာမွ “ဘဂၤလီလူမ်ိဳး၊ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ အဆင့္တင္မကပဲ၊ ကမန္လူမ်ိဳး အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တိုင္းရင္းသား”အထိ လုပ္ေပးလိုက္ၾကတယ္။
ၿမိဳ႕သစ္ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာမွာ သူတို႔ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား လုပ္သြားၾကၿပီလဲ၊ ေတြးၾကည့္ၿပီး စိတ္မေကာင္းျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ႕နယ္က ကမန္တစ္ေယာက္ ၂၀၀၄-ခုႏွစ္ပတ္၀န္းက်င္မွာ BBC ကေနေျပာလိုက္တဲ့အခ်ိန္ ႏွစ္သိန္းရွိေနၿပီဆိုေတာ့ ခုဆိုဘယ္ေလာက္မ်ား ရွိေနၿပီလဲ၊ ဌာနဆိုင္ရာေတြနဲ႔ ရဲ၊ စစ္တပ္ေတြထဲကို ကုလားေတြ ကမန္အေရၿခံဳၿပီး ဘယ္ေလာက္ မ်ားမ်ားစားစား ၀င္ေရာက္ေနရာယူထားၾကၿပီလဲ၊ စဥ္းစားမိတိုင္း တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားမိရတယ္။
ကမန္ကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ သြတ္သြင္းလိုက္တာကေတာ့ ၁၉၇၄-ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအတည္ျပဳၿပီးမွ မဆလ အစိုးရက သတ္မွတ္လိုက္တာ။ ျမန္မာျပည္သူေတြ အကုန္လံုးကို ခ်ျပအသိေပးဖို႔ မေျပာနဲ႔ ရခိုင္ျပည္သူေတြရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္ကိုပင္ ေမးစမ္းမၾကည့္ပဲ ထင္သလိုလုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းက ရခိုင္စကားေျပာၿပီး ရခိုင္မွာ အေနၾကာလာတဲ့ ဒီကမန္လူမ်ိဳးေတြကို ခင္မင္မႈအစြဲနဲ႔ ရခိုင္ပညာရွင္တခ်ိဳ႕က မဆလ အစိုးရနဲ႔အတူ တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ လက္ခံခဲ့ေပမဲ့ ပညာရွင္အမ်ားစုနဲ႔ ရခိုင္ျပည္သူေတြက လံုး၀လက္မခံခဲ့ၾကဘူး။
လက္မခံတဲ့ ရခိုင္ပညာရွင္အမ်ားစုနဲ႔ ျပည္သူေတြရဲ႕ သေဘာထားကေတာ့- နံပါတ္ (၁) အခ်က္-ကမန္ဆိုတာ ၿမိဳ၊ သက္၊ ဒိုင္းနက္၊ ခမြီး၊ ရခိုင္၊ ဗမာ၊ ရွမ္း၊ ခ်င္း၊ ကရင္တို႔လို ဒီေျမ၊ ဒီေရမွာ ဘယ္အခ်ိန္ကာလကစၿပီး ေနထိုင္လာၾကသလဲဆိုတာကို မွန္းဆမႈသာျပဳႏိုင္တဲ့ တိုင္းရင္းသား စစ္စစ္မ်ိဳးမဟုတ္ပဲ၊ ၁၆၆၀-ခုႏွစ္ေလာက္မွာမွ တိုင္းတပါး အာဖကန္နစၥတန္က လာေရာက္ေနထိုင္သူေတြ ျဖစ္ေနလို႔ပဲ။
နံပါတ္ (၂) အခ်က္က ကမန္ကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး ကုလားေတြ ရခိုင္ကိုပိုင္ဆိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစားမႈေတြ သမိုင္းမွာရွိေနေတာ့ ကမန္ကို တိုင္းရင္းသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳလိုက္တာဟာ ကုလားေတြအတြက္ တိုက္ကြက္ႀကီး ျဖစ္လာႏိုင္တာကို ရခိုင္ပညာရွင္အမ်ားစုနဲ႔ အသိအျမင္က်ယ္တဲ့ ျပည္သူေတြက သိထားခဲ့ၾကလို႔ဘဲ။
ထင္ခဲ့တဲ့အတိုင္း ျဖစ္လာတာပဲ။ ၁၉၉၀-ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ကမန္ကိုေရွ႕ကတင္ ကုလားေတြက ၀ိုင္းၿပီးေမးေပးခဲ့လို႔ စစ္ေတြမဲဆႏၵနယ္ေျမမွာပင္ ကမန္တစ္ေယာက္ မဲအႏိုင္ရခဲ့တယ္။
ခုျဖစ္ေနတဲ့ ရခိုင္ပဋိပကၡမွာလည္း ေဒသခံတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ခိုး၀င္၊ တိုက္၀င္လာတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံ ဘဂၤလီေတြနဲ႔ဘဲ ျဖစ္ေနၾကတာမဟုတ္ပါဘူး၊ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္အားလံုးနဲ႔ ျဖစ္ေနၾကတာပါလို႔ ကမၻာကို လွည့္စားခ်င္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ကုလားေတြက ကမန္ကိုပါ ျပႆနာထဲပါလာေအာင္ ဆြဲသြင္းေနတယ္။ ၈၈-ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ကိုျမေအးစကားကို ငွားယူေျပာရရင္ “ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕အေရးကို အစၥလာမ္ဘာသာအေရး ျဖစ္လာေအာင္ ဖန္တီးေနၾကတာပါ”လို႔ ေျပာခ်င္တယ္။
ကမန္ဆိုတာက အစၥလာမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္တာကလြဲလို႔ ရခိုင္လိုေျပာၿပီး၊ ရခိုင္လိုေနၾကသူေတြ၊ ကုလားစကား(ဘဂၤလီစကား)လည့္ မတတ္ၾကဘူး။ ကုလားစာတတ္ဖို႔ကအေ၀းႀကီး၊ ကုလားေတြဟာ သူတို႔ထက္ နိမ့္က်တဲ့လူမ်ိဳးေတြလို႔ သတ္မွတ္ၿပီး ကုလားနဲ႔သားေပး သမီးယူလည့္ မလုပ္ခဲ့ၾကဘူး၊ ရခိုင္ေတြနဲ႔ပဲ ရင္းႏွီးခင္မင္စြာနဲ႔ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကတယ္။

တရုပ္ေခါင္းေဆာင္သစ္အတြက္ စိန္ေခၚမႈမ်ား Aung Moe Win

တရုပ္ေခါင္းေဆာင္သစ္အတြက္ စိန္ေခၚမႈမ်ား

Aung Moe Win

အေမရိကန္ၿပည္ေထာင္စုမွာ သမၼတေရြးေကာက္ပြဲစတင္ေတာ့မွာၿဖစ္သလို၊ တရုပ္ၿပည္မွာလည္း ေခါင္းေဆာင္သစ္တေယာက္ကို လြႊဲေၿပာင္းရေတာ့မယ္။
၁၈ ႀကိမ္ေၿမာက္တရုပ္ၿပည္ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီညီလာခံဟာ ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးကို မၿဖစ္မေနလုပ္ရေတာ့မယ္ လို႔ အႀကံေပးႀကတယ္။

လြတ္လပ္တဲ့အာရွအသံရဲ႕ ႏိုဝင္ဘာ (၁) ရက္ေန႔၊ ႀကာသာပေတးေန႔ညပိုင္းမွာ တင္ဆက္ခဲ့တဲ့ေဆာင္းပါးေလးပါ။


ေသာတရွင္မ်ားခင္ဗ်ား
တရုပ္ၿပည္ ရွန္ဆီေဒသ ဆီက ယင္အန္းေတာင္တန္း နဲ႔ ယင္အန္းစာေပေဆြးေႏြးပြဲအေႀကာင္းကို ဖတ္ဖူးမိႀကပါလိမ့္မယ္။
ကြန္ၿမဴနစ္ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ ဗဟိုအၿဖစ္လူသိမ်ားခဲ့တဲ့ ယင္အန္းေတာင္တန္းႀကီးေပၚမွာ လယ္သမားေတြရဲ႕ဘဝကို ၿခယ္မႈန္းေလ့ရိွတဲ့ ဆိုရွယ္လစ္သရုပ္မွန္စာေပေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔အတြက္ တရုပ္ကြန္ၿမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ စိတ္ကူးဥာဏ္ကြန္႔ၿမဴးခဲ့ႀကသလို၊ ေတာ္လွန္ေရးဒီေရကိုဆက္လက္သယ္ေဆာင္မဲ့ တပ္နီလူငယ္မ်ားအတြက္ လက္ေတြ႔ကြင္းဆင္းရာေနရတခုလည္းၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
နာမည္ေက်ာ္ စာေရးဆရာတဦးၿဖစ္သူ အက္ဂါစႏိုး အပါအဝင္ အေနာက္တိုင္းသတင္းစာဆရာေတြ၊ စာေရးဆရာေတြလည္း ယင္အန္းေတာင္တန္းႀကီးကို အနီေရာင္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးအၿဖစ္ ေခၚဆိုခဲ့ဘူးပါတယ္။ တရုပ္ေတာ္လွန္ေရးကို ဂုဏ္ယူေလ့ရိွတဲ့ လက္ရိွအစိုးရေခါင္းေဆာင္ပိုင္းကလည္း ယင္အန္းၿမိဳ႕ေတာ္ထဲမွာ ေတာ္လွန္ေ၇းအထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အဦႀကီးတခုအတြက္ ေဒၚလာသန္းေပါင္း (၈၀) ေက်ာ္ဖိုး အကုန္အက်ခံေဆာက္ခဲ့သလို၊ လာေရာက္လည္ပတ္သူေတြကလည္း ယခင္ႏွစ္ေတြထက္ သံုးဆေလာက္မ်ားလာခဲ့ပါတယ္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ တႏွစ္ထဲမွာတင္ ကမၻာလွည့္ခရီးသြား သန္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္အလည္ေရာက္ခဲ့တာေႀကာင့္ ၁.၇ ဘီလွ်ံေက်ာ္ ဝင္ေငြရရိွခဲ့ပါတယ္။
တခါတံုးကေတာ့ ဒီေတာင္တန္းႀကီးေပၚက ေအးစက္ေနတဲ့ ဂူေတြထဲမွာ ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြ ပုန္းေအာင္းခဲ့ႀကၿပီး၊ ဖံုတက္ေနတဲ့စားပြဲေတြေပၚမွာ အဖိႏွိပ္ခံလယ္သမားေတြအတြက္ ကဗ်ာ၊ ဝတၳဳတိုေတြေရးခဲ့ႀကတယ္။ ၿပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီ ဆိုတဲ့ စာတမ္းႀကီးကို ခ်ိတ္ဆြဲခဲ့ႀကတယ္။ ဥကၠ႒ႀကီး ေမာ္စီတံုး ကိုယ္တိုင္ ပါတီစံုဒီမုိကေရစီ စံနစ္က်င့္သံုးဖို႔ ေၿပာဆိုခဲ့ေပမဲ့ သူ အာဏာရလာတဲ့အခါက်ေတာ့ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီဟာ ဆန္႔က်င္ဘက္လမ္းေႀကာင္းကိုု ေၿပာင္းလဲသြားေနၿပီ ဆိုတာ သတိထားခဲ့မိတယ္။တကယ္ေတာ့ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီဟာ လယ္သမားထု၊ အလုပ္သမားထုကို ကိုယ္စားၿပဳတယ္ လို႔ေၿပာေနခဲ့ေပမဲ့ သူတို႔ အုပ္စိုးတဲ့ ၆၃ ႏွစ္အတြင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ ယင္အန္းေဒသက လယ္သမားေတြရဲ႕ လူေနမႈအဆင့္အတန္းကေတာ့ ဘာမွမေၿပာင္းလဲခဲ့ဘူး။
ဆယ္စုႏွစ္ ငါးခုေၿခာက္ခုေလာက္ေက်ာ္လြန္လာခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ တရုပ္ေတာ္လွန္ေရးမွာ အဓိက အင္အားစုတရပ္ၿဖစ္တဲ့ လယ္သမားေတြဟာ ကြန္ၿမဴနစ္ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ အသီးအပြင့္ကို သံသယရိွလာခဲ့ႀကပါတယ္။ လယ္သမား၊ အလုပ္သမားထုရဲ႕ ဘဝေတြကို ပံုေဖၚေရးသားရမယ္ ဆိုတဲ့ ဆိုရွယ္လစ္ေရးေႀကြးေႀကာ္သံေတြအစား သူတို႔ရဲ႕ လယ္ယာေၿမေတြကို ဘူဒိုဇာ နဲ႔ ထိုးမဲ့ သူေတြသာ ေရာက္ရွိလို႕လာခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ တႏွစ္ထဲမွာတင္ လယ္သမားဆႏၵၿပပြဲေတြနဲ႔ ရုန္းရင္းဆန္ခပ္ၿဖစ္ပြားမႈေပါင္း တသိန္း ရွစ္ေသာင္းေက်ာ္ရိွခဲ့တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ေတာ္လွန္ေရးရဲ႕ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္က ဒီမိုကေရစီ နဲ႔ လြတ္လပ္မႈဗ်။ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီဟာ ၿခစားအက်င့္ပ်က္မႈ နဲ႔ ဇိမ္ခံမႈေတြကို ဆန္႔က်င္ရမယ္ ဆိုတဲ့ ေႀကြးေႀကာ္သံေတြနဲ႔ ဂုဏ္ယူခဲ့ႀကတယ္။ ခုေတာ့ ပါတီေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ တခါတံုးက ကြန္ၿမဴနစ္ေတြ ဆန္႔က်င္ခဲ့ႀကတဲ့ လူတန္းစားေတြအတိုင္းေနထိုင္လာႀကတယ္။ အေဖက အင္ပါယာဘုရင္မင္းၿမတ္ၿဖစ္တဲ့အခါ၊ သားေတာ္ေမာင္ကလည္း တခ်ိန္မွာ အလိုလို မင္းၿဖစ္လာ၊ ရာထူးရလာတဲ့ အၿဖစ္လိုမ်ိဳးၿဖစ္လာတယ္။ ပါတီေခါင္းေဆာင္ပိုင္းေတြဟာ ခရိုနီေတြနဲ႔ေပါင္း၊ ခ်မ္းသာစီးပြားၿဖစ္ႀကၿပီး၊ သူတို႔ရဲ႕ ႀသဇာစက္ဝိုင္းေတြကို တၿဖည္းၿဖည္းခ်ဲ႕ထြင္လာခဲ့တယ္။ ဒါဟာ တရုပ္ပံုစံဆိုရွယ္လစ္ စံနစ္ဆိုရင္ေတာ့ အင္မတန္မွားယြင္းတဲ့ စံနစ္ပဲၿဖစ္မယ္။ တကယ္ေတာ့ ငါ့မွာ အာဏာပါဝါရိွရမယ္။ ငါဟာ အရာရိွၿဖစ္ရမယ္။ ဒါမွ ဥပေဒမဲ့ လုပ္ရပ္ေတြကို လုပ္လို႔ရမယ္ ဆိုတဲ့အေတြးအေခၚေတြပါဗ်ာ။
တကယ္ေတာ့ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ တရုပ္ၿပည္ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္သစ္အၿဖစ္လႊဲေၿပာင္းတာဝန္ယူမဲ့သူအတြက္ေတာ့ လမ္းဆံုလမ္းခြတခုၿဖစ္သလို၊ စိန္ေခၚမႈေတြကလည္း ေစာင့္ႀကိဳေနပါတယ္။ ၿပည္သူေတြဟာ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေရြးခ်ယ္မႈ နဲ႔ တိုက္ရိုက္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြကို လိုခ်င္ေနခဲ့ႀကပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ေက်းရြာေတြမွာဆိုရင္ ေၿမပိုင္ရွင္ေခတ္ထက္ ဆိုးတယ္ေလ။ ေၿမပိုင္ရွင္ေခတ္တံုးက ေၿမရွင္ေႀကြးရွင္ကိုပဲေႀကာက္ရတယ္။ အခုေတာ့ ၁၀ ေယာက္ေလာက္ေႀကာက္ေနရတယ္။ ပါတီေခါင္းေဆာင္၊ လယ္ယာေကာင္စီ၊ ေဒသအႀကီးအကဲ၊ ရံုးဝန္ထမ္္း -- အစံုပါပဲဗ်ာ။ ဒါေႀကာင့္ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ခံစားခ်က္ကို ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီကြန္ဂယက္ထဲမွာ ေၿပာႏိုင္မဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ကို က်ေနာ္တို႔ဘာသာေရြးခ်ယ္ခ်င္တယ္။ တိုက္ရိုက္ဒီမိုကေရစီကို ေတာင္းေနတာေပါ့။
တရုပ္ၿပည္ႀကီးရဲ႕ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏႈန္းဟာ ေႏွးေကြးလာခဲ့သလို၊ ကြန္ၿမဴနစ္ပါတီအတြင္းမွာလည္း ၿပဳၿပင္ေၿပာင္းလဲေရးကို တြန္းအားေပးေနတဲ့ အသံေတြက ပိုၿပီးညံေနခဲ့ပါတယ္။ ပါတီတြင္းမွာလည္း အရႈပ္ေတာ္ပံုေတြက တခုၿပီးတခုေပၚေနခဲ့တယ္။
တရုပ္ၿပည္ႀကီးဟာ ၿမိဳ႔ၿပဖြံ႕ၿဖိဳးေရး၊ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးေတြေအာက္မွာ အလ်င္အၿမန္တိုးတက္ခဲ့ေပမဲ့ ဆင္းရဲခ်မ္းသာကြာဟမႈႏႈန္းကလည္း ေႀကာက္ခမန္းလိလိ ၿမင့္တက္ခဲ့ပါတယ္။ ၿမိဳ႔ေနလူတန္းစားဟာ ေက်းလက္ေဒသၿပည္သူေတြထက္ ဝင္ေငြ သံုးဆေက်ာ္ရႀကပါတယ္။ ဒါေႀကာင့္လည္း ေက်းလက္ၿပည္သူေတြဟာ သူတို႔ဘဝေတြကို ၿမိဳ႕ေနလူထုနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး မေက်မနပ္ခံစားခဲ့ႀကရပါတယ္။

အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အေၾကာင္း by Ye Min Tun on Monday, October 1, 2012 at 10:00pm ·


အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေပၚေပါက္လာပံု အဆင့္ဆင့္ကို အရင္ကေရးခဲ့ဖူးသူ ရွိမရွိေတာ့ မသိပါ။ ေလာေလာဆယ္ က်ေနာ္ေတာ့ က်ေနာ္ဖတ္ရသမွ် ေရးေပးခ်င္ပါသည္။ ဒါမွသာလွ်င္ မသိေသးသူမ်ားနွင့္ လက္လွမ္း မမွီေသးသူမ်ား ေလ့လာဆည္းပူး နိုင္မည္ဟု ယံုၾကည္မိေသာေၾကာင့္ ကိုယ္သိထားသမွ် ေရးသားေပးလိုပါသည္။

အားလံုး နားလည္ရလြယ္ကူေအာင္ က်ေနာ္အပိုင္း ေလးပိုင္းခဲြျခားတင္ျပပါမည္။

ပထမဆံုးအပို္င္းတြင္ အေမရိကန္နိုင္ငံ ျဖစ္ေပၚလာပံု အေျခခံသမိုင္း အနည္းငယ္ကို သိထားသင့္သည္။ ထိုေၾကာင့္ အနည္းငယ္တင္ျပပါမည္။ သို႔မွသာ အဆင့္ဆင့္ကို ခ်ိတ္ဆက္မိကာ နားလည္ သေဘာေပါက္လြယ္ေပမည္။

ဒုတိအပိုင္းအေနျဖင့္ အေမရိကန္နိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးအၾကိဳနွင့္ လြတ္လပ္ေရးကို တင္ျပပါမည္။ လြတ္လပ္ေရးအၾကိဳ ကာလတြင္ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို စတင္ေရးဆဲြေနသည့္ အေထာက္ထားမ်ားကို တင္ျပပါမည္။

တတိယအပိုင္းတြင္ လြတ္လပ္ေရးရျပီးေနာက္ ဆက္လက္ေရးဆဲြသြားေသာ ဖဲြ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒနွင့္ အေမရိကန္ျပည္တြင္းစစ္ကာလ အေၾကာင္းတင္ျပပါမည္။
ေနာက္ဆံုးအပိုင္းတြင္ ျပည္တြင္းစစ္အျပီးကာလနွင့္ လူျဖဴ လူမည္းလႈပ္ရွားမႈ၊ ျပင္ဆင္ေရးဆဲြေသာ ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုတင္ျပပါမည္။ ထိုအပိုင္းတြင္ မ်က္ေမွာက္ကာလအပိုင္းမ်ားကို ထည့္သြင္းတင္ျပသြားပါမည္။

အဓိကေလ့လာခ်င္ေသာ က်ေနာ့္ညီငယ္ညီမငယ္မ်ားနွင့္ အေ၀းကခ်စ္လွစြာေသာ မိတ္ေဆြမ်ား အတြက္ က်ေနာ္ၾကိဳးစား တင္ျပျခင္းတာျဖစ္ျပီး။ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ အလံုးစံု ကၽြမ္းက်င္သူ မဟုတ္ေသးပါ။ သို႔ေသာ္ အမွားကင္းစင္နိုင္ေအာင္ အထူးၾကိဳးစားပါမည္။  အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏  သကၠသိုလ္သင္ရိုးတန္းမ်ားကို သမိုင္းအေထာက္ထား အသံုးျပဳျပီး တင္ျပမည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အက်ိဳးရွိမည္လို႔ ေမ်ာ္လင့္စြာျဖင့္ က်ေနာ့္၏ နည္းပါးလွေသာအခ်ိန္ထဲမွ ၾကိဳးစားေရးပါမည္။


အေမရိကတိုက္နဲ႔ လူနီမ်ား


အေမရိကတိုက္ကို စြန္႕ဦးရွာေဖြသူ ကိုလံဘတ္(Christopher Columbus) ၁၄၉၂ ေအာက္တိုဘာလ ၁၂ ရက္ေန႔မွာ ရွာေဖြေတြ႕ရွိခဲ့သည္။ အျခားအျငင္းပြါးမႈျဖစ္ေသာ တရုတ္လူမ်ိဳး စြန္႔ဦးရွာေဖြသူ ေတြ႕ရွိသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ကို တရား၀င္ျပဌာန္းမႈ မရွိေသးသည့္အတြက္ ထည့္မေရးလိုပါ။ မူလေနထိုင္သူ လူနီမ်ားကို Red Indian လို႔ ကိုလံဘတ္ အမည္ေပးသြားသျဖင့္ မူလဌာေနလူမ်ိဳးစုကို Red Indian လို႔လူသိမ်ားၾကသည္။ သမိုင္းပါေမာကၡေတြ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ ဟာသအတိုင္းဆိုရင္ ကိုလံဘတ္က အိႏိၵယတိုက္ကို ရွာရင္း အေမရိကားတိုက္ကို ေရာက္လာေတာ့ ခပ္တည္တည္နွင့္ ေရာၾကိတ္ျပီး Red Indian လို႔ခ်သြားတာကြ လို႔ေနာက္ေျပာင္ေလ့ရွိသည္။