Tuesday, October 30, 2012

ျပည္ေထာင္စု စစ္စစ္မူကို လက္ခံၾကၿပီဆိုရင္ ေရႊျပည္ေတာ္ ေမွ်ာ္တိုင္း မေ၀းေတာ့ပါၿပီ (ေမာင္၀ံသ) by Maung Wuntha on Tuesday, October 30, 2012 at 6:29am ·


ယခုအပတ္ထုတ္ ျပည္သူ႕ေခတ္ဂ်ာနယ္ပါ ေမာင္၀ံသ ေျပာခ်င္လြန္းလို႕ေဆာင္းပါး။

အခုေလာေလာဆယ္မွာ ]အဆိုးထဲက အေကာင္း}ဆိုသလို တစ္ဖက္မွာ ေသမိန္႕က်ေရာဂါတစ္ခုအျဖစ္ အမ်ားနားလည္ထားၾကတဲ့ ကင္ဆာေရာဂါနဲ႕ စစ္ပြဲဆင္ႏႊဲေနရေပမယ့္ အျခားတစ္ဖက္မွာေတာ့ အရင္ကနဲ႕စာရင္ အခ်ိန္ပိုရသလိုျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ စာေတြ ပိုျပီး ဖတ္ျဖစ္ေနတယ္ဗ်။ အထူးသျဖင့္ ဒီကေန႕ စာဖတ္သူအမ်ားစုကို သူ႕ထက္ငါေကာင္း အျပိဳင္အဆိုင္ စည္းရုံးဆဲြေဆာင္ေနၾကတဲ့ ဂ်ာနယ္ ေတြကို ပိုျပီးေတာ့လည္း မ်ားမ်ား၊ ပိုျပီးေတာ့လည္း စူးစူးနစ္နစ္ ဖတ္ျဖစ္ေနမိတယ္ဗ်ာ။

ဦးခြန္ထြန္းဦးရဲ႕ စကား
    အခုရက္ပိုင္းအတြင္း ဖတ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဂ်ာနယ္ပါ သတင္း ေဆာင္းပါး ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းခန္းေတြထဲက ကြၽန္ေတာ့္အာရုံမွာ လာျငိ တာေတြထဲက တစ္ခုကေတာ့ ႊ့န လသငခန ဂ်ာနယ္ထဲက ရွမ္းအမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ဥကဌ ဦးခြန္ထြန္းဦးရဲ႕စကား တစ္ခြန္း ျဖစ္တယ္ဗ်။ ဂ်ာနယ္ထဲမွာပါတဲ့ သူ႕စကားက ဒီလိုဗ်ာ။ ]]လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ရက္ေလာက္က သမတရုံး ၀န္ၾကီး ဦးေအာင္မင္းက ဖက္ဒရယ္ဆိုတာ ျပည္ေထာင္စုမူ လို႕ လက္ခံလာသလို ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ၊ သတင္းဂ်ာနယ္ေတြမွာလည္း ဖယ္ဒရယ္စနစ္နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ခြဲထြက္ေရးမဟုတ္ဆိုတာကို က်ယ္က်ယ္ ျပန္႕ျပန္႕ သိရွိလာတယ္။ အဘိုး၊ အေဖနဲ႕ အန္ကယ္ကိုယ္တိုင္ ေထာင္က်ခံျပီး ဖယ္ဒရယ္ကို နားလည္လက္ခံလာေအာင္ ၾကိဳးပမ္းရက်ိဳးနပ္တယ္}}လို႕ ေျပာလိုက္တာဗ်။

ခြဲထြက္ေရးမူအျမင္ကို စြန္႕လႊတ္လိုက္ၿပီလား
    အားလုံးသိၾကတဲ့အတိုင္း ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအရ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႕ တက္လာတဲ့  အစိုးရလက္ထက္မွာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားနဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိေရးအတြက္ အစုိးရကို ကိုယ္ စားျပဳျပီး စြမ္းစြမ္းတမံ ၾကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ယခင္ မီးရထား ၀န္ၾကီး၊ ယခု သမတရုံး၀န္ၾကီး ဦးေအာင္မင္းဟာ ယခင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္က တိုင္းမွဴးအဆင့္အထိ တာ၀န္ယူခဲ့ဖူးတဲ့ စစ္အရာရွိ ေဟာင္းၾကီးတစ္ဦး ျဖစ္တယ္ဗ်။ အဲဒီေတာ့ ဦးခြန္ထြန္းဦးစကားအရ ဖယ္ဒရယ္မူကို ခြဲထြက္ေရးမူအျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေလာက္ သေဘာထားလာခဲ့ၾကတဲ့ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေတြရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ရက္ေလာက္ကမွ အဲဒီအျမင္ကို စြန္႕လႊတ္လိုက္တဲ့ သေဘာလို႕ ယူဆရမွာ ျဖစ္တယ္ဗ်။

အဓိက အေၾကာင္းျပခ်က္ႀကီး
    ဖယ္ဒရယ္မူဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႕ႏုိင္ငံရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ တစ္ဆစ္ခ်ဳိး ေကြ႕သြားခဲ့တဲ့ဇာတ္လမ္းမွာ အဓိက အေၾကာင္းျပခ်က္ၾကီး ျဖစ္ခဲ့တယ္ဗ်။ အေၾကာင္းကေတာ့ ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေျမျမွဳပ္ သျဂၤိဳဟ္၊ သူ႕အေခၚ ဆိုရွယ္လစ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္၊ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုၾကီး အေခၚ ဆုိရွယ္လစ္အေရျခဳံတစ္ပါတီအာဏာရွင္စနစ္ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္း ထူေထာင္ရာမွာ သူ အဓိက ေပးခဲ့တဲ့အေၾကာင္းျပ ခ်က္က အဲဒီဖယ္ဒရယ္မူ ျဖစ္တယ္ဗ်။ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒထဲမွာ ထည့္သြင္း ထားတဲ့ ခြဲထြက္ခြင့္ တစ္နည္း ဖယ္ဒရယ္မူကို အေၾကာင္း ျပဳျပီး ျပည္နယ္ တစ္ခုက ခြဲထြက္ဖို႕ ၾကံစည္ၾကိဳးပမ္းလာတာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုၾကီး မျပိဳကြဲသြားရေလေအာင္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို တပ္မေတာ္က ရယူ ထိန္းသိမ္းလိုက္တာျဖစ္တယ္လို႕ အဲဒီတုန္းက ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး ေန၀င္းက တိုင္းျပည္ကို  အသိေပး ေၾကညာခဲ့တာျဖစ္တယ္ဗ်။
အႀကံရက်ပ္ေနတုန္းမွာ
    ရွစ္ဆယ့္ရွစ္အေရးေတာ္ပုံကာလအတြင္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ ျပန္႕ ထြက္ေပၚလာတဲ့သတင္းတစ္ခုမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းဟာ အာဏာသိမ္းတဲ့ကိစ(ပထစအစိုးရေခါင္းေဆာင္ေေတြနဲ႕ ရွမ္းေစာ္ဘြား အမ်ားစုကို ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းတဲ့ကိစ)ျပီးတဲ့ေနာက္ တပ္မေတာ္က ဘာေၾကာင့္ အာဏာသိမ္းရတယ္ဆိုတာ တိုင္းျပည္ကို တရား၀င္ အသိေပးေၾကညာဖို႕ အၾကံရက်ပ္ေနတုန္း သူ႕လက္ေထာက္ စစ္ဗိုလ္ၾကီး တစ္ဦးက ေၾကညာခ်က္တစ္ေစာင္ ေရးယူလာတယ္။ အဲဒီေၾကညာခ်က္ ထဲမွာ ဖယ္ဒရယ္မူေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုၾကီး ျပိဳကြဲရေတာ့မယ္ အႏရာယ္ရွိလာတဲ့အတြက္ အာဏာသိမ္းရတယ္လို႕ ေရးထားတယ္။ အဲဒါကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းက ဖတ္ၾကည့္ျပီး ]]ေအး ေကာင္းတယ္၊ အဲဒီအတိုင္း ေရဒီယိုက အသံလႊင့္ ေၾကညာလိုက္}}လို႕ ေျပာခဲ့တယ္လို႕ ဆိုတယ္။ အဲဒီေဖာ္ျပခ်က္သာ မွန္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးေန၀င္းဟာ ဖယ္ဒရယ္မူေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုၾကီး ျပိဳကြဲမွာကို တကယ္ပဲ စိုးရိမ္ျပီး အာဏာသိမ္းတာမဟုတ္ပဲ သိမ္းခ်င္လို႕ သိမ္းျပီးမွ ဖယ္ဒရယ္မူ နဲ႕ ျပည္ေထာင္စု ျပိဳကြဲမယ့္ အႏရာယ္ဆိုတာကို တမင္သက္သက္ ဆင္ေျခဆင္လက္ ဆင္နားရြက္လုပ္လိုက္တာ ျဖစ္တယ္လို႕ ယူဆရမွာ ျဖစ္တယ္ဗ်။

Sunday, October 28, 2012

ဖက္ေပၚဆူးက်လည္း ဆူးပဲနာ၏။ဆူးေပၚဖက္က်လည္း ဆူးပဲနာ၏ by စာျကည့္တိုက္(ေရႊအိမ္စည္စာေပဒါနျပဳပါသည္) on Saturday, October 27, 2012 at 10:14am ·






ဤပိုစ့္ေခါင္းစီးကိုဖက္ၾကားလိုက္ရေသာ စာဖက္ပရိသတ္သည္ က်ေနာ္ကိုဟာသလူသားတစ္ေယာက္အေနျဖင့္ ရယ္ဖြယ္ျပဳ၍ ရယ္ေပလိမ့္မည္။ ရယ္ေကာင္းလည္ ရယ္ရာ၏။ရယ္ၿပီးေသာ အဆံုးေသာ္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ထင္ေၾကးေပးႏိုင္ပါ၏။အျပစ္ဟုမဆိုသာေသေခ်။အေၾကာင္းကား........          

“ဖက္ေပၚဆူးက်လည္း ဆူးပဲနာ၏။ဆူးေပၚဖက္က်လည္း ဆူးပဲနာ၏” ဟူေသာ သေဘာသက္ေသာ စာေရးသူ၏ ေခါင္းစီးသည္ အရပ္စကား၊အ႐ူးစကား၊ကေလးစကား၊သဘင္သည္မ်ား ေျပာၾကားေသာ စကားအသံုးအႏႈန္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။စစ္စစ္စာဖက္ပရိသတ္ သိထား ခံယူ ထားၾကေသာ ၎စကား၀ါက်ကား--လက္ဦးဆရားမည္ထိုက္စြာ အမိအဘတို႕က မိမိတို႕၏ ခ်စ္လွစြာေသာ သမီးလွကို ေနာက္ဆံုးအေနျဖင့္မာန္ခ်လက္ေလ်ာ့၍ ဆင္ျခင္ေန ထိုင္ ဖို႕ရန္ အဆံုးစြန္ဆံုးမလိုက္ေသာ (တိုတိုျဖင့္ အထိဆံုးျဖစ္ေသာ) စကားပံု တစ္ခုပင္ ျဖစ္ပါသည္။      

မွန္၏။ျပာခ်ပ္ခ်ပ္သေဘာရွိေသာ ဖက္ရြက္သည္ ထက္ခၽြန္ျခင္းသေဘာရွိေသာ ဆူးေပၚသို႕ က်ေရာက္မိပါက ဖက္ရြက္ သာေပါက္ ရံုျဖစ္သည္။ထို႕အတူ ဖက္ရြက္ေပၚသို႕  ဆူးက်ေရာက္မိပါက လည္း ဖက္သာၿပဲရိုးျဖစ္ပါသည္။

စာဖက္ပရိသတ္တို႕သည္လည္း ဤသို႕ သတိထားသိရွိၾကပါ၏။လက္ခံၾကပါ၏။  ပို၍သိရွိခံစားၾကသည္ကား ဤစာပုဒ္စကားပံုသည္ “ေယာက်ၤားႏွင့္မိန္းမတို႕၏ မတူညီပံု၊မတူညီေသာ အခ်င္အရာ၊ တစ္သက္တာ ဘဝ၏ ပ်က္စီးဆံုး႐ႈံးမႈ စသည္တို႕ကို ဥပမာျပဳထားေသာ ေယာကၤ်ားႏွင့္မိန္းမတို႕၏ ပမာျပဳဥပမာစကားပံုဟု လူတို႕သိထားၾကပါသည္။ဤသို႕ လည္ လက္ခံထားၾကပါသည္။       ဥပမာ ဥပေမယ်အရ မိန္းကေလးသည္ ဖက္ရြက္၊ေယာက်ၤားေလးသည္ဆူးဟု ဖက္ မိ မွတ္မိၾကားမိကတည္းကစ၍ ႀကီးႀကီးငယ္ငယ္ရြယ္ရြယ္ လတ္လတ္စိတ္ရွိေသာ လူသားတို႕သည္ မ်က္ရိတ္သမ္းလိုက္မိၾက၏။         မိန္းကေလးသည္ ဖက္၊ ေယာက်ၤားေလးသည္ ဆူးဟုသိၾက လက္ခံၾက၏။ “ဆူေပၚဖက္က်တာ ဖက္ၿပဲ၍ ဖက္ေပၚဆူးက်ကလည္း ဖက္ပဲၿပဲရသည္” ဟူေသာ အဆိုသည္ အေပၚယံ ေရႊမႈံႀကဲအေနျဖင့္(ေလာကအျမင္ျဖင့္)လက္ခံဖြယ္ျဖစ္၍ အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူ ရေသာ္ လည္း တကယ္တမ္း ေစ့ေစ့ငင နက္နက္နဲနဲ(က်မ္းဂံ)ႏွင့္ ႀကံဆႏႈိင္းယွဥ္လိုက္ေသာအခါ ...........                      

Saturday, October 27, 2012

မတရား ပိတ္ပင္တားဆီးထားသည့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုေတြရဲ့ မူလရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ျပန္လည္ေပးအပ္လိုက္လွ်င္ by Ko Baloi on Saturday, October 27, 2012 at 2:16am ·



ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျမန္မာႏိူင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ မိမိတို႔၏ ရပိုင္ခြင့္မ်ားျဖစ္သည့္ တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္
ျပဌါန္းခြင့္မ်ားဆံုးခဲ့ရသည့္အျပင္ လူသားတို႔၏ ရွိသင့္ရွိထိုက္၊ ရသင့္ရထိုက္ေသာ ရပိုင္ခြင့္မ်ားဆံုးရႈံးခဲ့ၾကရ
သည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ မိမိတို႔ ရပိုင္ခြင့္မ်ားျဖစ္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားျပန္လည္ရရွိရန္အတြက္ နည္းလမ္း ေပါင္းစံုအသံုးျပဳကာ   ယေန႔ထက္တိုင္ ေတာင္းဆိုတိုက္ပြဲဝင္လွ်က္ရွိေနသည္။ ထိုသို႔  နည္းလမ္းေပါင္း
စံုျဖင့္   ေတာင္းဆိုဆႏၵျပတိုက္ပြဲဝင္ေနသူမ်ားသည္   တိုင္းတပါးသားမ်ားမဟုတ္ၾကပါ၊ ကြ်ႏူ္ပ္တို႔ရဲ့ ျပည္ေထာင္စု
ဖြား တိုင္းရင္းသားညီအကို ေမာင္ႏွမ စစ္စစ္မ်ားသာျဖစ္ၾကပါသည္။ က်ေနာ္တို႔တေတြဟာ  တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦး ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာအတူတကြ ရွင္တြဲေနထိုင္လာၾကေသာ တိုင္းရင္းသား ညီအကိုေမာင္ႏွမမ်ားျဖစ္ေသာ
ေၾကာင့္  အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားမ်ားမွ တိုင္းရင္းသားညီအကို ေမာင္ႏွမ်ားအေပၚရန္သူၾကီးသဖြယ္သေဘာထား
ကာ ရက္ရက္စက္စက္ ဖိႏွိပ့္ခ်ဳပ္ခ်ယ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈမ်ားမလုပ္သင့္ေပ။

အမွန္တကယ္ဆိုမူ တေျမထဲေန၊ တေရထဲေသာက္သံုးခဲ့ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားတို႔ရဲ့ ရပိုင္ခြင့္အေရးမ်ားကို အုပ္
ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားမ်ားမွ ႏိူင္ထက္စီးနင္းျပဳကာ မတရားဟန္႔တား ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ပိတ္ပင္တားဆီးမႈမျပဳလုပ္သင့္
ေပ။ ၎တို႔ရဲ့ မူလရပိုင္ခြင့္မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ မပ်က္ဆီးဆံုးရႈံးသြားရေလေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားမ်ားမွ ဝိုင္းဝန္းကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေပးရန္လိုအပ္သည့္အျပင္၊ ေအးအတူ ပူအမွ်အတူတကြေနထိုင္ၾကမည့္ တိုင္း
ရင္းသားေတြရဲ့ လိုအပ္တဲ့ အကူညီနဲ႔ နည္းလမ္းေကာင္းမ်ားကို တတ္စြမ္းသည့္ဘက္က တတ္ႏိူင္သေလာက္ ျဖည့္ဆည္းကူညီေဆာင္က်ဥ္းေပးရန္လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မွသာ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစား
မ်ားၾကားမွာ သဟဇာတမွ်တမႈေတြျဖစ္ေပၚလာျပီး စစ္မွန္တဲ့ ေသြးစည္းညီညႊတ္မႈကို ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ အရင္ကအုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားမ်ားကို အထူးေမတၱာရပ္ခံပန္ၾကားလိုသည္မွာ၊ မိမိရဲ့ မွားယြင္းခဲ့တဲ့ လုပ္ရပ္မွားေတြကို ျပဳျပင္ျပီး၊ ယေန႔ေျပာင္းလဲေနေသာ ျမန္မာ့ႏိူင္ငံေရးတြင္ ရုိးရုိးသားသားနဲ႔ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ
လုပ္ငန္းမ်ားကို ပါဝင္ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးေစလိုပါသည္။ ခင္ဗ်ားတို႔မွာရွိတဲ့ေငြမ်ားနဲ႔ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား
ရဲ့ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ေစလိုပါတယ္။ အတင္းအဓမၼ လယ္သိမ္း၊ ယာသိမ္း ေျပာင္းေရြ႕ခိုင္းတဲ့ မတရားစီမံကိန္းေတြ အေကာင္ထည္ေဖာ္ေနတဲ့ အရင္လူေဟာင္း အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူနည္းစုနဲ႔ အသိုင္းအဝိုင္း
ေတြရဲ့လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ လက္ရွိအေျပာင္းလဲကို ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ အစိုးရတစ္ရပ္လံုးဟာ အဲဒီလူနည္းစုေၾကာင့္ အစိုးရရဲ့ ဂုဏ္သိကၡာဟာ အမွန္တကယ္ ထိခိုက္ျငိဳးႏြမ္းေစပါတယ္။ ဒါ့-အျပင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္
ေတြကိုလည္း အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္ေစျပီး၊ အစိုးရရဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြအေပၚကိုလည္း သံသယေတြပိုမိုၾကီးထြားေစပါတယ္။

ယုန္သူငယ္အသဲပိုင္ရွင္ႏွင္ ့ပဲဟင္းစားသူမ်ား / By ဂ်စ္(ပ္)စီ (မယူကမ္း)

လဂၤလီမူဆလင္ေခၚေတာကုလားမ်ား ဗလီထဲမွ အၾကမ္းဖက္ရန္ထြက္လာစဥ္
လဂၤလီမူဆလင္ေခၚေတာကုလားမ်ား ဗလီထဲမွ အၾကမ္းဖက္ရန္ထြက္လာစဥ္
ယခုလက္ရွိျဖစ္ေပၚေနေသာ ရခို္င္ျပည္နယ္ ပဋိပကၡမ်ားမွာ အဏာရူးမ်ားႏွင့္ ေငြမူးမ်ားစခဲ့ၾကေသာ ဇာတ္လမ္းပင္ျဖစ္သည္။ တို္င္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ ရပိုင္ခြင့္ကို ထိန္းခ်ဳပ္လုိ၍ ရန္သူဟုထင္ကာ ရန္သူလိုသေဘာထားၿပီး၊ အရိပ္မည္းႏွင့္ ေငြထုပ္ထမ္းလာသူကို ႀကိဳဆိုကာ ေႁမြေပြးကို ခါးပိုက္ပိုက္ခဲ့ၾကသည္။ အစကေတာ့ ေငြကိုသာျမင္၍ ေႁမြကိုမျမင္ခဲ့ၾကေပ။ သိ၍သတိေပးသူမ်ားကိုလည္း မနာလုိသူမ်ားအျဖစ္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ျပႆနာျဖစ္လာေသာအခါတြင္ကား ေျခမကိုင္မိလက္မကိုင္မိ သနားစရာအတိ အသြင္သို႔ေရာက္သြားသည္။ သူမ်ားကိုလႊဲေပးလိုက္ရမည္ကိုလည္း စိုးသည္၊ အခြင့္ထူးခံလုိစိတ္ကလည္း မေပ်ာက္ေသး၊ တဖက္ကေငြထုပ္ႀကီးကို လည္းမ်က္စိထဲက မထြက္၊ တစ္ဖက္ကလဲ ၿခိမ္းေျခာက္ေနၿပီ။ ကဲ ဘာဆက္လုပ္ၾကမလဲ…….။
ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီး ဦးခင္ရီက ရိုဟင္ဂ်ာသည္ ျမန္မာတိုင္း ရင္းသားမဟုတ္ ဟု ေၾကျငာၿပီးေနာက္မၾကာမီ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ ပဋိပကၡျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ျဖစ္လာရျခင္းမွာ ဘဂၤလီေခၚေတာတို႔၏ ရခုိင္ျပည္နယ္အား (ေသြးေႏွာျခင္းႏွင့္ ပါတီေထာင္ျခင္း စေသာ) အႏုနည္းျဖင့္ သိမ္းပိုက္ၿပီး ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံကာ အစၥလာမ္ (Islam) နုိင္ငံထူေထာင္ေရး မဟာဗ်ဴဟာသည္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ သြားေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ႕နယ္၊ ေက်ာက္နီေမာ္အုပ္စု၊ သေျပေခ်ာင္းရြာမွ မသီတာေထြးအားသတ္ျဖတ္မႈသည္၊ လတ္တေလာျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ယင္းမတို္င္မီ ဘဂၤလီတ႔ုိ၏ မဟာဗ်ဴဟာ အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ ရန္စလုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။

“စာေရးစာဖတ္ ဘာလုပ္ဖို႔”

“စာေရးစာဖတ္ ဘာလုပ္ဖို႔”

အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒႏွင့္ လူမ်ိဳးစံု၀ါဒ

အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒႏွင့္ လူမ်ိဳးစံု၀ါဒ

ေခတ္သစ္ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးပါရာဒိုင္း ပါေမာကၡ ဖူကူယားမား၏ ပို႔ခ်ခ်က္ - ႏွင့္ စာေရးသူ၏အေတြးအခ်ိဳ႕ (ေက်ာ္ဝင္း) by Kyaw Win on Monday, August 27, 2012 at 5:19am ·


ေခတ္သစ္ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးပါရာဒိုင္း
ပါေမာကၡ ဖူကူယားမား၏ ပို႔ခ်ခ်က္ - ႏွင့္
 စာေရးသူ၏အေတြးအခ်ိဳ႕

|ေက်ာ္ဝင္း|


အေျပာင္းအလဲ၏ လတ္တေလာအရသာ

             ျမန္မာျပည္ေျပာင္းပါၿပီ။ ဤအေျပာင္းအလဲကို၊ ျပည္တြင္းျပည္ပရွိ၊ သေဘာထားတင္းမာသူ အခ်ိဳ႕ကပင္၊ သိမွတ္လက္ခံလာၾက ပါၿပီ။ ယခင္ကဆိုလ်င္၊ လူအရွင္လတ္လတ္မဆိုႏွင့္၊ သူတို႔စာေတြကိုပင္၊ မရဲတရဲ မိတ္ဆက္ေနၾကရေသာ၊ ကမာၻသိ ပညာရွင္ေတြ၊ ဝင္လာ မဆဲ၊ တသဲသဲ ရွိလာသည္။ ယခုႏွစ္ပိုင္း ၂၀၁၂ ကိုပဲၾကည့္။ ေထာမတ္က႐ိုသာ၊ မန္မိုဟန္ဆင္း၊ ေပါ(လ)ကိုလီယာ၊ လာရီဒိုင္းမြန္း၊ … အခု ဖရန္စစ္ ဖူကူယားမား …။ အားလံုးမွာ စာေရးသူ ဒိုင္ခံမိတ္ဆက္ေပးေနသည့္ ပညာရွင္ေတြခ်ည္း …။ သူတို႔စာေတြ ဖတ္ရင္း၊ အေဝးက ၾကည္ေမာ ေနရသူအေနႏွင့္ သူတို႔ႏွင့္ေတြ႕ခ်င္ဆံုခ်င္သည္။ ေမးခ်င္ ျမန္းခ်င္သည္။ ၾကားခ်င္ နာခ်င္သည္။ သို႔တေစ၊ ဖိတ္စာမရ၍၊ အကုန္လံုးႏွင့္ေတာ့ ေတြ႕ခြင့္မရ။ သည္တစ္ခါ၊ ဖူကူယားမားကိုေတာ့၊ မဂၤလာျမန္မာ ဇနီးေမာင္ႏွံ ေက်းဇူးေၾကာင့္၊ ေတြ႕ခြင့္ဆံုခြင့္ရသည္။ သူ႕ပို႔ခ်ခ်က္ကို ၾကားနာခြင့္ရသည္။ အရေတာ္ေလစြ။ ေက်းဇူးအထူးပါ မဂၤလာ ျမန္မာ …။

            စာေရးသူေရာက္ေတာ့၊ ခန္းမအျပည့္ ပရိတ္သတ္ေတြေရာက္ႏွင့္ေနၿပီ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက လူငယ္ေတြ။ ပါေမာကၡပို႔ခ်ခ်ိန္ မွာေရာ၊ ေမးျမန္းခြင့္ေပးခ်ိန္မွာေရာ၊ အားတက္ရႊင္လန္း၊ ပညာဆာေလာင္ မ်က္ႏွာေတြကို သတိျပဳမိသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္ဝန္းက်င္၊ ဖူကူယားမား၏ စာေတြကို မိတ္ဆက္ေပးစဥ္က၊ ၾကံဳခဲ့ရေသာ အျဖစ္သနစ္ေတြကို ေတြးမိေတာ့ၿပံဳးရေသးသည္။ လူ႕သမိုင္း၏ အုိင္ဒီအိုလို ဂ်ီတိုက္ပဲြတြင္၊ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒ အေရးနိမ့္သြာျပီ ဆိုေသာ၊ သူ႕ေကာက္ခ်က္ကို တဆင့္ျပန္ေျပာမိ၍၊ လက္ဝဲဆရာေတြက၊ အအုပ္အသင္းဖဲြ႕ ကာ ဝိုင္းတြယ္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕က၊ အေမရိကန္ mouthpiece ဟုစဲြခ်က္တင္ကာ ခၽြန္တြန္းလုပ္ၾကသည္။ ႏုိင္ငံျခားေရာက္ ပညာတတ္ျမန္ မာ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ကဆိုလ်င္ ‘ဖူကူယားမားဆိုတာ၊ အိမ္ျဖဴေတာ္အတြက္ ဆြမ္းႀကီးခံထြက္ေနတဲ့ ဖိုးသူေတာ္ပါ ’ စသျဖင့္ ခပ္ ရမ္းရမ္းမွတ္ခ်က္ျပဳသည္။ အခုေတာ့ အျမင္ေတြေျပာင္းသေလာက္ ေျပာင္းျပီ ထင္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ လူငယ္ေတြ …။ ၂၁ ရာစုေခတ္ တြင္ မိမိတိုင္းျပည္ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးကို မ်က္ႏွာမူသူတိုင္း၊ စစ္ေအးေခတ္ အစြဲေတြ ခဝါခ်ရေတာ့မည္ မဟုတ္ပါသေလာ…။

            လူငယ္ေတြၾကားတြင္၊ လူၾကီးအခ်ိဳ႕ကိုလည္းေတြရရာ၊ ပို၍ပင္အားတက္မိသည္။ ပါတီအဖဲြ႕အစည္း အသီးသီးမွ တာဝန္ရွိသူ မ်ား။ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္မွလည္း ပါသည္။ USDP ၊ NLD ၊ ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီ (ျမန္မာ) ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ား …၊ အေတာ္စံုပါသည္။ စာေရးသူက၊ ႏိုင္ငံေရးသမားဆိုလ်င္၊ အာဏာရပါတီမွျဖစ္ေစ၊ အတိုက္အခံပါတီမ်ားမွျဖစ္ေစ၊ မိမိမလုပ္ႏိုင္ေသာ အလုပ္ေတြကို တာဝန္ယူေနၾကသူမ်ားျဖစ္၍၊ ေလးစားတန္ဖိုးထားသည္။ ယခုပဲြတြင္ သူတို႔ႏွင့္ သိကၽြမ္း ခင္မင္ခြင့္ရ၍ ဝမ္းသာသည္။ ထုိ႔ထက္၊ သူတို႔အားလံုးက၊ ပါေမာကၡ၏ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရးဘာသာရပ္ကို စိတ္ဝင္တစား နားစြင့္ေနၾကသည္ကို ျမင္ရရာ၊ အနာဂတ္အတြက္၊ အမွန္ပင္အားတက္မိသည္။ တစ္ခုပဲ ဝမ္းနည္းမိသည္မွာ၊ ဖူကူယားမား၏ စာေတြကို၊ ပထမဆံုး ဦးေဆာင္မိတ္ဆက္ေပးခဲ့သူ၊ ဆရာႀကီး ေမာင္စူးစမ္းကို မေတြ႕ရျခင္းပင္။ ဆရာမွာ၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ pioneer ဟု စာေရးသူက ခံယူထားသည္။


ေက်ာင္းဆရာ၏ ႐ိုးသားမႈ၊ ပညာရွင္၏ထက္ျမက္မႈ
(ပါေမာကၡ၏ ပို႔ခ်ခ်က္)

            ဖရန္စစ္ ဖူကူယားမားမွာ ဓာတ္ပံုေတြထဲက အတုိင္းပင္။ အရပ္ျပတ္ျပတ္၊ ( ႏိုင္ငံျခားစံခ်ိန္ႏွင့္ဆိုလ်င္ - ပုသည္ ဟူ၍ပင္ ဆုိႏိုင္မည္ထင္သည္။ ) မ်က္ႏွာဝိုင္းဝိုင္း၊ အၿပံဳးခ်ိဳခ်ိဳ။ ပါေမာကၡတို႕၏ အမွတ္အသားေပပဲလားမသိ။ ထိပ္ကေတာ့ အေတာ္ေျပာင္သည္။ အဝတ္အစားမွာလည္း ေတာက္ေတာက္ပပႀကီးမဟုတ္။ ကာကီေရာင္ေဘာင္းဘီတြန္႕တြန္႕ေၾကေၾက။ မိုးျပာေရာင္ရွပ္လက္ရွည္ ခပ္ႏြမ္းႏြမ္း။ ပန္းႏုေဖ်ာ့ေဖ်ာ့လည္စည္းေတာ့ပါသည္။ Lecture စေတာ့မွ အေပၚကုတ္အက်ႌ ထပ္ဝတ္သည္။ စကားေျပာေတာ့လည္း၊ တမင္ဖန္တီးထားေသာ တက္သံက်သံေတြႏွင့္ တက္ေထာင္ေမာင္းနင္းမဟုတ္။ မိုက္ခရိုဖုန္းကုိင္၊ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ေအးေအးသက္သာ ပင္ ေျပာသည္။ သို႔တိုင္၊ ပီသည္၊ ရွင္းသည္၊ စကားလံုးအတိအက်ေရြးခ်ယ္သံုးသည္။ တကယ့္ကို ႐ိုးရွင္းသည့္ ေက်ာင္းဆရာတစ္ေယာက္ ၏ ဟန္ပန္။ သူ၏ ပို႔ခ်ခ်က္တြင္ကား၊ ပညာရွင္တစ္ေယာက္၏ ထက္ျမက္မႈကို၊ အထင္းသားျမင္ေနရသည္။

          သူ႕ပို႕ခ်ခ်က္ေခါင္းစဥ္မွာ၊ “What Is Development” ယေန႔ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းႏွင့္ ခ်ိန္ခါသင့္ အေၾကာင္းအရာဟု ထင္သည္။ ပထမဆံုး၊ ‘ဖံြ႕ၿဖိဳးေရး’ ဆိုသည္၏ အဓိပၸါယ္ကို ဇီဝေဗဒ ႐ႈေထာင့္မွ စတင္ကာ၊ စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး အဆင့္မ်ားထိ ႐ွင္းလင္း ဖြင့္ဆိုျပသည္။ ေနာက္- ဖံြ႕ၿဖိဳးေရး၏ မ်က္ႏွာစာမ်ားကို ယခုလို ခင္းျပသည္။ ပံု (၁) ကိုၾကည့္ရန္။


Friday, October 26, 2012

သန္းေခါင္စာရင္း နဲ႔ လူမ်ဳိးသတ္မွတ္ေရးျပႆနာ by ဂါ မဏိ on Friday, October 26, 2012 at 5:20pm ·

သန္းေခါင္စာရင္း နဲ႔ လူမ်ဳိးသတ္မွတ္ေရးျပႆနာ
by ဂါ မဏိ on Friday, October 26, 2012 at 5:20pm ·
၁ ၃ ၅

နအဖဟာ အရင္အစုိးရအဆက္ဆက္နဲ႔ လမ္းခြဲထြက္လာတာျဖစ္တယ္၊ အရင္အစုိးရေတြထက္သာတယ္လုိ႔ ဝါႂကြားေနေပမဲ့ ဦးႏုအစုိးရလုပ္ခဲ့တဲ့ ကမ႓ာေအးလႈိဏ္ဂူ၊ ေနဝင္းလုပ္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာစာ ေရးရာမွာ တစ္ ခု-တစ္ ေယာက္ စသျဖင့္ သုံးစြဲေရး၊ ေစာေမာင္ထြင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံတုိင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ဳိး၊ ခင္ၫြန္႔ထြင္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာအစ-လူသားအစ ပုံေတာင္ပုံညာက ဆိုတဲ့အယူအဆေတြကုိ ဆက္က်င့္သုံးေနပါတယ္။ အခုေဆာင္းပါးမွာေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ တုိင္းရင္း သား ၁၃၅ မ်ဳိးတကယ္ရွိမရွိကုိ ဆန္းစစ္ေဖာ္ထုတ္သြားပါမယ္။

ပထဆုံး ကခ်င္ လူမ်ဳိးေတြကုိၾကည့္ရင္ နဝတ-နအဖက ကခ်င္ ၁၂ မ်ဳိး လုိ႔ေဖာ္ျပထားရာမွာ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး ထဲက ေဆြမ်ဳိးစုကြဲ၊ ဘာသာစကားေလယူေလသိမ္းကြဲေတြကုိ သီးျခားလူမ်ဳိးအျဖစ္ ဇြတ္အတင္းျပထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ကခ်င္ဆုိတဲ့နာမယ္နဲ႔ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး သီးသန္႔ျပထားသလုိ ဂ်င္းေဖာနာမယ္နဲ႔လည္း ျပထားျပန္တယ္။ တကယ္ေတာ့ ကခ်င္ဆုိတာ အားလုံးကုိၿခံဳေခၚတဲ့နာမယ္ျဖစ္မွန္း လူတုိင္းသိေပမဲ့ နအဖဟာ လူမ်ဳိးအေရအတြက္ ေဖာင္းပြေစ ခ်င္လြန္းအားႀကီးလုိ႔ သီးသန္႔လူမ်ဳိးမဟုတ္တာကုိ အဟုတ္ႀကီးလုပ္ထည့္တာျဖစ္တယ္။ နအဖ စာရင္းထဲက ေဂၚရီ၊ ခခူ နဲ႔ ဒူးလန္းတုိ႔ဟာ ဂ်င္းေဖာအႏြယ္ကြဲေတြသာျဖစ္ၿပီး သီးျခားလူမ်ဳိးစုေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ခခူနဲ႔ဒူးလန္း ဆုိရင္ မ်ဳိးႏြယ္ကြဲတခုတည္းကုိဘဲ နာမယ္ႏွစ္မ်ဳိး ေခၚထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ကခ်င္ ၁၂ မ်ဳိးထဲက တမ်ဳိးအျဖစ္ျပထားတဲ့ တ႐ုမ္းနဲ႔ဒေလာင္ ဆုိတာလည္း ရဝမ္ မ်ဳိးကြဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ နအဖေျပာတဲ့ ကခ်င္ ၁၂ မ်ဳိးဟာ လက္ေတြ႔မွာ ၆ မ်ဳိးဘဲျဖစ္ပါတယ္။
နအဖစာရင္း အမွန္စာရင္း
၁ ကခ်င္ ဂ်ိန္းေဖာ၊ မ႐ူ၊ ရဝမ္၊ လရွီ၊ အဇီး ႏွင့္ လီဆူး တုိ႔ကုိ လႊမ္းျခံဳေခၚေဝၚသည့္အမည္
၂ တ႐ုမ္း ရဝမ္မ်ဳိးႏြယ္စု
၃ ဒေလာင္ ရဝမ္မ်ဳိးႏြယ္စု
၄ ဂ်ိန္းေဖာ ၁ ဂ်ိန္းေဖာ (ေဂၚရီ၊ ခခူ၊ ဒူးလန္း ႏွင့္ အျခားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားပါဝင္)
၅ ေဂၚရီ ဂ်ိန္းေဖာမ်ဳိးႏြယ္စု
၆ ခခူ ဂ်ိန္းေဖာမ်ဳိးႏြယ္စု
၇ ဒူးလန္း ဂ်ိန္းေဖာမ်ဳိးႏြယ္စု
၈ မ႐ူ (ေလာ္ေဝၚ) ၂ မ႐ူ
၉ ရဝမ္ ၃ ရဝမ္ သုိ႔မဟုတ္ ႏုံး (ဒေလာင္၊ တ႐ုမ္း ႏွင့္ အျခားမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားပါဝင္)
၁ဝ လရွီ (လခ်ိတ္) ၄ လရွီ
၁၁ အဇီး ၅ အဇီး သုိ႔မဟုတ္ ဇုိင္ဝါး
၁၂ လီဆူး ၆ လီဆူး သုိ႔မဟုတ္ ေယာယင္ သုိ႔မဟုတ္ လီေရွာ
၁၂ စုစုေပါင္း ၆ စုစုေပါင္း

Thursday, October 25, 2012

တ႐ုတ္နဲ႔ ဆက္ဆံေရးကိစၥ ေျပာရေပဦးမယ္ (ေျပာခ်င္လြန္းလို႔-ေမာင္၀ံသ) by ျပည္သူ႔ေခတ္ on Tuesday, September 25, 2012 at 4:01am ·


အိမ္နီးခ်င္းကို   ေရြးလို႔ မရ
ေဆြမ်ဳိးဆိုတာ မေခၚရင္ရေပမယ့္ မေတာ္ခ်င္လို႔ေတာ့ မရဘူးဆိုသလို ကမၻာမွာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ ဆိုတာလည္း ေရြးလို႔ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူးဗ်။ ကိုယ့္အိမ္နီးခ်င္း ေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မျဖစ္မေန မိတ္၀တ္မပ်က္ ဆက္ဆံရမွာပဲ ျဖစ္တယ္ဗ်ာ။ သိပ္ဆိုးတဲ့ အိမ္နီးခ်င္း ဆိုရင္ေတာ့ အဆက္အဆံ မလုပ္ဘဲ ကိုယ့္ၿခံစည္း႐ိုးကို ကိုယ္လုံၿခံဳေအာင္ ပိတ္ဆို႔ထားဖို႔ပဲ ရွိတယ္ဗ်။  ဒါေပမဲ့ ကိုယ့္ထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ အင္အား ပိုမို ႀကီးထြားတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံနဲ႔ ဆက္ဆံရတဲ့ ႏိုင္ငံငယ္တစ္ခုရဲ႕ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္ေတြ အေနနဲ႔ကေတာ့ အင္မတန္ကို ပါးပါးနပ္နပ္နဲ႔ သတိတမန္ ၪာဏ္ေျမကတုတ္ လုပ္ၾကဖို႔ေတာ့ လိုသေပါ့ဗ်ာ။ ေရတိုအက်ဳိးထက္ ေရရွည္အက်ဳိးကို ၾကည့္ၿပီး  ေလွ်ာ့တန္ေလွ်ာ့ တင္းတန္တင္း နည္းပရိယာယ္ ႂကြယ္၀စြာနဲ႔ ဆက္ဆံခဲ့ၾကတဲ့ အိမ္နီးခ်င္း ဒစ္ပလိုေမစီေတြကို နမူနာ ယူႏိုင္ၾကမယ္ ထင္တယ္ဗ်။

အမ်ဳိးသားေရး သတိနဲ႔   ဆင္ျခင္
ျမန္မာျပည္သူမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြား႐ႈေထာင့္က ရပ္တည္ၿပီး ဧရာ၀တီျမစ္ဆံု ေရကာတာ စီမံကိန္းကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးက မိမိရဲ႕ ရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ဆက္မလုပ္ေစဖို႔ ရပ္ဆိုင္းခဲ့တာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္သြားၿပီးတဲ့ေနာက္ မေန႔တစ္ေန႔က သတင္းတစ္ခု ၾကားလိုက္တယ္ဗ်ာ။ ျမစ္ဆုံ စီမံကိန္းကို ရပ္ဆိုင္းထားတာတဲ့။ ဖ်က္သိမ္းပစ္တာ မဟုတ္ဘူးတဲ့။ ကၽြန္ေတာ့္ဗ်ာ၊ နားရင္းပါးရင္းေတြ ထူပူသြားမိပါတယ္။ လက္သီးကို က်စ္က်စ္ ဆုပ္လိုက္မိပါတယ္။ တယ္ ခံရခက္ပါလားဗ်။ ဟိုတေလာကလည္း အသားထဲက ေလာက္တစ္ေယာက္က ေျပာလိုက္ေသးတယ္ မဟုတ္လား။  ျမစ္ဆုံ စီမံကိန္းကို တိုင္းျပည္အက်ိဳးအတြက္ ဆက္လုပ္ရမယ္တဲ့ဗ်ာ။

အင္ဒိုခ်ဳိင္းနား  ေဒသ
သည္အေၾကာင္းေတြ ျပန္လွန္ စဥ္းစားရင္း ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ့္ေဒသ အေၾကာင္း သုံးသပ္မိတယ္ဗ်။
        အခု အေရွ႕ေတာင္ အာရွေဒသလို႔ ေခၚေခၚေနၾကတဲ့  ေဒသႀကီးတစ္ခု လံုးကို တစ္ခ်ိန္က သမုိင္းပညာရွင္ေတြက အင္ဒိုခ်ဳိင္းနားေဒသကို ေခၚေ၀ၚ ခဲ့ၾကတာ အားလုံး အသိပါ။  ႏိုင္ငံ အက်ယ္အ၀န္း ပမာဏအရေရာ၊ လူဦးေရအရေရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အစဥ္အလာအရပါ အင္မတန္မွ ႀကီးမား ရင့္ေညာင္း ခိုင္မာလွတဲ့ အိႏ္ၵိယနဲ႔ တ႐ုတ္ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံႀကီး ႏွစ္ခုၾကားမွာ တည္ရွိေနတာေၾကာင့္ ပထ၀ီသေဘာအရ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ထင္းခနဲ လင္းခနဲ ျဖစ္သြားေအာင္ Indochina လို႔ ေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကတာ ျဖစ္တယ္ဗ်။

လားဟူလူမ်ဳိး မူရင္း.. ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း


လားဟူလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ရွမ္းျပည္နယ္အေ႐ွ႕ပိုင္း တာေကာ္မွစ၍ က်ဳိင္းတံုနယ္ အေ႐ွ႕ဖ်ားတိုင္ေအာင္ ခရီးလမ္းတေလွ်ာက္ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾက၍ လိုလို အုပ္စုခဲြတြင္ ပါ၀င္ၾကသည္။ လားဟူလူမ်ဳိးစုတုိ႔တြင္ လားဟူနႏွင့္ လားဟူ႐ွီဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပီးလွ်င္ ႐ွမ္းမ်ားကမူ ယင္းတို႔ကို မူဆိုးဟု ေခၚၾကသည္။ ဤသို႔ေခၚျခင္းကို လားဟူတို႔က မႏွစ္သက္ၾကဘဲ ယင္းတို႔အခ်င္းခ်င္းသည္ တဦးကိုတဦး လ
ားဟူ ဟုသာ ေခၚၾကသည္။ ေ႐ွးအခါက လားဟူတို႔သည္ သံလြင္ျမစ္ေျမာက္ဖ်ား အရပ္ေဒသတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾက၍ ယခုအခါ မိုင္းဆတ္၊ မိုင္းပန္ႏွင့္ က်ဳိင္းတံု အနီးတ၀ိုက္ ေက်းရြာမ်ားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔ေရာက္ရွိလာၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ နတ္ကို လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကိုးကြယ္သည္ဟူ၍ မရွိခဲ့ေခ်။ ေနာင္ပြင့္မည့္ ဘုရားကို ေမွ်ာ္ေန ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ အိမ္ဦးခန္းတြင္ ဘုရားစင္ကို နတ္စင္ကဲ့သို႔ ထားရွိၾကသည္။ ယင္းတို႔ လူဦးေရ ၁၀ပံု ကိုးပံုမွာ ဗုဒၶ၀ါဒီမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ထားျပီး ထင္ထင္ရွားရွား ကိုးကြယ္ျခင္း မရွိၾကေခ်။ အခ်ဳိ႔မွာ ခရစ္ယန္၀ါဒီမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ လယ္ယာလုပ္ျခင္းထက္ ေတာင္ယာခုတ္ အလုပ္မ်ဳိးကိုသာ အားထား၍ လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ေတာင္ယာပဲခင္းမွ ေပၚဦးေပၚဖ်ား ျဖစ္သည့္ သစ္သီး၀လံမ်ား၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားႏွင့္ စပါးပဲေျပာင္းမ်ားကို ေ႐ွးဦးစြာ မိမိတို႔ သက္၀င္ယံုၾကည္ေသာ အယူ၀ါဒအလိုက္ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ျပီးမွ စားသံုးၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ လူတိုင္းလိုလို ဦးေခါင္းထိပ္တြင္ က်စ္ဆံျမီး ထားၾကရသည္။ ထိပ္လယ္တြင္ရွိေသာ ေဗြေနရာ၌ ဆံပင္ကုိ ရိတ္လိုက္လွ်င္ ဖ်ားနာျပီး ေသတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ လားဟူနသည္ ေယာက်ာ္းမိန္းမ ႏွစ္ဦးစလံုးပင္ ရင္ဖံုးအကၤ်ီမ်ား ၀တ္ၾကသည္။ ရင္ကဲြအကၤ်ီမွာ ယခုေခတ္တြင္မွ ၀တ္ေသာ အကၤ်ီျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔ အ၀တ္တြင္ အိမ္ေထာင္က်ျပီးသူမ်ားအတြက္ ေရႊျခည္ထိုးရာ၌ အျပာႏွင့္ အစိမ္းေရာင္ကိုသာ ထိုးရသည္။ လူပ်ဳိ အပ်ဳိမ်ားအတြက္ အနီ၊ အျဖဴ၊ အ၀ါေရာင္မ်ား ထည့္ရသည္။ လားဟူမိန္းမသည္ အ၀တ္ရွည္၀တ္ရသည္။ ေ႐ွ႕ကေရာ ေနာက္ကပါ ကိုယ္ကို လံုေအာင္ဖံုးရသည္။ ဤကဲ့သို႔ ၀တ္ဆင္ျခင္းမွာ လင္သားအား၎၊ လူၾကီးမိဘႏွင့္ ဂုဏ္သေရရွိ လူၾကီးလူေကာင္းမ်ားအား၎ ႐ိုေသသမႈျပဳသည္ဟု သေဘာထားၾကသည္။ လားဟူ႐ွီမ်ားမွာ အကၤ်ီတို၀တ္ဆင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ယင္းလူမ်ဳိးမွ ဆင္းသက္လာခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးမ်ားမွာ အကၤ်ီ႐ွည္ ၀တ္ဆင္သူက မ်ားျပားေလသည္။
.
လားဟူလူမ်ဳိး

မူရင္း.. ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း

လားဟူလူမ်ဳိးမ်ားသည္ ရွမ္းျပည္နယ္အေ႐ွ႕ပိုင္း တာေကာ္မွစ၍ က်ဳိင္းတံုနယ္ အေ႐ွ႕ဖ်ားတိုင္ေအာင္ ခရီးလမ္းတေလွ်ာက္ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ေနထိုင္ၾက၍ လိုလို အုပ္စုခဲြတြင္ ပါ၀င္ၾကသည္။ လားဟူလူမ်ဳိးစုတုိ႔တြင္ လားဟူနႏွင့္ လားဟူ႐ွီဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးရွိျပီးလွ်င္ ႐ွမ္းမ်ားကမူ ယင္းတို႔ကို မူဆိုးဟု ေခၚၾကသည္။ ဤသို႔ေခၚျခင္းကို လားဟူတို႔က မႏွစ္သက္ၾကဘဲ ယင္းတို႔အခ်င္းခ်င္းသည္ တဦးကိုတဦး လားဟူ ဟုသာ ေခၚၾကသည္။ ေ႐ွးအခါက လားဟူတို႔သည္ သံလြင္ျမစ္ေျမာက္ဖ်ား အရပ္ေဒသတြင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾက၍ ယခုအခါ မိုင္းဆတ္၊ မိုင္းပန္ႏွင့္ က်ဳိင္းတံု အနီးတ၀ိုက္ ေက်းရြာမ်ားသို႔ ေျပာင္းေရႊ႔ေရာက္ရွိလာၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ နတ္ကို လံုးလံုးလ်ားလ်ား ကိုးကြယ္သည္ဟူ၍ မရွိခဲ့ေခ်။ ေနာင္ပြင့္မည့္ ဘုရားကို ေမွ်ာ္ေန ၾကသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ အိမ္ဦးခန္းတြင္ ဘုရားစင္ကို နတ္စင္ကဲ့သို႔ ထားရွိၾကသည္။ ယင္းတို႔ လူဦးေရ ၁၀ပံု ကိုးပံုမွာ ဗုဒၶ၀ါဒီမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ထားျပီး ထင္ထင္ရွားရွား ကိုးကြယ္ျခင္း မရွိၾကေခ်။ အခ်ဳိ႔မွာ ခရစ္ယန္၀ါဒီမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ လယ္ယာလုပ္ျခင္းထက္ ေတာင္ယာခုတ္ အလုပ္မ်ဳိးကိုသာ အားထား၍ လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ေတာင္ယာပဲခင္းမွ ေပၚဦးေပၚဖ်ား ျဖစ္သည့္ သစ္သီး၀လံမ်ား၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားႏွင့္ စပါးပဲေျပာင္းမ်ားကို ေ႐ွးဦးစြာ မိမိတို႔ သက္၀င္ယံုၾကည္ေသာ အယူ၀ါဒအလိုက္ လွဴဒါန္းပူေဇာ္ျပီးမွ စားသံုးၾကသည္။

လားဟူမ်ားသည္ လူတိုင္းလိုလို ဦးေခါင္းထိပ္တြင္ က်စ္ဆံျမီး ထားၾကရသည္။ ထိပ္လယ္တြင္ရွိေသာ ေဗြေနရာ၌ ဆံပင္ကုိ ရိတ္လိုက္လွ်င္ ဖ်ားနာျပီး ေသတတ္သည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ လားဟူနသည္ ေယာက်ာ္းမိန္းမ ႏွစ္ဦးစလံုးပင္ ရင္ဖံုးအကၤ်ီမ်ား ၀တ္ၾကသည္။ ရင္ကဲြအကၤ်ီမွာ ယခုေခတ္တြင္မွ ၀တ္ေသာ အကၤ်ီျဖစ္သည္။ ယင္းတို႔ အ၀တ္တြင္ အိမ္ေထာင္က်ျပီးသူမ်ားအတြက္ ေရႊျခည္ထိုးရာ၌ အျပာႏွင့္ အစိမ္းေရာင္ကိုသာ ထိုးရသည္။ လူပ်ဳိ အပ်ဳိမ်ားအတြက္ အနီ၊ အျဖဴ၊ အ၀ါေရာင္မ်ား ထည့္ရသည္။ လားဟူမိန္းမသည္ အ၀တ္ရွည္၀တ္ရသည္။ ေ႐ွ႕ကေရာ ေနာက္ကပါ ကိုယ္ကို လံုေအာင္ဖံုးရသည္။ ဤကဲ့သို႔ ၀တ္ဆင္ျခင္းမွာ လင္သားအား၎၊ လူၾကီးမိဘႏွင့္ ဂုဏ္သေရရွိ လူၾကီးလူေကာင္းမ်ားအား၎ ႐ိုေသသမႈျပဳသည္ဟု သေဘာထားၾကသည္။ လားဟူ႐ွီမ်ားမွာ အကၤ်ီတို၀တ္ဆင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ္လည္း ယင္းလူမ်ဳိးမွ ဆင္းသက္လာခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးမ်ားမွာ အကၤ်ီ႐ွည္ ၀တ္ဆင္သူက မ်ားျပားေလသည္။
.