Wednesday, April 24, 2013

ပန္းသာမစာအု/ သခင္ဘေသာင္း



ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးအတြင္းစည္း႐ံုးေရးျပႆနာႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး (ေဆာင္းပါး) အပိုင္း (၁)

“အေျမွာက္ဆံတလံုးကို က်ပ္သိန္းသံုးဆယ္ ေလာက္ တန္တာေတြနဲ႔ တဘက္နဲ႔တဘက္ ပစ္ေနၾကသဗ်ာ။ အဲသည္ေငြေတြကို လူထုက်မၼာေရးအတြက္ ေဆးေပးခန္းေတြ ဖြင့္ တာ၊ လူထုပညာေရးအတြက္ စာသင္ေက်ာင္းေဆာက္တာေတြမွာ သံုးရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းမလဲ”
ko mim ko naing
ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးအတြင္းစည္း႐ံုးေရးျပႆနာႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး (ေဆာင္းပါး)
အပိုင္း (၁)

ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး (ေကအဲန္ယူ)၏ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္သံုးဦးအား တာ၀န္မ်ားမွ ထုတ္ပယ္လိုက္သည့္ သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီးေနာက္ အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ ကြဲၿပဲေတာ့မည္လားဟူေသာ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားသည္ စာေရးသူ အပါအ၀င္ လူထု မ်ားအတြင္း အေတာ္ပင္ ႀကီးမားစြာ ျဖစ္ေပၚလွ်က္ရွိသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။

ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿပီးသည့္ေနာက္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းသား၊ ျပည္သူမ်ားသည္ တိုင္းရင္းသား လက္ နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး အင္အားစုမ်ား အေျချပဳရာေဒသမ်ားသို႔လည္းေကာင္း၊ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အေျခစိုက္ရာ ရွမ္းျပည္ အေရွ႕ေျမာက္ေဒသရွိ လြတ္ေျမာက္နယ္ေျမသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္ရွိခိုလံႈခဲ့ၾကရာ စာေရးသူလည္း တစ္ဦး အပါအ၀င္ ျဖစ္ခဲ့ သည္။ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ အျခားနည္းလမ္းေပါင္းစံုသံုးၿပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္အား ဆက္လက္ တိုက္ပြဲ၀င္ရန္ ႀကိဳး ပမ္းခဲ့ၾကသည္။ ေတာ္လွန္လိုသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ လူထုမ်ားအား ေကာင္းမြန္စြာ လက္ခံႀကိဳဆို ေနရာခ်ထားၿပီး တတ္ႏိုင္သ မွ် ေကြ်းေမြးေထာက္ပံ့ခဲ့သည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအနက္ ေကအဲန္ယူသည္ ေရွ႕တန္း မွ ပါ၀င္ခဲ့သည္။

မိမိအေနျဖင့္ ေက်းဇူးရွင္သဘြယ္ သေဘာထားသတ္မွတ္ခဲ့သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအနက္တြင္ ေကအဲန္ယူသည္ ထိပ္တြင္ ရွိ သည္။ ၁၉၉၉မွ ၂၀၀၄ခုႏွစ္မ်ားတ၀ိုက္တြင္ အရွိန္အ၀ါ ႀကီးမားခဲ့သည့္ ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကရက္တစ္ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကို ဦးေဆာင္ခဲ့ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးျမႏွင့္ တေျဖးေျဖးႏွင့္ အနီးကပ္ ဆက္ဆံမိရင္း ၎သည္ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္က ၀ါဒျဖန္႔ခဲ့သ လို လူဆိုးလူမိုက္ႀကီးတစ္ဦးမဟုတ္ဘဲ သူရသတၱိႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ ေတာ္လွန္ေရးသမားႀကီးတဦးျဖစ္မွန္း သိခဲ့သည္။ ေလးစားခ်စ္ ခင္ခဲ့သည္။ “ကိုယ့္လူမ်ဳိးကို ခ်စ္တယ္ဆိုတာ အျခားလူမ်ဳိးကို မုန္းဘို႔ မဟုတ္ဘူး ” ဟူသည့္ ၎၏ ႐ိုးရွင္းေသာ လူမ်ဳိးေရးအျမင္ ဆိုင္ရာ သင္ၾကားခ်က္ကို အမွတ္ရေနဆဲ ျဖစ္သည္။

အလားတူပင္ ၁၉၈၉ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ယေန႔အထိ ေခါင္းေဆာင္လွ်က္ရွိေသာ ေကအဲန္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ား အပါအ၀င္ မိမိ ႏွင့္ ဆက္ဆံထိေတြ႕မိသမွ်မ်ားမွာ တနည္းမဟုတ္တနည္း ေလးစားခ်စ္ခင္ဘြယ္ ေကာင္းသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ အနစ္နာခံလွ်က္ ကရင္အမ်ဳိးသားအေရးသာမက ျမန္မာအပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားအားလံုးအတြက္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ ေထာင္စု တည္ေဆာက္ေရး၊ စစ္မွန္ေသာ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိေရးတို႔အတြက္ စြမ္းစြမ္းတမံ တိုက္ပြဲ၀င္လွ်က္ရွိသူမ်ားျဖစ္ ေၾကာင္း ေတာက္ေလွ်ာက္ ေလ့လာခြင့္ရခဲ့သည္။ ယခု ဤအစည္းအ႐ံုးႀကီးမွာ အကြဲအၿပဲျဖစ္ေတာ့မည္လား ဟူသည့္ စိုးရိမ္မႈ သည္ အျခားသူမ်ားထက္ မေလ်ာ့နည္းဘဲ ခံစားမိလာသည္။ ေဒါက္တာစင္သီယာေမာင္ကဲ့သို ့ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ မစြက္ ဖက္ဘဲ ေဆးပညာသန္႔သန္႔ျဖင့္ လူထုအက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္း လုပ္ေနသူကပင္လွ်င္ စိုးရိမ္ပူပန္ေၾကာင္း ထုတ္ေဖၚခ်က္ကို ေလ့လာႏုိင္ ပါသည္။

ေကအဲန္ယူ၏ လက္ရွိ ဥကၠဌျဖစ္သူ ေစာတာမလာေဘာမွာ အသက္ကိုးဆယ္ေက်ာ္ ေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ သမိုင္း၏ တစိတ္တပိုင္းအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးသမိုင္းတြင္ အဓိက်ေသာ ေနရာမ်ားမွလည္းေကာင္း ပါ၀င္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရးသမိုင္းတြင္ ရွားပါးပစၥည္းဟု ေျပာႏိုင္သည္။ အိုႀကီး အုိမ ေရာက္လာသည့္အခ်ိန္အထိ စိတ္ဓါတ္၊ ဇြဲ၊ အားမန္ တခ်က္မွ် မေလွွ်ာ့ဘဲ အဖြဲ႕အစည္းကို ဆက္လက္ ဦးေဆာင္မႈေပးလွ်က္ရွိသည္။ ႐ုပ္ခႏၶာကိုယ္အရ မစြမ္း သန္ေတာ့ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးအျမင္မ်ား က်ယ္ျပန္႔ၿပီး ေကာင္းမြန္ ေျဖာင့္မတ္စြာ စဥ္းစားႏိုင္သူလည္း ျဖစ္သည္။ ဥကၠဌႀကီး ေစာတာမလာေဘာ တစ္ရက္တာမွ် ဆက္လက္ အသက္ရွည္ က်န္းမာလွ်င္ ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ားအတြက္သာမက ျပည္ေထာင္ စုတစ္ခုလံုးအတြက္ပါ တရက္ပိုၿပီး အက်ဳိးရွိသည္ဟု စာေရးသူ ခံယူပါသည္။

အထုတ္ခံလိုက္ရၿပီဟု သတင္းထြက္လာေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးမူတူးေစးဖိုးမွာလည္း ယခုလက္ရွိ ေကအဲန္ယူေခါင္းေဆာင္မ်ားအ တြင္း ဥကၠဌႀကီး ေစာတာမလာေဘာၿပီးလွ်င္ အသက္အႀကီးဆံုးဟု ေျပာရပါမည္။ အသက္ရွစ္ဆယ္မွ် ရွိေနပါၿပီ။ ႏွစ္ေပါင္း ေျခာက္ဆယ္ခန္႔မွ် ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ ေပးဆပ္လာခဲ့ရသူျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ စာရိတၱေေကာင္းမြန္၊ အေနအထိုင္ ႐ိုးရွင္း၊ အေသာက္အစား ကင္းရွင္းၿပီး စိတ္ထားႏွိမ့္ခ်သူျဖစ္သည္။ ယခုအသက္အရြယ္ေရာက္သည္အထိ က်မၼာေရးကို ေဒါင္ ေဒါင္ျမည္ေအာင္ ထိန္းထားႏိုင္ကာ ေအာက္ေျခတပ္ထုမ်ားအၾကားသို ့ ေျခလ်င္ခရီး အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာဆင္းၿပီး အနီးကပ္ ကြပ္ကဲအုပ္ခ်ဳပ္မႈေပးႏိုင္သူ ျဖစ္သည္။

ယခု ဤေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားအတြင္း မည္သို႔ ျဖစ္သြားခဲ့ၾကၿပီနည္း။ ေကအဲန္ယူ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ညံ့ဖ်င္း၍ ဤသို႔ျဖစ္ရသည္ ဟု အလြယ္တကူ ေကာက္ခ်က္မခ်သင့္ပါ။ ဤျဖစ္ရပ္ကို နားလည္ႏိုင္ေရးအတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး ေနာက္ခံအက်ဥ္းကို ျပန္လည္ မိတ္ဆက္တင္ျပပါမည္။

ကရင္အမ်ဳိးသားမ်ား အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားေတြ ဘာေၾကာင့္ ခုခံစစ္ကို ဆင္ႏႊဲေနၾကရသလဲ။

ကိုမင္းကိုနိုင္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း ေလ့လာေရးခရီးစဥ္မွ ျပန္လာၿပီးေနာက္ “အေျမွာက္ဆံတလံုးကို က်ပ္သိန္းသံုးဆယ္ ေလာက္ တန္တာေတြနဲ႔ တဘက္နဲ႔တဘက္ ပစ္ေနၾကသဗ်ာ။ အဲသည္ေငြေတြကို လူထုက်မၼာေရးအတြက္ ေဆးေပးခန္းေတြ ဖြင့္ တာ၊ လူထုပညာေရးအတြက္ စာသင္ေက်ာင္းေဆာက္တာေတြမွာ သံုးရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းမလဲ”ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳခဲ့ဘူးပါ သည္။ ကိစၥရပ္တိုင္းတြင္ အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ဳိး (Cause and Effect) ဟူ၍ ရွိသည္။ အက်ဳိးအရေျပာလွ်င္ ကိုမင္းကိုႏိုင္၏ မွတ္ ခ်က္မွာ ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္ပါသည္။ သာမန္အားျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ေငြေတြကို အလြယ္တကူ ျဖဳန္းေနၾကသည္ဟု ျမင္ႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ အေၾကာင္းရင္းကို စစ္ေၾကာဘို ့လိုပါမည္။ ဘာေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားေတြက ဤသို႔ ခုခံစစ္ဆင္ႏြဲေနရသည္၊ 
ဘက္ႏွစ္ဘက္ ျဖစ္ပြားေနၾကေသာ ဤစစ္ပြဲတြင္ မည္သည့္ဘက္၌ တာ၀န္ရွိသည္  စသည္တို႔ကို ေလ့လာဘို ့လိုပါမည္။

ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ရာတြင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားအတြင္း တန္းတူ ခံစားခြင့္ရရွိေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ ဆန္းက “ကရင္တစ္က်ပ္ ျမန္မာတစ္က်ပ္”ဟူ၍ သံုးႏႈန္းသြားခဲ့ဘူးသည္။ ႏွစ္ေပါင္း ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဤစံ ထားသည့္ အသံုးအႏႈန္း လက္ေတြ႔ျဖစ္လာေရးမွာ အိပ္မက္အဆင့္ထက္ မပိုေသးပါ။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ားသည္ ၎တို႔ရ သင့္သည့္ စုေပါင္းအခြင့္အေရးျဖစ္ေသာ “တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္”အတြက္ ခုခံစစ္ ဆင္ႏႊဲေနၾကရျခင္းျဖစ္ သည္။ “ခြဲထြက္ၿပီး သီးျခားႏိုင္ငံ”မ်ား တည္ေထာင္ရန္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနၾကျခင္း မဟုတ္ပါ။ “တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္း ခြင့္” မရမခ်င္းေတာ့ ၎တို႔၏ ႏိုင္ငံေရးအသံကို တစ္ျပည္ေထာင္လံုး ၾကားသိေစမည့္ ခုခံစစ္ကို ရပ္ၾကမည္ မဟုတ္ပါ။

ေအာက္တိုဘာလ ၇ရက္ေန႔တြင္ ဒီမိုကရက္တစ္ျမန္မာ့အသံ ႐ုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္မွ မြန္၊ ရခိုင္၊ ခ်င္း အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္သံုးဦးႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးကို ထုတ္လႊင့္သြားခဲ့သည္။ ၎တို႔က ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေျပာသြားခဲ့ေသာ္လည္း ၂၀၀၈ခု ႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေအာက္တြင္ တိုင္းရင္းသားေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား လိုလားေမွ်ာ္မွန္းသည့္ “တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္” မရႏိုင္ေၾကာင္း ရွင္းရွင္းႀကီး ေပၚေနပါသည္။ တိုင္းရင္းသားေတြက သူတို႔ျပည္နယ္မွာ သူတို႔ေနေနၾကပါ သည္။ စာေရးသူကဲ့သို႔ လူအမ်ားစု “ျမန္မာ”လူမ်ဳိးအမ်ားစုႀကီး ေနထိုင္သည့္ ႏိုင္ငံအလယ္ပိုင္း ေျမျပန္႔ေဒသႀကီး၏ “ေနျပည္ ေတာ္”ကို သြားေရာက္ထိုးစစ္ဆင္ တိုက္ခိုက္ေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ သို႔ျဖစ္၍ စစ္ပြဲေတြ မဆင္ႏႊဲပါႏွင့္ေတာ့၊ ရပ္ပါဟု မည္သူ႔ကို ဖိအားေပးရမည္နည္း။ “ေနျပည္ေတာ္”ကို ဗဟိုျပဳၿပီး ေရႊနန္းေတာ္ႀကီး ျဖစ္လာေအာင္ တထီးတနန္း တည္ေဆာက္ေနသည့္ စစ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုသာ ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။

အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းေထာင္ဂဏန္း တခ်ဳိ႕ကို အသံုးျပဳ၍ ေနျပည္ေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ေသာ ေငြမွာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ေခြ်းနည္းစာျဖင့္ ရွာေဖြရရွိထားေသာ ေငြမဟုတ္ပါ။ တုိင္းရင္းသားေဒသမ်ားမွ အဓိကအားျဖင့္ ထြက္ရွိသည့္ သဘာ၀ သယံ ဇာတ ပစၥည္းမ်ားအား ေရာင္းခ်၍ ရရွိေငြႏွင့္ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုအတြက္ ၿမိဳ႕ေတာ္ ရန္ကုန္ရွိပါ လွ်က္ မလိုအပ္ဘဲ “ေနျပည္ေတာ္” တည္ေဆာက္မည့္ ေငြမ်ားအား တျပည္လံုး လူထု က်မၼာေရး၊ ပညာေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ သံုးမည္ဆိုပါက မည္မွ် အက်ဳိးရွိႏိုင္မည္မွာ ရွင္းေနသည္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးအမ်ားစု အေျချပဳသည့္ေနရာတြင္ တည္ေဆာက္သည့္ ၿမိဳ႕သစ္ “ေနျပည္ေတာ္”ႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္၏ၿမိဳ႕ေတာ္ ဖားအံကို ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ပါ။ အဆတစ္ေထာင္ႏွင့္ တစ္ဆမွ်မက ကြာျခား ေနပါသည္။ “ကရင္တစ္က်ပ္ ျမန္မာတစ္က်ပ္” မူ၏ လက္ေတြ႕သည္ အဘယ္မွာနည္း။ ယင္းသို႔ျဖစ္ေနသမွ် တိုင္းရင္းသားမ်ား ၏ ခုခံစစ္ကို ရပ္ၾကပါဟု မည္သို႔ေျပာရက္ႏိုင္မည္နည္း။

ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ေစလိုလွ်င္ တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ားသို႔ စစ္ပြဲမ်ား သြားေရာက္ဆင္ႏႊဲေနမည့္အစား တိုင္းရင္း သားမ်ား ေတာင္းဆိုေနၾကသည့္ “တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္” ေပးအပ္ႏိုင္ေရးအတြက္၂၀၀၈ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုကို ျပင္ လိုက္ပါဟုသာ ေနျပည္ေတာ္ရွိ စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ဖိအားေပးရမည္ျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ စုေပါင္းအခြင့္အ ေရးျဖစ္ေသာ “တန္းတူေရးႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္”၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ တစ္ဦးခ်င္း အခြင့္အေရးျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္ မ်ား ရရွိပါက စစ္ပြဲမ်ား ရပ္သြားမည္ မုခ်ျဖစ္သည္။

သို႔မဟုတ္လွ်င္ ျပည္တြင္းစစ္ကို ၿငိမ္းသတ္ႏိုင္ေရးအတြက္ ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီက တင္စား သံုးႏႈန္းသြားသကဲ့သို႔ “ၿငိမ္းမရ သည့္ မီးေတာက္မီးလွ်ံ”သာ  ျဖစ္ေနပါဦးမည္။ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး ရၿပီးခ်ိန္မွစ၍ ယေန႔အထိ ခုခံစစ္ကို ေတာက္ေလွ်ာက္ဆင္ႏႊဲလွ်က္ရွိသည္။ အခက္အခဲမည္မွ် ႀကီးမားမည္ကို မွန္းဆႏိုင္ပါသည္။ ဤေနာက္ခံ မွ စတင္၍ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး၏ စည္း႐ံုးေရးျပႆနာကို ခ်ည္းကပ္မွသာ သိျမင္မႈ ရွင္းလင္းႏိုင္ပါမည္။

စစ္အစိုးရ၏ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး မဟာဗ်ဴဟာကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္း

၁၉၈၈ခုႏွစ္၊ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္ပြားေနသည့္အခ်ိန္အထိ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို စစ္ေရးအရ ထိထိေရာက္ေရာက္ တုန္႔ျပန္ႏိုင္ခဲ့သည္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းတြင္ လြတ္ေျမာက္ေဒသ တည္ေထာင္ခဲ့သည့္ ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ျဖစ္ သည္။ ရွစ္ေလးလံုးၿပီးသည့္အခ်ိန္တြင္ အဆိုပါလြတ္ေျမာက္ေဒသသည္ ႀကီးထြားႀကံ့ခိုင္ဆဲျဖစ္သည္။ ၁၉၈၉ခုႏွစ္တြင္ ဗမာျပည္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီအား ၀ တပ္မ်ားက အာဏာသိမ္းကာ ေမာင္းထုတ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ စစ္အစိုးရသည္ အခြင့္ေကာင္းယူကာ ၀ျပည္ေသြး စည္းေရးပါတီ (၀သပ)ႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး လုပ္ခဲ့သည္။ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အားေကာင္းစဥ္က ေတာင္းဆိုခဲ့သည့္ ပါတီ၊ ျပည္သူ႕တပ္မေတာ္ႏွင့္ လြတ္ေျမာက္ေဒသအား အသိအမွတ္ျပဳေရး ဆိုသည္မ်ားအား စစ္အစိုးရက လက္မခံခဲ့။

၀သပ ကိုမူ အဆိုပါ အခ်က္သံုးခ်က္စလံုးအား ေပးအပ္ကာ အပစ္ရပ္ေစလိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ အေရွ႕ေျမာက္ေဒသတြင္ ကြန္ ျမဴနစ္ပါတီႏွင့္ ဆိုင္ထားခဲ့သည့္ တပ္မ်ားအနက္ တပ္ရင္းအေတာ္မ်ားမ်ားကို ရွမ္းျပည္မွ ထုတ္ႏႈတ္ကာ ကရင္ျပည္နယ္အတြင္း သို႔ ပို႔လႊတ္၍ ေကအဲန္ယူအမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးႏွင့္ တပ္ေပါင္းစုက ဦးေဆာင္ တည္ေထာင္ထားခဲ့သည့္ မာနယ္ပေလာ လြတ္ ေျမာက္နယ္ေျမကို ထိုးစစ္ႀကီးမ်ား ဆင္ႏႊဲပါေတာ့သည္။

လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲေနၾကေသာ္လည္း ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ စစ္လိုလားသူမ်ား မဟုတ္ ျပည္ တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ႏိုင္ငံေရးနည္းလမ္းျဖင့္ တည္ေဆာက္လိုၾကသည္။ မာနယ္ပေလာကို ခုခံကာကြယ္ကာ ထိုးစစ္ႀကီးမ်ားအား ရင္ဆိုင္ရင္း ျမန္မာျပည္ဒီမိုကရက္တစ္ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ခ်ဳပ္သည္ အတုအေယာင္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို ေက်ာ္လႊားၿပီး စစ္မွန္ သည့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ႏိုင္ရန္ ၁၉၉၀ခုႏွစ္တြင္ (တဖြဲ႕ခ်င္းမဟုတ္ဘဲ) တပ္ေပါင္းစုႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးေရး မူကို ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ တဖြဲ႕ျခင္း ခြဲထုတ္ စည္း႐ံုးသြားမည့္ အႏၱရာယ္ကို ကာကြယ္ရန္ ျဖစ္သည္။ ဤမူအေပၚတြင္ ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ ကာလအတန္ၾကာမွ် ေတာင့္ခံ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ၾကသည္။

၀သပ အပစ္ရပ္သြားခဲ့ေသာ္လည္း က်န္သည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းႀကီးငယ္မ်ား အားလံုး နီးပါးမွာ မာနယ္ပေလာကို အေျချပဳေနသည့္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ တပ္ေပါင္းစုႏွင့္ ျမန္မာျပည္ဒီမိုကရက္တစ္ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ ခ်ဳပ္တို႔၏ ဦးေဆာင္မႈေအာက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာေက်ာင္းသားမ်ား ဒီမိုကရက္တစ္တပ္ဦး (ေက်ာင္းသားတပ္မေတာ္)၏ ေက်ာ႐ိုးတရပ္အျဖစ္ ပါ၀င္လွ်က္ လြတ္ေျမာက္နယ္ေျမကို ခုခံကာကြယ္သည့္ စစ္ပြဲႀကီးမ်ားအား ေအာင္ျမင္စြာ ဆင္ႏႊဲႏိုင္ခဲ့ၾက သည္။ မာနယ္ပေလာ တပ္ေပါင္းစု၏ ေတာ္လွန္ေရးအလံ တလူလူ လႊင့္ထူႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၉၂ခုႏွစ္တြင္ စစ္အစိုးရ၏ အေရွ႕ ေတာင္တုိင္း စစ္ဌာနခ်ဳပ္တိုင္းမႉး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေမာင္လွက တဖက္သတ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေၾကညာခဲ့ရသည္။ ဤသည္မွာ ျငင္း ၍မရေသာ သမိုင္းျဖစ္သည္။

စစ္အစိုးရသည္ စစ္ေရးျဖင့္ ထိုး၍မရေသာအခါ ႏိုင္ငံေရးလွည့္ျဖားမႈကို အရွိန္ျမွင့္ၿပီး ေခ်ာ့ျမဴလာျပန္သည္။ တဘက္တြင္လည္း ေၾကာင္ျဖဴတာ မဲတာက  အဓိက မဟုတ္၊ ႂကြက္ေသဖို႔က အဓိက ျဖစ္တယ္ဟူေသာ ဥပမာေအာက္တြင္ တ႐ုတ္ျပည္၏ စီးပြား ေရး တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကိုသာ ေဇာင္းေပးေဖၚေဆာင္လိုသည့္ တ႐ုတ္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး တိန္႔ေရွာင္ဖိန္ တန္ခိုးထြားလာခဲ့ၿပီးေနာက္ တ႐ုတ္ျပည္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအား ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရးရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားတြင္သာ စိတ္၀င္စားမႈ ပိုလာခဲ့သည္။ စစ္ပြဲမ်ားကို မျမင္လိုေတာ့။ တ႐ုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္ အေျခစိုက္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေပၚ ဖိအားမ်ားလည္း က်ေရာက္လာပံုရွိ သည္။ ဤအေျခအေန ေနာက္ခံမ်ားေအာက္တြင္ ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကရက္တစ္မဟာမိတ္ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္အတြင္း ဒုတိယ အင္အားအ ႀကီးဆံုးဟု ေျပာႏိုင္သည့္ ကခ်င္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး (ေကအုိင္အို)က စစ္အစိုးရႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး လုပ္သြားေသာအ ခါ တပ္ေပါင္းစုအင္အား ခ်ည့္နဲ႔သြားခဲ့ရသည္။

ေကအဲန္ယူအတြင္းရွိ ကရင္ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရဲေဘာ္၊ တပ္မႉးအခ်ဳိ႕၏ ဘာသာေရးအေျခခံ မေက်နပ္မႈကို စစ္ေထာက္လွမ္းေရးက အသံုးခ်၍ ဒီေကဘီေအ ေပၚေပါက္လာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးလိုက္ႏိုင္ၿပီးေနာက္ မာနယ္ပေလာကို အသက္ေပး ခုခံကာကြယ္ ခဲ့ၾကေသာ ကရင္ရဲေဘာ္အခ်ဳိ႕ကိုယ္တိုင္ လမ္းျပေခၚေဆာင္လာမႈျဖင့္ ၁၉၉၄ခုႏွစ္၊ ႏွစ္ကုန္ၿပီးေနာက္တြင္ စစ္အစိုးရလက္တြင္း သို ့သက္ဆင္းသြားခဲ့ရပါေတာ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးသည္ က်ဆံုးမသြားဘဲ ခံစစ္ေသဆင္ႏႊဲသည့္ အေနအထားမွ ေျပာက္က်ားစစ္မဟာဗ်ဴဟာကို ပိုမို ေဇာင္းေပးက်င့္သံုးရင္း ခုခံစစ္ကို ဆက္လက္ ဆင္ႏႊဲၿပီး ႀကံ့ခိုင္စြာ ရပ္တည္ လာႏိုင္ခဲ့သည္မွာ ယေန႔တိုင္ ျဖစ္သည္။

တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး လက္ရွိ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ စည္း႐ံုးေရးျပႆနာကို တစ္ျပည္လံုး ျပည္တြင္းစစ္ ေနာက္ခံ၊ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္၏ ခြဲျခား ဖဲ့ထုတ္ လႊမ္းမိုးေရးမူ၊ အျခားေသာ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးအ ဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏ ရပ္တည္မႈ၊ ျပည္တြင္းလူထု၏ ဖိအား စသည္မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္စဥ္းစားမွသာ ႐ုပ္လံုးေပၚႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ ျပလိုျခင္း ျဖစ္သည္။


အပိုင္း(၂)ကို ဆက္လက္ ဖတ္႐ႈပါရန္

ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ေအာက္တိုဘာလ (၈)ရက္၊ ၂၀၁၂ခုႏွစ္။
ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုးအတြင္းစ
ည္း႐ံုးေရးျပႆနာႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး (ေဆာင္းပါး)
အပိုင္း (၁)


ကရင္အမ်ဳိးသားအစည္းအ႐ံုး (ေကအဲန္ယူ)၏ ထိပ္ပိုင္းေခါင္းေဆာင္သံုးဦးအား တာ၀န္မ်ားမွ ထုတ္ပယ္လိုက္သည့္ သတင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီးေနာက္ အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ ကြဲၿပဲေတာ့မည္လားဟူေသာ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားသည္ စာေရးသူ အပါအ၀င္ လူထု မ်ားအတြင္း အေတာ္ပင္ ႀကီးမားစြာ ျဖစ္ေပၚလွ်က္ရွိသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ပါနည္း။

ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿပီးသည့္ေနာက္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းသား၊ ျပည္သူမ်ားသည္ တိုင္းရင္းသား လက္ နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရး အင္အားစုမ်ား အေျချပဳရာေဒသမ်ားသို႔လည္းေကာင္း၊ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အေျခစိုက္ရာ ရွမ္းျပည္ အေရွ႕ေျမာက္ေဒသရွိ လြတ္ေျမာက္နယ္ေျမသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္ရွိခိုလံႈခဲ့ၾကရာ စာေရးသူလည္း တစ္ဦး အပါအ၀င္ ျဖစ္ခဲ့ သည္။ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ အျခားနည္းလမ္းေပါင္းစံုသံုးၿပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္အား ဆက္လက္ တိုက္ပြဲ၀င္ရန္ ႀကိဳး ပမ္းခဲ့ၾကသည္။ ေတာ္လွန္လိုသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ လူထုမ်ားအား ေကာင္းမြန္စြာ လက္ခံႀကိဳဆို ေနရာခ်ထားၿပီး တတ္ႏိုင္သ မွ် ေကြ်းေမြးေထာက္ပံ့ခဲ့သည့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအနက္ ေကအဲန္ယူသည္ ေရွ႕တန္း မွ ပါ၀င္ခဲ့သည္။

Tuesday, April 23, 2013

ကရင္မ်ား ပဌမဆံုးအၾကိမ္ျမန္မာျပည္ထဲသို ့၀င္ေရာက္လာျခင္း

Saw Htoo shared Phlonetherdwae Karenization's photo.
ကရင္မ်ား ပဌမဆံုးအၾကိမ္ျမန္မာျပည္ထဲသို ့၀င္ေရာက္လာျခင္း

    ဘီစီ-၁၁၃၄ ႏွင့္ ဘီစီ-၁၁၂၂ ခု ႏွစ္မ်ားအၾကားတြင္ တရုတ္ျပည္တြင္ တရုတ္ဘုရင္ ႃေခ်ာင္ဆင္႗ (Chaw Hsin)အုပ္စိုးလွ်က္ရွိသည္။၄င္းဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလအတြင္း ေကာင္းမြန္သည့္စိတ္ထားႏွင့္ စည္းကမ္းမရွိေသာေၾကာင့္ ၄င္း၏အုပ္စိုးမွဳေအာက္တြင္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအား အၾကီးအက်ယ္ ဒုကၡေပးလွ်က္ရွိသည္။ ၄င္း၏တိုင္းျပည္ပတ္ပတ္လည္တၤင္ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာတိုင္းသူျပည္သားမ်ားကိုဖိႏွိပ္လွ်က္ရွိရာ အတင္းေမာင္းထုတ္ျခင္း၊ မိမိ၏လူမ်ိဳးတိုင္းျပည္သား အျဖစ္အတင္းအဓမၼျပဳလုပ္လွ်က္ရွိ္ေလသည္။(ပါေမာကၡ ဒဗလ်ဴ အီး-စူေဟးလ္ ေရးသည့္ တရုတ္ျပည္၏ရာဇဝင္ (၁၉၂၉၊ စာမ်က္ႏွာ ၈ ႏွင့္၉ ကိုရွဳ ပါ)။ဆရာခ်ားလ္(စ္) ကုစလပ္(ဖ္)ေရး-တရုတ္ျပည္ရာဇဝင္အက်ဥ္း အတြဲ ၁- ၁၉၃၄၊ ႏွာ-၁၆၂ - ၁၆၆ကိုလဲရွဳပါ။) 
HISTORY OF CHINA-1929 PG,.8-9 BY PROFESSER W.E.SOOTHILL AND ALSO A SKETCH OF CHINA HISTORY-ANCIENT AND MODERN ETCL,VOLUME 1, 1934,PG,.162 - 166 BY REV,.CHARLES GUTZATT.


က်္ ဘုရင္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေအာက္တြက္ အလြန္ဆိုးရြားလွေသာေၾကာင့္ တရုတ္ျပည္ပတ္ပတ္လည္တြင္ေနထိုင္ၾကေသာကရင္မ်ားႏွင့္တရုတ္ျပည္တြင္းေနထိုင္ၾကေသာကရင္အခ်ိဳ ့သည္၄င္းဖိႏွိပ္မွဳကိုမခံႏိုင္ၾကေတာ ့ေသာေၾကာင့္ဘီစီ-၁၁၂၈ တြင္ ၄င္းတို ့သည္ တရုတ္ျပည္၏ ေတာင္ဘက္ႏွင့္အေနာက္ေတာင္ဘက္ အရပ္သို ့ ေရႊ ့ေျပာင္းသြားၾကသည္။ထိုေနာက္၄င္းတို ့သည္တိုင္းျပည္သစ္ တျပည္အတြင္းသို ့ဘီစီ၁၁၂၅တြင္၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေလသည္။၄င္းတို
 ့၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကသည့္ေနရာမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ေလသည္။


ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့သည္ တရုတ္ျပည္မွ အုပ္စု(၃)စုခြဲျပီး လမ္း(၃) လမ္းျဖင့္ အုပ္စုတစုကို တစ္လမ္း၊(၃)ႏွစ္အတြင္းထြက္ ခြါလာၾက သည္။ ပဌမအုပ္စုမွာ-မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းလာၾကသည္။ ၄င္းတို ့သည္  ေတာင္ဘက္သို ့တဆင့္ျပီးတဆင့္ ေရႊ ့ေျပာင္းလာၾကရာ ပဌမဦးဆံဳး၄င္းတို ့သည္ယခုေတာကီးဟုေခၚေသာ ေနရာတြင္၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေလသည္။ထိုမွတဆင့္၄င္းတို ့သည္ယခုထိုင္းႏိုင္ငံသို ့၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကသည္။ ထိုေနာက္ ဆက္လက္ေရႊ ့ေျပာင္းသြားၾကရာ ယခု ကေမၻာဒီယားႏိုင္ငံပင္လယ္ကမ္းစပ္သို ့ေရာက္သြားၾကေလေတာ ့သည္။၄င္းတို ့ေရႊ ့ေျပာင္းေနထိုင္ခဲ့သည့္ေနရာမ်ားမွာ ယခု ေလာ၊ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီယားႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကေလသည္။


ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္အနည္းငယ္အၾကာတြင္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားကလည္း ကရင္မ်ားဆင္းသက္လာၾကသည့္ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း အမ်ားအျပားေျပာင္းေရႊြ ့ဆင္းသက္လာၾကသည္။ကရင္တို ့သည္ ေနာက္တြင္ေျပာင္းေရႊ ့လာၾကေသာရွမ္းမ်ား၏္ဖိအားကိုခံေနၾကရေလသည္။သို ့ေသာ္၄င္းတို ့သည္ပင္လယ္ကမ္းစပ္သို ့ ေရာက္ရွိျပီးျဖစ္သျဖင့္ဆက္သြားရန္မျဖစ္ႏိုင္ေတာ ့ေခ်။ယင္းေၾကာင့္၄င္းတို ့သည္ ေနာက္ျပန္လွည့္ကာမယ္နမ့္ ျမစ္အတိုင္းျပန္ရ်္ဆန္တက္လာၾကေတာ ့သည္။ယင္းကဲ့သို ့ျမစ္ဖ်ားဘက္သို ့တဆင္ျပီးဆင့္ဆန္တက္လာၾကရာ ေနာက္ဆံုးမယ္ ့ပင္ ျမစ္ရွိရာ ေနရာသို ့ေရာက္လာၾကသည္။ထိုအခါ မယ့္ပင္ ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္းဆန္တက္ျပန္ရာ မယ့္ပင္ျမစ္ဖ်ား မေရာက္ခင္ တေနရာတြင္ စခန္းခ် ေနထိုင္ၾကေလသည္။ က်္ ေနရာကား - ယခုခ်င္းမိုင္ဟုေခၚေသာ ျမို ့ပင္ျဖစ္သည္။ ခ်င္းမိုင္းသည္ ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ အစုစုတို ့ စုစည္းေနထိုင္လာရာေနရာျဖစ္သည္။ထို ့ေၾကာင့္ ခ်င္းမိုင္သည္ တခ်ိန္က ကရင္လူမ်ိဳးတို ့၏ ျမို ့ေတာ္ျဖစ္လာေလသည္။ ကရင္တို ့ ခ်င္းမိုင္တြင္ေနထိုင္စဥ္ ရွမ္းလူမ်ိဳးႏွင့္ မၾကာခဏ တိုက္ခိုက္ၾကသည္။ တခါတရံတြင္ ကရင္မ်ားကတိုက္ပြဲတြင္အႏိုင္ရျပီး တခ့တရံ ရွမ္းက အႏိုင္ရသည္။ သို ့ရာတြင္ ေနာက္ဆံုးမွာ ကရင္မ်ားအားရွမ္းမ်ားက အႏိုင္ယူတိုက္ခိုက္ႏိုင္ခဲ့ေလသည္။ထိုအခါ ကရႈ္တို ့သည္ ခ်င္းမိုင္မွထြက္ေျပးၾကရျပီး ပတ္၀န္းက်င္အႏွံ့အျပား ေနရာမ်ားသို ့ ပ်ံ ့ႏွံ ့ေရာက္ရွိၾကေလေတာ ့သည္။ယင္းေၾကာင့္ယခုအခ်ိန္တြင္ ကရင္မ်ားသည္မယ့္စရင္၊ဖါပြန္၊လူေသာခို၊လယ္မူထိစသည္ေတာင္ေပၚေဒသ လွ်ိဳေျမာင္အရပ္မ်ားတြင္ပ်ံ့ႏွံ ့ေနထိုင္လွ်က္ရွိသည္ကို ေတြ ့ၾကရမည္ျဖစ္ပါသည္။အခ်ိဳ ့တို ့မွာ ယခုေဘာ္နီယိုက်ြန္းဟုေခၚေသာ က်ြန္းအထိပ်ံ ့ႏွံ ့ေရာက္ရွိၾကေလသည္။


ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့သည္ ဒုတိယအသုတ္ ယူနန္ျပည္နယ္မွ ထြ့က္ခြာလာၾကျပီးေရႊလီ ျမစ္လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း စံုဆင္းလာၾကရာ ယခုအေခၚ ျမန္မာျပည္အတြင္းသို ့၀င္ေရာက္ၾကေလသည္။ေရႊလီျမစ္ေျမျပန့္ေဒသတြင္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား ေနထိုင္ၾကျပီးျဖစ္သျဖင့္ ကရႈ္လူမ်ိဳးတို ့သည္ ဆက္လက္ျပီး ဃဲ၀ါး ျမစ္အတိုင္းဆင္းသြားၾကေလသည္။၄င္းေနာက္ဃဲ၀ါးျမစ္ ကမ္းေဘးရွိေျမျပန့္ ေဒသတြင္ေနထိုင္ၾကေလသည္။ပဌမဦးဆံုးမိုးကုတ္နယ္အတြင္းေနထိုင္ၾကသည္။ကာလၾကာရွည္စြာ ထိုေနရာတြင္ေနထိုင္ၾကသျဖင့္ ရပ္ရြာမ်ားတိုးမ်ားလာေလသည္။၄င္းတို ့၏သူၾကီး ဖူးဃဲ၀ါး ေနသည့္ ရြာမွာ   ျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ရွိသည္။က်္ရြာကို ၄င္းတို ့ျမို ့အျဖစ္ တည္ေထာင္ၾကေလသည္။က်္ ျမို ့ကိုလည္းေနာက္ပိုင္းတြင္ ႃတေကာင္း႗ ဟုယခု အမည္တြင္လာေလသည္။ ယခုထိတိုင္လည္းေခၚၾကပါသည္။ ဃဲ၀ါးျမစ္ကိုမူအခ်ိန္ကာလၾကာျမင့္စြာေရႊ ့လ်ား ျပီးေနာက္ႃေပႅကႅိဳ႗(ကရင္လို)ဟုေျပာင္းလဲေခၚၾကသည္။တနည္းအားျဖင့္ဧရာ၀တီျမစ္ဟုယခုေခၚေသာျမစ္ျဖစ္လာသည္။ဃဲ၀ါး အား တေကာင္းဟုျပန္ေခၚရေသာအေၾကာင္းရင္မွာ-ဃဲ၀ါးျမို ့အား တေကာင္းျမိဳ ့ ႏွင့္ ဃဲ၀ါး ကႅိဳ (ဃဲ၀ါးျမစ္)အား ပေလးကလို (ဧရာ၀တီျမစ္အျဖစ္ျပန္ေခၚရသည့္အေၾကာင္းရင္းမွာ=ကရင္လူမ်ိဳးႏွင့္ရွမ္းလူမ်ိဳးတို ့သည္ ၄င္းတို ့ေနထိုင္ရာတိုင္းျပည္ႏွင့္ နယ္ေျမမ်ားတခုႏွင့္တခု ဆက္စပ္လွ်က္ရွိသည္။ယခုကဲ့သို့ေနထိုင္ၾကသည္မွာအခ်ိန္ၾကာျမင့္လွျပီျဖစ္ပါသည္။၄င္းတို ့သည္ကုန္ပစၥည္းအေရာင္းအ၀ယ္မ်ား အျပန္အလွန္မွီခိုလွ်က္ ရွိေနၾကသည္။ကရင္တို ့သည္ ဖားရုပ္ပါစည့္စည္အား အျမတ္တႏိုး ထားသည္ကို ရွမ္းလူမ်ိဳးတို ့သိသျဖင့္ ၄င္းတို ့သည္ ဖားသည္မ်ားအား ယူနန္ျပည္နယ္တြင္သြားေရာက္၀ယ္ယူကာ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားကိုျပန္ လည္ေရာင္းခ်ေလသည္။ရွမ္းလူမ်ိဳးတို ့သည္ ဖားစည္ မ်ားကိုကရင္လူမ်ိဳး မ်ားအား ျပန္လည္ေရာင္းခ်ႏိုင္ရန္ အတြက္ ေလွျဖင့္ တင္ေဆာင္ လာၾက သည္။ ဃဲ၀ါးျမို ့ကိုေရာက္လာၾကေသာအခါ ေလွမ်ား အားေလွဆိပ္တြင္ ဆိုက္ကပ္ေစျပီးပါလာသည့္ဖားစည္မ်ားကိုကရင္မ်ားအားေရာင္းခ်ၾကေလ  သည္။ ၄င္းတို ့ေလွမ်ားဆိုက္ကပ္သည့္ေလွဆိပ္အား ႃတုေကာ ႗ ဟုေခၚၾကသည္။တု-ဆိုသည့္ရွမ္းလို စကား၏္အဓိပၸာယ္မွာႃဆိပ္ကမ္း႗ ဟုအဓပၸာယ္ရျပီး ႃေကာ႗ ဆိုသည္မွာ  ႃဖားသည္႗ျဖစ္သည္။ ထို ့ေၾကာင့္ႃတုေကာ႗ဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္မွာဖားစည္ဆိပ္ကမ္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ဖားစည္မ်ားေရာင္းခ်ရာေနရာျဖစ္ပါသည္။ထိုနည္းအတူ ဃဲ၀ါးျမို ့ဟုေခၚၾကျခင္းမွာ ကရင္လူမ်ိဳးတို ့သာေခၚၾကျခင္းျဖစ္သည္။သို ့ေသာ္ ရွမ္းတို ့က က်္ ျမို ့ကို တုေကာ ဟုေခၚသည္။ဗမာလူမ်ိဳးမ်ားကရွမ္း လူမ်ိဳး မ်ားေခၚသကဲ့သို ့ လိုက္ေခၚၾကရာ ရွမ္းကဲ့သို ့ပီပီသသမေခၚႏိုင္သျဖင့္ တုေကာ မွ ေနာက္ဆံုး တေကာင္း ဟူရ်္ ယခုထိတိုင္ တြင္က်န္ခဲ့ေလသည္။ သို ့ရာတြင္ ျမစ္ကိုမူ အဘိုးဃဲ၀ါး၏အမည္ျဖင့္မွည့္ေခၚထားေသာေၾကာင့္ ဃဲ၀ါးျမစ္ဟုေခၚတြင္ေလသည္။ျမစ္၏ေအာက္ပိုင္းကိုမူ ျမစ္၏ေအာက္ပိုင္းကိုမူ အဘိုးပေလး ၏အမည္ျဖင့္ မွည့္ေခၚထားျပန္ရာ ပေလျမစ္ဟုတြင္က်န္ ခဲ့ေလသည္။ က်္ အေၾကာင္းမွာမူ အဘိုးဃဲ၀ါးသည္ ကရႈ္လူမ်ိဳးမ်ားအား ပထမပိုင္းတြင္ ျမန္မာျပည္ဟုေခၚေသာ ယခုတိုင္းျပည္ထဲသို့ေရာက္ေအာင္ ကြတ္ကဲ ေခါင္းေဆာင္ျပီးပို ့ေဆာင္လာခဲ့သူျဖစ္သည္။အဘိုးပေလးမွာမူ ကရင္တို ့ျမန္မာျပည္တြင္းသို ့ေရာက္လာျပီးေနာက္မွေအာက္ဖက္သို ့စံုဆင္းရာ ကရင္တို ့ကို ကြပ္ကဲေခါင္းေဆာင္ခဲ့သူတေယာက္ျဖစ္ပါသည္။ထို့ေၾကာင့္ ကရင္ထံဳးစံအေခၚအရ ယခုဧရာ၀တီျမစ္၏နာမည္မွာ၂မ်ိဳးျဖစ္ေန ျခင္းျဖစ္ သည္။ျမစ္အထက္ပိုင္းအား ဃဲ၀ါးျမစ္ဟုေခၚျပီးျမစ္ေအာက္ပိုင္းကိုမူ ပေလးျမစ္ဟုေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ေနာက္ပိုင္းအခ်ိန္မ်ားၾကာေညာင္းလာေသာအခါ ကရင္တို ့သည္အထက္ပိုင္းတြင္ မေနၾကေတာ့ဘဲ ေအာက္ပိုင္းသို ့ အားလံဳးေရႊ ့ေျပာင္းေရာက္ရွိလာၾကေလသည္။ထို ့ေၾကာင့္ဧရာ၀တီျမစ္အထက္ပိုင္း မူလအမည္ႃဃဲ၀ါးကလို႗ မွာတေျဖေျဖးတိမ္ေကာပေပ်ာက္လာျပီး က်္ ဧရာ၀တီျမစ္ၾကီးကို ႃပေလကလို႗ ဟူ ရ်္သာအသိမ်ားလာၾကေလေတာ ့ သည္။ေနာက္ဆံဳးတြင္ က်္ဧရာ၀တီျမစ္ၾကီးကို ပေလကလို ဟူရ်္သာ တြင္က်န္ရစ္ေလေတာ ့သည္။သို့ေသာ္ မြန္၊ဗမာမ်ားက က်္ ျမစ္ကိုကုလားမ်ားေခၚသကဲ့သို ့ အဂၤလိပ္မ်ားနည္းတူ ဧရာ၀တီျမစ္ ဟူရ်္သာ ယေန ့ထက္တိုင္ေခၚၾကေလေတာ ့သည္။ တေကာင္းႏွင့္ဧရာ၀တီျမစ္အေၾကာင္းျပီး၏)
ကရင္မ်ား ပဌမဆံုးအၾကိမ္ျမန္မာျပည္ထဲသို ့၀င္ေရာက္လာျခင္း

ဘီစီ-၁၁၃၄ ႏွင့္ ဘီစီ-၁၁၂၂ ခု ႏွစ္မ်ားအၾကားတြင္ တရုတ္ျပည္တြင္ တရုတ္ဘုရင္ ႃေခ်ာင္ဆင္႗ (Chaw Hsin)အုပ္စိုးလွ်က္ရွိသည္။၄င္းဘုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလအတြင္း ေကာင္းမြန္သည့္စိတ္ထားႏွင့္ စည္းကမ္းမရွိေသာေၾကာင့္ ၄င္း၏အုပ္စိုးမွဳေအာက္တြင္ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားအား အၾကီးအက်ယ္ ဒုကၡေပးလွ်က္ရွိသည္။ ၄င္း၏တိုင္းျပည္ပတ္ပတ္လည္တၤင္ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာတိုင္းသူျပည္သားမ်ားကိုဖိႏွိပ္လွ်က္ရွိရာ အတင္းေမာင္းထုတ္ျခင္း၊ မိမိ၏လူမ်ိဳးတိုင္းျပည္သား အျဖစ္အတင္းအဓမၼျပဳလုပ္လွ်က္ရွိ္ေလသည္။(ပါေမာကၡ ဒဗလ်ဴ အီး-စူေဟးလ္ ေရးသည့္ တရုတ္ျပည္၏ရာဇဝင္ (၁၉၂၉၊ စာမ်က္ႏွာ ၈ ႏွင့္၉ ကိုရွဳ ပါ)။ဆရာခ်ားလ္(စ္) ကုစလပ္(ဖ္)ေရး-တရုတ္ျပည္ရာဇဝင္အက်ဥ္း အတြဲ ၁- ၁၉၃၄၊ ႏွာ-၁၆၂ - ၁၆၆ကိုလဲရွဳပါ။)
HISTORY OF CHINA-1929 PG,.8-9 BY PROFESSER W.E.SOOTHILL AND ALSO A SKETCH OF CHINA HISTORY-ANCIENT AND MODERN ETCL,VOLUME 1, 1934,PG,.162 - 166 BY REV,.CHARLES GUTZATT.


က်္ ဘုရင္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မွဳေအာက္တြက္ အလြန္ဆိုးရြားလွေသာေၾကာင့္ တရုတ္ျပည္ပတ္ပတ္လည္တြင္ေနထိုင္ၾကေသာကရင္မ်ားႏွင့္တရုတ္ျပည္တြင္းေနထိုင္ၾကေသာကရင္အခ်ိဳ ့သည္၄င္းဖိႏွိပ္မွဳကိုမခံႏိုင္ၾကေတာ ့ေသာေၾကာင့္ဘီစီ-၁၁၂၈ တြင္ ၄င္းတို ့သည္ တရုတ္ျပည္၏ ေတာင္ဘက္ႏွင့္အေနာက္ေတာင္ဘက္ အရပ္သို ့ ေရႊ ့ေျပာင္းသြားၾကသည္။ထိုေနာက္၄င္းတို ့သည္တိုင္းျပည္သစ္ တျပည္အတြင္းသို ့ဘီစီ၁၁၂၅တြင္၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေလသည္။၄င္းတို
့၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကသည့္ေနရာမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္းျဖစ္ေလသည္။


ကရင္မ်ိဳးႏြယ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို ့သည္ တရုတ္ျပည္မွ အုပ္စု(၃)စုခြဲျပီး လမ္း(၃) လမ္းျဖင့္ အုပ္စုတစုကို တစ္လမ္း၊(၃)ႏွစ္အတြင္းထြက္ ခြါလာၾက သည္။ ပဌမအုပ္စုမွာ-မဲေခါင္ျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း ဆင္းလာၾကသည္။ ၄င္းတို ့သည္ ေတာင္ဘက္သို ့တဆင့္ျပီးတဆင့္ ေရႊ ့ေျပာင္းလာၾကရာ ပဌမဦးဆံဳး၄င္းတို ့သည္ယခုေတာကီးဟုေခၚေသာ ေနရာတြင္၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကေလသည္။ထိုမွတဆင့္၄င္းတို ့သည္ယခုထိုင္းႏိုင္ငံသို ့၀င္ေရာက္ေနထိုင္ၾကသည္။ ထိုေနာက္ ဆက္လက္ေရႊ ့ေျပာင္းသြားၾကရာ ယခု ကေမၻာဒီယားႏိုင္ငံပင္လယ္ကမ္းစပ္သို ့ေရာက္သြားၾကေလေတာ ့သည္။၄င္းတို ့ေရႊ ့ေျပာင္းေနထိုင္ခဲ့သည့္ေနရာမ်ားမွာ ယခု ေလာ၊ ထိုင္း၊ ကေမၻာဒီယားႏွင့္ ဗီယက္နမ္ ႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္ၾကေလသည္။